آفتاب
السفیر بررسی کرد:

معرفی تحرکات جبهه النصره/ پیام بمباران دمشق و لاذقیه

معرفی تحرکات جبهه النصره/ پیام بمباران دمشق و لاذقیه

یک روزنامه لبنانی در گزارشی با اشاره به معرفی تحرکات جبهه النصره به دو پیام سرکرده گروه ترورریستی موسوم به جیش الاسلام با بمباران دمشق و لاذقیه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از السفیر، هم اکنون بیش از هر زمان دیگر دیده می شود که گروههای تروریستی بر جنگ خود در سرزمین های سوریه افزوده است و  هر بخش از گروههای اصلی در پی غارت قطعه ای از این سرزمین و کنترل آن با تنظیم قوانین خود هستند.

این روزنامه لبنانی در ادامه نوشت البته مدتی است که هیچ کدام از این گروهها توجهی به حمایت مردمی یا تلاش برای جلب رضایت مردم نمی کنند. آنچه که در این بازه زمانی مهم است، تشکیل یک خلافت و حفظ آن بدون توجه به هزینه هایش است.

به نظر می رسد که «زهران علوش» سرکرده گروه ترورریستی موسوم به جیش الاسلام حملات موشکی خود را در شرق غوطه پس از احساس خطر در مرزهای سرزمین تحت کنترل خود آغاز کرده است زیرا منطقه عربین (دروازه غوطه) در پی مصالحه با ارتش سوریه بود و چنین فرآیندی خطری قابل توجه برای پروژه علوش محسوب می شود و عبور از تمام خطوط قرمزی است که وی تلاش می کرده تا در مرحله قبلی تدوین کند. بنابراین، کمپین حمله موشکی که اولین در نوع خود بوده است، بازتاب نگرانی علوش از پروسه آشتی در قلمروی خود است.

به نوشته السفیر، علوش با بمباران دمشق و لاذقیه در پی ارسال دو پیام بود. اولین پیام خطاب به گروه هایی بود که روند آشتی را در عربین با وجود اعتراضات پذیرفته بودند. علوش در پی آن بود تا نشان دهد که هیچ کس نمی تواند از جیش الاسلام پا فراتر بگذارد، حتی اگر علوش مجبور به نابودی هر چیزی در مسیر خود باشد.

دومین پیام خطاب به مقامات سوری بود و هدف از آن گمراه ساختن آنها به تفکر در این باره بود که علوش قادر به تغییر قواعد بازی، هنگامی است که آنها تصمیم به نزدیکی به مرزهای قلمروی تحت کنترلش چه با راه اندازی جنگ یا پیشنهاد مصالحه گرفته اند.

علوش از طریق این پیام تاکید کرد که هزینه چنین تلاشی بمباران پایگاههای ارتش در قلب دمشق و لاذقیه در محدوده سیاست بازدارندگی است. پاسخ ارتش سوریه نیز روشن بود و آن اینکه به بمباران پایگاههای جیش الاسلام در منطقه دوما در حومه دمشق حتی پس از توقف حمله موشکی علوش ادامه می دهد. این پیام همچنین بدان معنا بود که ارتش سوریه توجهی به خطوط قرمز نمی کند که علوش آن را در سرزمین سوریه بنا نهاده است.

علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که علوش در پی جذب گروههای مسلح بیشتر به غوطه و جلب رضایت آنها با بمب گذاری در دمشق باشد. علوش می داند که در دست گرفتن کنترل کامل شرق غوطه نیازمند درگیریهای بیشتر و وجود شبه نظامیان دیگر است. بنابراین اگر علوش تصمیم به مبارزه در جنگ های آتی بگیرد، درگیری علیه گروه موسوم به جیش الامه یک بازی صرف کودکانه به نظر می رسد.

با این حال، جبهه النصره در شمال سوریه هم اکنون کنترل بیشتر حومه ادلب را پس از اخراج گروههای به اصطلاح میانه رو بدست گرفته است که مهمترین آنها جبهه انقلابیون سوریه است. این نبرد خاص هنوز هم سوالات متعددی را در ذهن ایجاد می کند زیرا نبرد آسانی بوده و «جمال معروف» هیچ تلاش واقعی را برای مبارزه موثر انجام نداده است.

اگرچه جبهه النصره رسما قلمروی خود را اعلام نکرد، اقدامات این گروه تروریستی نشان می دهد که این منطقه را از جمله دارایی خود در نظر گرفته و اخیرا نیز چندین نفر از افراد تحت تعقیب را بازداشت کرده و حتی اجازه انتقاد را به فعالان رسانه نمی دهد.

اگر چه جبهه النصره همواره منکر تصمیم خود برای ایجاد قلمرویش شده است، عوامل متعددی از برنامه واقعی این گروه تروریستی پرده برمی دارد. مهمترین این عوامل رقابت با داعش است که خلافت خود را در ژوئن سال 2014 اعلام کرده است. جبهه النصره همچنین درک کرده است که تقلید از داعش رویکرد مناسبی نیست زیرا در پی از دست دادن اعضای خود نیست.

با این حال، جبهه تروریستی النصره همچنین خواهان بهره برداری از جنگی است که از سوی ائتلاف بین المللی علیه داعش راه اندازی شده است و این امر به جذب شبه نظامیان این گروه تروریستی منجر می شود که توسط ائتلاف شکست خورده اند.

بدون شک، اقدامات جبهه النصره استراتژی ائتلاف بین المللی را تا حد زیادی با مشکل مواجه می کند. اگر ائتلاف داعش در حذف این گروه موفق عمل کند، با چالش دیگری مواجه می شود و آن گروه به رهبری القاعده در شرق مدیترانه است.

جای تعجب دارد که پس از نبرد آسان جبهه النصره برای کنترل حومه ادلب، این گروه درعا یا حومه آن را به عنوان مقر قلمروی خود انتخاب نکرده است. درعا قدرت مرکزی بوده و رهبران ارشد آن پس از شکست از داعش به دیرالزور فرار کرده اند.

البته تصویب سیاست های مختلف در جنوب و شمال از سوی جبهه النصره بیشتر جای تعجب دارد. این گروه در جنوب در پی گرفتن امتیاز انحصاری قوه قضائیه، رسانه ها و نفوذ آن است اما پس از انحلال دادگاه عالی به گروههای دیگر برای تشکیل دادگاه عالی می پیوندد.

انتشار این گزارش درحالیست که اخیرا نیز سید حسن الله دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرده رژیم صهیونیستی از تروریست های جبهه النصره (شاخه القاعده در سوریه) حمایت می کند و هزاران نفر از آنها مجهز به انواع سلاح ها در منطقه جولان اشغالی بوده که یک طرف آن را ارتش سوریه و طرف دیگر را ارتش رژیم صهیونیستی محاصره کرده اند.

کد N710731

وبگردی