آفتاب

ادعای آسوشیتدپرس درباره توافق احتمالی میان ایران و آمریکا

ادعای آسوشیتدپرس درباره توافق احتمالی میان ایران و آمریکا

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌ها مدعی شد: ایران و آمریکا در حالی رایزنی بر سر توافقی هستند که اجازه می‌دهد تهران بخش اعظم تکنولوژی غنی‌سازی‌اش را حفظ کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از دو دیپلمات مدعی شد: ایران و آمریکا برای رسیدن به توافقی رایزنی کنند که به تهران اجازه خواهد داد بخش بیشتر تکنولوژی غنی‌سازی اورانیوم خود را حفظ کند. این توافق می‌تواند به بیش از یک دهه بن‌بست سیاسی به دلیل اختلافات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران پایان دهد.

کارشناسان ابراز نگرانی می‌کنند که کاهش در قابلیت سانتریفیوژها در مقایسه با کاهش تعداد این ماشین با سرعت بیشتری قابل بازگشت است که از سوی مخالفان مذاکرات هسته‌ای در کنگره آمریکا با واکنش مواجه خواهد شد.

این دیپلمات‌ها که خواستند نام‌شان فاش نشود در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس تاکید کردند که هیچ تضمینی وجود ندارد که این طرح به یک توافق تبدیل شود.

به گفته این دیپلمات‌ها، بر اساس این طرح ایران می‌تواند حدود 10 هزار سانتریفیوژ خود را حفظ کند اما در عین حال آن‌ها را به گونه‌ای دوباره پیکربندی کند که موجب کاهش حجم اورانیوم غنی سازی شده آن‌ها شود.

یکی از این دیپلمات‌ها گفت که این رایزنی‌ها علاوه بر این ادامه نظارت بر برنامه هسته‌ای تهران را تضمین خواهد کرد.

آسوشیتدپرس در ادامه مدعی شد: ایران اجازه خواهد داشت تنها حجم مشخصی از گاز اورانیوم را که برای غنی‌سازی به سانتریفیوژها تزریق می‌شود ذخیره کند. میزان این گاز اورانیوم منوط به تعداد سانتریفیوژها خواهد بود.

همچنین ایران ملزم خواهد شد بخش بیشتر اورانیوم غنی‌سازی شده خود را به یک کشور دیگر منتقل کند. مساله‌ای که پیش از این از سوی ایران تکذیب شده بود.

مقامات ایران همواره تاکید می‌کنند که برنامه هسته‌ای‌شان ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد و آن‌ها به دنبال سلاح هسته‌ای نیستند اما برخی کشورهای غربی این کشور را به تلاش برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند.

ایران و گروه 1+5 که بیش از یک سال است برای رسیدن به یک راه‌حل جامع در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور تلاش می‌کنند مذاکرات خود را در نوامبر سال 2014 برای بار دوم تمدید کردند.

جزئیات احتمالی این توافق در حالی فاش شد که قرار است دور بعدی این مذاکرات در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ که جمعه این هفته در آلمان آغاز خواهد شد برگزار شود.

به گزارش ایسنا محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان اخیرا در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای کنیایی‌اش در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: ما آماده توافق هسته‌ای هستیم. معتقدیم که توافق باید به گونه‌ای باشد که به حق مسلم ایران مبنی بر دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای احترام بگذارد، این توافقی است که می‌توان بدان دست یافت.

وی با تاکید بر این‌که «جامعه بین المللی نیاز به دستیابی به این توافق دارد»، ادامه داد : گروه ١+٥ به این نتیجه رسیده است که تنها و بهترین راه برای حل مساله هسته‌ای ایران دستیابی به توافق هسته‌ای است. کسانی‌ که نمی‌خواهند این توافق حاصل شود، مانع دستیابی به این توافق می‌شوند اما باید واقعیات موجود را درک کنند.

انتهای پیام

کد N710286

وبگردی