آفتاب
معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور:

کوتاه آمدن در برخورد با اتباع خارجی غیرمجاز به نفع کشور نیست

کوتاه آمدن در برخورد با اتباع خارجی غیرمجاز به نفع کشور نیست

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور ضمن تشریح خدمات ارائه شده به اتباع خارجی مجاز در ایران، گفت: ما در سال‌های گذشته در رابطه با برخورد با اتباع غیرمجاز کوتاه آمده‌ایم و به نظر می‌رسد این به نفع کشور نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین ذوالفقاری طی سخنانی در مراسم تودیع و معارفه تعدادی از مدیران امنیتی و انتظامی وزارت کشور ضمن تبریک ایام پیروزی انقلاب اسلامی از فعالیت‌ها و زحمات کاظمی مدیرکل پیشین اتباع و مهاجرین خارجی، سردار مسکنی مدیرکل پیشین انتظامی و توسعه نظم و امنیت و سردار ربیعی مدیرکل پیشین دبیرخانه توسعه شرق و غرب کشور قدردانی کرد.

وی با اشاره به انتخاب محمد‌ی‌فر به عنوان مدیرکل جدید اتباع و بیگانگان خارجی، گفت: آقای محمدی‌فر از برادران خوش‌فکر ما و جز افرادی هستند که به خاطر تجربیات بالایی که دارند همه بر روی ایشان اتفاق نظر دارند و ان‌شاءالله کارهای بزرگی که شروع شده را ادامه خواهند داد.

ذوالفقاری با معرفی سردار عادلی به عنوان مدیرکل جدید انتظامی و توسعه قضا و امنیت، گفت: سردار عادلی از افراد کارکرده‌ ما در نیروی انتظامی بوده‌اند و ان‌شاءالله موضوع احیای وظایف اداره کل انتظامی که توسط سردار مسکنی شروع شد، توسط سردار عادلی ادامه خواهد یافت.

وی همچنین با اشاره به انتخاب حسن‌زاده به عنوان مدیرکل دبیرخانه توسعه شرق و غرب، گفت: آقای حسن‌زاده از افراد باتجربه در این حوزه هستند و ما برای ایشان آرزوی موفقیت داریم.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با بیان این‌که در رابطه با اتباع خارجه کارهای بزرگی در کشور انجام گرفته است، اظهار کرد: در حال حاضر 1 میلیون و 430 هزار اتباع مجاز در کشور داریم و تقریباً نزدیک 3 میلیون نفر افراد غیرمجاز نیز در کشور وجود دارند.

وی ادامه داد: بیش از 320 هزار دانش‌آموز تبعه افغانستان مشغول تحصیل در 800 مدرسه در ایران هستند. بیش از 5 هزار و 600 نفر از اتباع افغانستان مشغول طی کردن دوره‌های فنی و حرفه‌ای هستند. 12 هزار طلبه تبعه افغان در ایران مشغول تحصیل هستند و حدود 8 هزار نفر از آنها تحصیل خود را در حوزه‌های علمیه به پایان رسانده‌اند.

وی اظهار کرد: حدود 160 هزار فرصت شغلی در ایران در اختیار اتباع خارجی مجاز قرار گرفته است و 220 هزار نفر از خدمات بیمه رایگان استفاده می‌کنند.

ذوالفقاری گفت: نکته مهمی که وجود دارد این است که همان میزان خدماتی که به اتباع ایرانی ارائه می‌شود به اتباع خارجی هم این خدمات ارائه می‌شود.

وی با اشاره به زندانی شدن 4 ایرانی که در اثر توفان وارد آب‌های ترکمنستان شده‌اند، گفت: برخورد کشورهای دیگر با اتباع غیرمجاز بسیار جدی است. روزانه 1500 تا 2 هزار نفر به صورت غیرمجاز وارد مرزهای کشور می‌شوند. امسال حدود 1500 نفر را از کشور طرد کردیم اما باز هم نمی‌توانیم بگوییم اتباع غیرمجاز کم شده‌اند.

وی با اشاره به پیش‌بینی طرح ساماندهی تعیین تکلیف اتباع غیرمجاز، گفت: این طرح برای ایجاد زمینه‌هایی در جهت بازگشت داوطلبانه پناهندگان بود که قاعدتاً کشور مبدأ نیز باید در این ارتباط همکاری‌های لازم را داشته باشد. به همین منظور در دیدار اخیر معاون اول اجرایی رئیس جمهور افغانستان قرار شد یک کمیته مشترک برگزار شود و الان دنبال این هستیم یک طرح ساماندهی مشترک را در نظر بگیریم.

ذوالفقاری با بیان این‌که طبق قانون بکارگیری اتباع غیرمجاز ممنوع است، گفت: بسیاری از اشخاص حقوقی و حقیقی اتباع غیرمجاز را بکار می‌گیرند که این کار ممنوع است. همه دستگاه‌های مسئول باید در این زمینه وظایف خود را انجام دهند که البته همه اینها در طرح ساماندهی لحاظ شده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: در حال حاضر بیش از 130 هزار فرزند ناشی از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی غیرمجاز وجود دارد که به دلیل عدم ثبت این ازدواج‌ها، این تعداد فرزندان فاقد شناسنامه‌اند و این خود پیامدهای زیادی را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی درباره این امر ادامه داد: برخی از اتباع مجاز نیز که در ایران اقدام به ازدواج کرده‌اند به دلیل ناآگاهی ازدواج خود را ثبت نمی‌کنند و همین امر نیز مشکلاتی را به بار خواهد آورد.

ذوالفقاری تصریح کرد: تا زمانی که دولت افغانستان در قبال اتباع خود مسئولیت پذیری نداشته باشد، اتباعی که از ایران طرد می‌شوند مجدداً برای بازگشتن به کشور ما تلاش می‌کنند. ما در طول سال‌های گذشته کوتاه آمده‌ایم و به نظر می‌رسد این به نفع کشور نیست.

وی با اشاره به وظایف تعریف شده برای حوزه انتظامی و توسعه نظم و امنیت، گفت: تلاش‌های زیادی برای حفظ امنیت صورت گرفته اما امروز باید بپذیریم که در سال‌های گذشته با روند صعودی وقوع جرایم عمومی روبرو بوده‌ایم. البته اقدامات سلبی اعم از دستگیری و بازداشت هم صورت گرفته اما باز هم روند وقوع جرایم رو به رشد بوده است. لذا به نظر می‌رسد امروز باید مشارکت مردم را داشته باشیم و سازمان‌های مختلف را به میان بیاوریم.

وی گفت: برای جلوگیری از سرقت خودرو و منازل و حفظ امنیت باید تکنولوژی را بکار بگیریم و امکاناتی که لازم است را وارد کنیم.

وی با بیان این‌که پایش تصویری باید به یک فرهنگ تبدیل شود، گفت: استارت این کار زده شده است و در طرح کلی شورای امنیت وزارت کشور برای مبارزه با سرقت پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته تا دستگاه‌ها وظایف خود را بدانند. همچنین قرار شد دستگاه‌هایی که تاکنون یگان‌های حفاظت تشکیل نداده‌اند نسبت به تشکیل این یگان‌ها اقدام کنند تا ان‌شاءالله شاهد نظم بیشتری باشیم.

ذوالفقاری با اشاره به انتخاب حسن‌زاده به عنوان مدیرکل جدید دبیرخانه توسعه شرق و غرب کشور، گفت: در رابطه با موضوع توسعه در شرق و غرب در حوزه‌های مختلف فرهنگی، ‌اجتماعی،‌ اقتصادی و امنیتی کارهای زیادی انجام شده که باید این کارها ادامه داشته باشد.

انتهای پیام

کد N710251

وبگردی