آفتاب

سازمان ملل: بهبود وضعیت حقوق بشر در کره‌شمالی فقط با برکناری خانواده کیم ممکن است

سازمان ملل: بهبود وضعیت حقوق بشر در کره‌شمالی فقط با برکناری خانواده کیم ممکن است

مخبر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور کره‌شمالی با اشاره به کمپ‌های زندانیان گفت: این زندان‌ها که 80 تا 100 هزار زندانی دارند، باید فوراً تعطیل شوند اما این زمانی رخ می‌دهد که سیستم رهبری "بت‌پرستانه" کاملاً از بین برود و تنها راه آن این است که خاندان کیم کلاً برکنار شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرزوقی دروسمان، مخبر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: به گمانم اولین دستور برای تغییر وضعیت حقوق بشری کره‌شمالی باید این باشد که کمپ زندانیان برچیده شود اما این اتفاق زمانی به وقوع می‌پیوندد که سیستم رهبری بت‌پرستانه کاملاً تعطیل شود و تنها راه انجام آن این است که خانواده کیم کلاً برکنار شوند و از عرصه سیاست کنار گذاشته شوند و یک رهبری جدید روی کار بیاید.

سخنان تند این مقام سازمان ملل که غیرمعمول است، در شرایطی مطرح می‌شود که کمپینی برای بازنگری اقدامات کیم جونگ اون، به اتهام جرایم علیه بشریت در سازمان ملل به راه افتاده است و با خشم پیونگ یانگ همراه شد.

مقام‌های پیونگ‌یانگ، این اقدام سازمان ملل را اعلام جنگ می‌دانند که هدف از آن نه‌تنها تعطیل کردن کمپ زندانیان، بلکه هدفش عزل کیم و اضمحلال خانواده وی پس از سه نسل ماندن در قدرت است.

در حقیقت نماینده سازمان ملل در امور حقوق بشر کره‌شمالی باور دارد که این اقدام دور از دسترس نیست اما با این حال تاکید دارد که هیچ فردی از گزینه نظامی برای تغییر نظام در کره‌شمالی حمایت نمی‌کند.

مرزوقی دروسمان گفت که پیشنهادات پیشین به سازمان ملل براین اساس بود که کره‌شمالی را متقاعد و یا مجبور کند که وضعیت حقوق بشر خود را ارتقا دهد اما تمامی آنها «لفاظی» بود.

اما وی گفت قطعنامه‌ای که ماه دسامبر در مجمع عمومی تصویب شد، بسیار حائز اهمیت است چراکه طبق گزارش 372 صفحه‌ای، کیم جونگ اون مسوول است. یافته‌های این گزارش سال گذشته از سوی کمیسیون تحقیقات سازمان ملل منتشر شد و در آن به مسائلی نظیر بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه، اعدام و کمپ زندانیان سیاسی پرداخت شد.

مرزوقی دروسمان در جریان سفرش به توکیو گفت: این تحول عظیمی در موضع جامعه بین‌الملل است. هم‌اکنون کره‌شمالی در موضع آسیب‌پذیر قرار دارد چراکه رهبرش زیر ذره‌بین جامعه بین‌الملل قرار گرفته است.

واکنش شدید کره‌شمالی از جمله شامل تهدید به آزمایش هسته‌ای بیشتر، راهپیمایی‌های گسترده در سراسر این کشور، کمپین افترا علیه پناهجویانی که در گزارش سازمان ملل همکاری کردند و تکرار مجدد اتهام‌ها علیه واشنگتن مبنی بر اینکه تمام این تلاش‌ها اقدامی برای تغییر نظام است، بود.

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی هفته گذشته با انتشار گزارشی درخصوص یافته‌های سازمان ملل گفت: آن کسانی که این گزارش را سرهم کرده‌اند، تماماً سیاستمداران رشوه‌گیر و کلاهبردار و انسان‌های نفرت‌انگیز هستند.

تلاش دیپلمات‌های کره‌شمالی در سازمان ملل برای حذف نام کیم جونگ اون از گزارش حقوق بشری ناکام ماند و این قطعنامه در دستور کار شورای امنیت قرار دارد و انتظار می‌رود که امسال درباره ارجاع آن به دادگاه کیفری بین‌الملل در لاهه تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام

کد N708882

وبگردی