آفتاب

اصلی‌ترین چالش‌های پیش‌ روی وزیر دفاع جدید آمریکا

اصلی‌ترین چالش‌های پیش‌ روی وزیر دفاع جدید آمریکا

«اشتون کارتر، وزیر‌ دفاع جدید آمریکا در حالی که قرار است تا چندی دیگر توسط سنای آمریکا تائید شود، با مشکلات زیادی در داخل و خارج آمریکا باید دست و پنجه نرم کند و بحران‌های پیش بینی نشده بسیاری را که بدون هشدار قبلی او را درگیر خواهند کرد، پیش رو خواهد داشت. در این میان اصلی‌ترین مشکلات او عبارتند از: مقابله با داعش، بودجه دفاعی آمریکا،‌ مساله افغانستان ، روسیه،‌ چین و همچنین رسیدگی به مسائل بهداشتی و درمانی نظامیان آمریکایی.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشته است: «چاک هاگل، فردی که اشتون کارتر در صورت کسب رای لازم از سنای آمریکا، در مقام وزیر دفاع جانشینش می‌شود، عنوان کرده زمانی که در فوریه 2013 عهده دار وزارت دفاع آمریکا شد، پیش بینی نمی‌کرد سربازان آمریکایی بار دیگر به عراق بازگردند یا برای مقابله با گسترش ویروس ابولا در غرب آفریقا نیاز به استقرار تیپ 101 هوابرد ارتش آمریکا باشد. حتی چالش‌های قابل پیش بینی نظیر تعقیب و کشتن تروریست‌ها در خاورمیانه و افغانستان، حتی برای یک فرد با تجربه در حوزه امنیت ملی نظیر اشتون کارتر 60 ساله، سخت تر از آنچه که به نظر می‌رسند، خواهند بود.

کارتر که در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون در پنتاگون خدمت کرده و از سال 2011 تا 2013 معاون وزیر دفاع آمریکا بوده است، قرار است از چهارشنبه هفته جاری جلسات استماع مربوط به تائید وی در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا آغاز شود.

در این جا به طور مختصر نگاهی به مسائل مهم پیش روی وزیر دفاع جدید آمریکا خواهیم داشت:‌

داعش

با وجود آنکه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا انتظار داشت کشورش تا سال 2015 دیگر در هیچ جنگی شرکت نداشته باشد، اما یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که اشتون کارتر به ارث می‌برد، جنگ با داعش در عراق و سوریه است. احتمالا بمباران اهداف متعلق به داعش در سوریه که در ماه سپتامبر گذشته آغاز شد، در دوران وزارت اشتون کارتر و حتی فراتر آن نیز ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین کارتر با وضعیت به سرعت متغیر موجود در عراق که همچنان شاهد حضور 2هزار و 500 سرباز آمریکایی است، مواجه خواهد شد.

دولت عراق به دنبال انجام یک عملیات ضد حمله بزرگ علیه داعش برای بازپس‌گیری مناطق از دست رفته به ویژه شهر موصل در شمال عراق است، اما هنوز مشخص نیست آیا سربازان ارتش عراق می‌توانند بدون آنکه سربازان آمریکایی برای خبر کردن حملات هوایی در کنار آن‌ها باشند، در چنین عملیاتی موفق شوند. کارتر احتمالا در ماه‌های آینده مجبور است درخصوص توصیه به اوباما که به سربازان آمریکایی اجازه انجام این نقش رزمی پرخطر در حمایت از عراقی ها را بدهد،‌ تصمیم بگیرد.

کارتر همچنین باید به مدیریت و ارزیابی تاثیر برنامه‌ای که برای آموزش نظامی به مخالفان میانه روی دولت سوریه در نظر گرفته شده، بپردازد.

بودجه دفاعی

کاهش بودجه‌های خودکاری که کنگره آمریکا در سال 2011 تصویب کرد، یکی از اولویتهای پیش روی اشتون کارتر خواهد بود زیرا هر آنچه که ارتش آمریکا انجام می‌دهد، مبتنی بر داشتن پول کافی برای پرداخت حقوق سربازان، تامین تجهیزات،‌ تسلیحات و آموزش‌ها است. تا زمانی که کنگره آمریکا وارد عمل نشود، این کاهش بودجه های تصویب شده در سال 2011 همچنان حفظ خواهند شد.

رهبران دفاعی و نظامی آمریکا تاکید کرده‌اند کاهش شدید بودجه دفاعی منجر به کاهش اندازه نیروهای نظامی آمریکا به ویژه نیروی زمینی شده و کار را برای حفظ آمادگی سربازان به منظور پاسخ به تهدیدات در جهان دشوار خواهد کرد.

یکی از اقدامات اصلی کارتر این خواهد بود که قانونگذاران آمریکایی را متقاعد کند که نه تنها این کاهش بودجه ها را لغو کنند بلکه بودجه پنتاگون را تقویت کنند.

افغانستان

اوباما با حکم خود اعلام کرد که ماموریت رزمی آمریکا در افغانستان پایان یافته است اما در حال حاضر بیش از 10 هزار و 500 سرباز آمریکایی همچنان در افغانستان هستند و بسیاری از آن‌ها همچنان پشتیبان عملیاتهای ضد تروریستی علیه طالبان و دیگر شبه نظامیان هستند. نیروهای ائتلاف بین‌المللی و آمریکا در افغانستان همچنان آموزش و مشاوره‌دهی به ارتش افغانستان را ادامه می‌دهند. اوباما اظهار داشته که آمریکا پشتیبانی هوایی و زمینی از نیروهای افغان را در صورت نیاز انجام خواهد داد. با این حال اشتون کارتر باید به مساله دشوار سرعت خروج سربازان آمریکایی از افغانستان رسیدگی کند. بر اساس طرح‌های فعلی باید همه سربازان آمریکایی تا پایان سال 2016 از افغانستان خارج شوند. مقامات افغانستان از بابت کاهش پشتیبانی سربازان آمریکایی از نظامیان افغان نگران هستند. فرماندهان ارتش آمریکا اظهار کردند که تا پایان فصل مبارزه تابستان سال جاری صبر خواهند کرد تا درخصوص لزوم تغییر در طرح‌های فعلی خروج سربازان آمریکایی از افغانستان تصمیم بگیرند. تغییر سرعت خروج سربازان آمریکایی از افغانستان باعث تخطی اوباما از وعده‌اش برای پایان دادن جنگ در افغانستان شده و یک چنین درخواستی به لحاظ سیاسی برای کارتر دشوار خواهد بود.

روسیه

آمریکا برای آنکه به روسیه برای دست برداشتن از پشتیبانی شورشیان جدایی طلب در شرق اوکراین، فشار وارد کند، به شرکای خود در ناتو متکی است. این در حالی است که کارتر سابقه طولانی در حمایت از روابط نزدیک تر ناتو با اوکراین دارد . انتظار می‌رود کارتر مسئله گسترش کمک‌های آمریکا به اوکراین و کمک تسلیحاتی به این کشور را نیز بررسی کند. در سوابق کارتر یکی دیگر از مشکلات آمریکا با روسیه را نیز در بر می‌گیرد: اکراه مسکو در ادامه برنامه چندین دهه‌ای تامین امنیت مواد هسته‌ای مازاد روسیه به منظور تضمین نیفتادن این مواد به دست تروریست‌ها. کارتر از زمان سقوط اتحاد شوروی در سال 1991 در مساله سلاح های هسته‌ای ناایمن در روسیه تمرکز داشته است.

چین

یکی دیگر از اولویت‌های کارتر تقویت روابط دفاعی با چین است زیرا تنش های زیادی بر سر قدرت نظامی فزاینده چین ، نفوذ منطقه‌ای آن و گسترش قابلیت‌های جنگ سایبری در چین وجود دارد.

کارتر باید همچنین به یکی دیگر از چالشهای مهم دفاعی در آسیا یعنی برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی نیز تمرکز کند.

بهداشت و درمان نظامیان آمریکایی

سربازان ارتش آمریکا در حالی که بیش از دوازده سال است در جنگهای مختلف شرکت داشته‌اند در کشور خود با افزایش خودکشی، تجاوزهای جنسی، آسیبهای تروماتیک مغزی و اختلال استرس پس از حادثه روبرو هستند. این معضلات نظامیان آمریکایی با طولانی شدن جنگهای آمریکا افزایش یافته است. سال گذشته میلادی هر دو معضل خودکشی و تجاوز جنسی گزارش شده در ارتش آمریکا در مقایسه با سال 2013 افزایش نشان داده‌اند. پنتاگون افزایش گزارشات تجاوزات جنسی را نشانه مثبتی مبنی بر اینکه قربانیان تمایل بیشتری برای گزارش دادن پیدا کرده‌اند تلقی می‌کند اما نهادهای ارتش آمریکا تلاش بسیاری دارند که ضمن کاهش تجاوزات جنسی، از قربانیان حمایت کرده و حمایت از آن‌ها را تضمین کنند.

این کارتر است که باید این نهادها را برای کسب پیشرفت در این حوزه‌ها تحت فشار قرار دهد. همچنین کارتر باید اواخر سال جاری میلادی به گزارشهای نهادهای نظامی در خصوص اینکه زنان سرباز چه کارهایی را نباید انجام دهند رسیدگی کند. با وجود آنکه هزاران ماموریت خط مقدم در حال حاضر به دوش زنان سرباز گذاشته می‌شود، اما همچنان سپردن ماموریتهای دشوار پیاده نظام و کماندویی و زرهی به زنان در دست بحث و بررسی قرار دارد.»

انتهای پیام

کد N708777

وبگردی