آفتاب
در نشست خبری مشترک با کفیل وزارت خارجه اوگاندا

ظریف: تضمین می‌دهیم که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است

ظریف: تضمین می‌دهیم که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز سه‌شنبه پس از دیدار با کفیل وزارت خارجه اوگاندا در نشست مطبوعاتی مشترک به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به اوگاندا، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی برای آفریقا به خصوص اوگاندا اهمیت قائل است،‌ گفت: ما به اینجا آمده‌ایم زیرا ارزش‌ها،‌ منافع و چالش‌های مشترکی با یکدیگر داریم.

او ادامه داد: از ارزش‌های مشترک می‌توان استقلال طلبی و مبارزه با استکبار را نام برد و از منافع مشترک می‌توان به همکاری‌های بزرگ میان دو کشور در عرصه‌های اقتصادی نام برد. ما امیدواریم که در سطح دولتی و بخش خصوصی بتوانیم با هم همکاری کنیم.

وی با اشاره به چالش‌های بزرگ میان دو کشور گفت: از چالش‌های بزرگ می‌توان به افراط گری و خشونت اشاره کرد که در این‌باره باید در کنار هم باشیم و ائتلافی تشکیل دهیم. و این ائتلاف باید با تکیه بر ارزش‌ها اصول و منافع خودمان باشد.

ظریف در ادامه با اشاره به حضور ایران و اوگاندا در سازمان‌های بین‌المللی، گفت: هر دو کشور از یکدیگر در سازمان‌های بین‌المللی حمایت می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: ما در سال گذشته یک توافق تاریخی داشتیم که در سال گذشته این اجازه را داد که بتوانیم مذاکرات را برای توافق جامع ادامه دهیم. دو هدف در مذاکرات دنبال می‌شود. اول این‌که نشان داده شود برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است و دوم لغو کامل تحریم‌ها. ما اگر به این دو هدف دست یابیم در این صورت می‌توان توافق جامع را به‌دست آورد.

ظریف اضافه کرد: ما می‌توانسیتم ماه‌ها پیش به این توافق دست یابیم اما در غرب فشارهایی وجود داشت و برخی خواهان دستیابی به این توافق نبودند اما ما باور داریم که دستیابی به انرژی هسته‌ای تحت معاهده ان‌.پی‌.تی حق مسلم همه کشورهاست. ما این فن‌آوری را داریم. هیچ کس نمی‌تواند فن‌آوری هسته‌ای را از ما بگیرد. زیرا این فن‌آوری توسط دانشخمندان ما ایجاد شده است. اما ما نشان می‌دهیم که این فن‌آروی هسته‌ای صلح آمیز است و تضمین‌هایی در این زمینه می‌دهیم.

هم‌چنین کفیل وزارت خارجه اوگاندا در این نشست مطبوعاتی گفت: ما امیدواریم که مذاکرات هسته‌ای با یک نتیجه دوطرفه صلح آمیز حل شود. اوگاندا حق ایران مبنی بر دستیابی به استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای را به رسمیت می‌شناسد.

او درباره روند ارائه ویزا و دشواری‌های موجود در این باره گفت که هیچ‌گونه دشواری برای اخذ روادید وجود ندارد.

او ادامه داد: یکی از حورزه‌های همکاری ایران و اوگاندا در زمینه امنیت که منافع مشترک دوطرف را فراهم می‌کند، مبارزه با تروریسم است که هر دو کشور مواضع یکسانی دارند.

هم‌چنین ظریف در پاسخ به سوالی درباره روابط با آفریقا در جهت کاهش تأثیرات تحریم گفت: یکی از مبانی اقتصاد مقاومتی تقویت روابط خارجی با صادرات محصولات غیرنفتی است. وزارت خارجه در همین راستا وظایف خود را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: البته روابط با آفریقا قبل از مشکلات اقتصادی وجود داشت و ما با این کشورها روابط راهبردی داریم.

به گزارش ایسنا، هم‌چنین کفیل وزارت خارجه اوگاندا در دیدار با وزیر خارجه کشورمان گفت: اوگاندا می‌داند که چه کشورهایی دوست و چه کشورهای دشمن‌اند. ما به روابط نزدیک و دوستانه خود با ایران افتخار می‌کنیم. دو طرف بر گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مدیریت،‌ آموزش عالی، فنی و حرفه‌یی، تأسیس منطقه تجاری، پالایشگاه‌ها،‌ کشاورزی و مدیریت تأکید کردند.

ظریف در این دیدار به فعالیت‌های سازمان هلال احمر در اوگاندا اشاره کرد که تاکنون 20 کلینیک تجهیز کرده است.

پس از این نشست مشترک محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان از یکی از کلینیک‌های تأسیس شده توسط جمعیت هلال احمر بازدید کرد.

ساعاتی بعد وزیر امور خارجه کشورمان اوگاندا را به مقصد بروندی ترک می‌کند.

انتهای پیام

کد N708579

وبگردی