آفتاب

راه‌اندازی گشتهای جنگل نوردی

راه‌اندازی گشتهای جنگل نوردی

مدیرکل دفتر جنگلکاری پارک‌ها و ذخیرگاه‌های جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اجرای طرحهای جنگل کاری در نزدیک به 15 هزار هکتار از مناطق جنگلی کشور در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار«محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه سمنان، عباسعلی نوبخت در بازدید از طرح های جنگل کاری در شهرستان مهدیشهر به خبرنگاران اظهار کرد: امسال از طریق اجرای طرح‌های جنگل کاری، گام‌های بلندی در راستای احیا و حفاظت از جنگل‌های کشور برداشته شد.

وی با اشاره به طرحهای جنگل کاری در مناطق شمالی کشور، گفت: امسال 10 میلیون و 500 هزار نهال برای توسعه جنگلکاری در استانهای شمالی تولید شده است.

بروز بیماری قارچی در شمشادهای شمال

مدیرکل دفتر جنگل کاری پارکها و ذخیرگاههای جنگلی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور از بروز بیماری قارچی در مناطق جنگلی شمشادهای شمال کشور خبر داد و افزود: این بیماری که به "پلایت شمشاد" معروف است نیازمند مبارزه بیولوژیکی است.

وی گفت: سازمان جنگلها و نیز مرکز تحقیقات جنگلها طرحهای مطالعاتی خود را برای مبارزه با این بیماری که به صورت پراکنده در مناطق جنگلی شمشادها رخ داده است آغاز کرده‌اند.

وی یادآوری کرد: این بیماری موجب پژمردگی درختان کمیاب شمشاد جنگلهای شمال می‌شود.

نوبخت با اشاره به کمبود کارشناس در ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری کل کشور گفت: فقط در استان مازندران بیش از 9 هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هستند که بسیاری از آنان می توانند پس از گذراندن آموزش‌های لازم، راهنمای گشت‌های جنگل نوردی شوند که هم در اشتغالزایی موثر است و هم مشکلات جنگلهای کشور را برطرف می‌کند.

وی با بیان اینکه کارشناسان می‌توانند بازوی قوی برای سازمان جنگلها باشند ادامه داد: با مشارکت این کارشناسان می‌توانیم فرهنگ منابع طبیعی را به معارف عمومی تبدیل کنیم.

راه‌اندازی گشتهای جنگل نوردی

مدیرکل دفتر جنگل کاری و پارکهای جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از راه‌اندازی و توسعه گشت‌های جنگل نوردی خبر داد و ادامه داد: راه‌اندازی و توسعه گشتهای جنگل نوردی راهکاری است که ضمن استفاده مردم از طبیعت، باعث می‌شود از تمرکز افراد در یک نقطه و تخریب جنگل و کوبیدگی خاک جلوگیری کند.

وی با بیان این که اکنون 109 پارک و تفرجگاه جنگلی با مجموع مساحت 37 هزار و 350 هکتار در شمال کشور وجود دارد، گفت: با توجه به جمعیت انبوه گردشگران، تعداد پارکها باید افزایش بیابد ولی نه در آن حد که صرفه اقتصادی خود را از دست بدهد.

نوبخت با اشاره به وجود جنگلهای هیرکانی در استانهای سمنان، خراسان شمالی و اردبیل گفت: طرحهای احیا و غنی سازی و نیز جنگلکاری در این جنگلها نیز از برنامههای این سازمان است و امسال در 50 هکتار از مناطق جنگلی استان سمنان این طرحها اجرا شده است.

وی هدف از سفر خود به استان سمنان را بازدید از طرحهای جنگلکاری در شهرستان مهدیشهر بیان کرد و گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در نگهداری و حفاظت از این طرحها نیز اقدامات خوبی انجام داده‌اند.

وی گفت: طرح نگهداری از 160 هکتار از این جنگلها امسال در برنامه این سازمان است که تاکنون 96 هکتار آن اجرایی شده و بقیه تا پایان سال تکمیل می شود.

مدیرکل دفتر جنگل کاری، پارکها و ذخیره گاه‌های جنگلی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، وسعت جنگلهای هیرکانی در کشور را که از آستارا آغاز می‌شود و تا استان سمنان ادامه می‌یابد یک میلیون و 900 هزار هکتار اعلام کرد.

مدیرکل دفتر جنگل کاری و پارکهای جنگلی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اهمیت جنگلهای استان سمنان تصریح کرد: وسعت جنگلهای هیرکانی در استان سمنان بالغ بر 60 هزار هکتار است.

انتهای پیام

کد N708453

وبگردی