آفتاب

بخشی از اطلاعات محرمانه نیروهای امنیتی افغانستان منتشر می‌شود

بخشی از اطلاعات محرمانه نیروهای امنیتی افغانستان منتشر می‌شود

نیروهای تحت رهبری آمریکا در افغانستان پس از شکایت یکی از دیده‌بان‌های دولتی واشنگتن از مخفی کاری بی‌جا درباره فعالیت‌های بازسازی در این کشور، بخشی از اطلاعات محرمانه نیروهای امنیتی افغانستان را عمومی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ارتش آمریکا تاکید می‌کند که انتشار اطلاعات درباره موضوعات مختلفی از جمله استخدام نیروهای زن، حقوق‌ها، اخراج و بازنشستگی‌ها می‌تواند مورد بهره‌برداری تاکتیکی شورشیان طالبان قرار گیرد. اما این دیده‌بان آمریکایی این ادعای ارتش را به چالش کشاند و تصمیم برای محرمانه کردن این اطلاعات را "توجیه ناپذیر" توصیف کرد.

بازرسی ویژه این دیده‌بان در بازسازی افغانستان، ارتش آمریکا را به محروم کردن مردم این کشور از دسترسی به معیاری مناسب برای سنجیدن موفقیت یا شکست تلاش آمریکا در باسازی افغانستان متهم می‌کند.

در همین حال فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در افغانستان پیش از ماموریت جدید این نیروها در آن کشور تاکید کرده بود که محرمانه ماندن این اطلاعات برای حفظ نیروهای امنیت ملی افغانستان ضروری است.

در همین حال پس از مناظرات و گفت‌وگوها یکی از سخنگویان بازرسی ویژه در بازسازی افغانستان طی بیانیه‌ای در این باره اظهار کرد: فرماندهان ماموریت جدید نیروهای آمریکا در افغانستان به ما اطلاع داده‌اند که بخش عظیمی از این اطلاعات از حالت محرمانه خارج شده و ما در حال بازنگری آن هستیم.

گفته می‌شود اطلاعاتی که همچنان محرمانه‌اند شامل داده‌هایی درباره قوای نیروهای امنیت ملی افغانستان، تجهیزات آنها، اقدامات زیربنایی و ضد فساد می‌شود.

با این حال هنوز مشخص نیست که در پی تصمیم گیری برای عمومی کردن بخشی از این اطلاعات چه میزان از آنها منتشر خواهد شد.

نیروهای تحت رهبری آمریکا ماموریت مبارزه‌ای خود در افغانستان را اواخر سال گذشته به پایان رساندند با این حال اکنون 12000 سرباز آمریکایی در پی انعقاد توافقی بین آمریکا و افغانستان همچنان در این کشور باقی مانده‌اند.

ایالات متحده تاکنون بیش از 100 میلیارد دلار برای کمک ‌به افغانستان هزینه کرده که حدود 65 میلیارد آن‌ تنها به نیروهای امنیت افغانستان اختصاص یافته است.

انتهای پیام

کد N708421

وبگردی