آفتاب

اجرای آتش‌بس پس از برگزاری مذاکرات صلح در لیبی

اجرای آتش‌بس پس از برگزاری مذاکرات صلح در لیبی

فرستاده سازمان ملل در لیبی اعلام کرد که مذاکرات برای تثبیت آتش‌بس در لیبی پیش از دور جدید مذاکرات ملی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، برناردینو لیون، فرستاده سازمان ملل به لیبی در نشست خود با مسوولان کنگره ملی لیبی در طبرق اظهار کرد که برای برگزاری دور جدید مذاکرات صلح لیبی طی چند روز آتی، موافقت‌هایی صورت گرفته است.

لیون در سخنان خود اعلام کرد که هنوز زمان و مکان دقیق برگزاری این مذاکرات مشخص نشده اما سازمان ملل قبل از شروع این مذاکرات، به منظور برقراری آتش‌بس با مقامات نظامی کشور گفت‌وگو خواهد کرد.

پیشتر سازمان ملل در 20 ژانویه طرفین درگیر در لیبی را به پایبندی بر آتش‌بس که پیشتر بر سر آن توافق کرده بودند، دعوت کرد.

از سوی دیگر مقامات نظامی لیبی اعلام کردند که سربازان حامی گردان خلیفه حفتر تلاش کردند تا از ورود هواپیمای عبدالله الثنی، نخست وزیر دولت موقت لیبی و هیات وی به شهر بنغازی ممانعت کنند.

عمر النسکی، وزیر کشور لیبی اظهار کرد: زمانی که هواپیمای عبدالله الثنی و هیات همراه وی به بنغازی نزدیک شد سربازان و نظامیان حامی خلیفه حفتر اعلام کردند که اجازه فرود به هواپیمای الثنی را نمی‌دهند اما با این وجود الثنی توانست وارد بنغازی شود و پس از دیدار با مقامات نظامی نشستی را با شورای وزیران در بنغازی برگزار کرد.

به نظر می‌رسد که این حادثه به مساله دودستگی و اختلاف‌ها میان نیروهای ارتش و نیروهای خلیفه حفتر آن هم در شرایط بحرانی کشور اشاره دارد.

سال گذشته عبدالله الثنی و پارلمان وی پس از تسلط گروه‌های مسلح فجر لیبی بر پایتخت، نشستی را با خلیفه حفتر تشکیل دادند.

یک مسوول بلندپایه همراه با عبدالله الثنی اعلام کرد: یک گروه مسلح 70 نفره خودروی مسوولان را آن هم زمانی که سعی داشتیم از شهر مرج به بنغازی برویم متوقف کردند که در راس آن گروه مسلح، خلیفه حفتر حضور داشت.

در همین راستا محمد الحجازی، سخنگوی خلیفه حفتر از ادامه جزئیات این اتفاق خودداری کرد اما در سخنانش گفت که عبدالله الثنی بدون اجازه وارد شهر شده است.

وی تصریح کرد: الثنی بدون کسب اجازه از ما با فرماندهان ارتش دیدار کرده که این کار جزو وظایف وی محسوب نمی‌شود و رئیس پارلمان تنها کسی است که اجازه این امر را صادر می‌کند.

دولت عبدالله الثنی از زمان تسلط شبه‌نظامیان فجر لیبی بر طرابلس با چالش‌های فراوانی روبه‌رو بوده است.

از سوی دیگر پارلمان منتخب لیبی با لغو قانون انزوای سیاسی و اداری مسوولان وابسته به نظام معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی موافقت کرد.

طارق الجروشی، عضو پارلمان منتخب لیبی در سخنانی اظهار کرد: پارلمان منتخب لیبی پس از برگزاری رای‌گیری در پارلمان و بنا بر رای نمایندگان قانون انزوای سیاسی مسوولان وابسته به نظام معمر قذافی را لغو کرد.

لیبی از زمان اجرای قانون انزوای سیاسی که به موجب آن 36 مسوول در دوره معمر قذافی برکنار شده بود، دچار تنش‌های شدیدی شده است.

از سوی دیگر خبرگزاری‌های لیبی اعلام کردند که مسوولان کشور به منظور برداشتن اولین گام در جهت حمایت از جریان مذاکرات افراد بازداشت شده در دو شهر را آزاد کردند.

این خبرگزاری اعلام کرد که مسوولان لیبی در این اقدام 120 فرد بازداشت شده از طرفین درگیر یعنی 66 فرد بازداشت شده از شهر ککله و 54 تن از شهر زنتان را آزاد کردند.

انتهای پیام

کد N708106

وبگردی