آفتاب

تولید سالانه بیش از ۱۰هزار مترمربع صنایع دستی توسط عشایر کهگیلویه و بویراحمد

تولید سالانه بیش از ۱۰هزار مترمربع صنایع دستی توسط عشایر کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: سالانه بیش از 10هزار متر مربع صنایع دستی توسط عشایر این استان تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه کهگیلویه و بویراحمد- مجید علی پور در جمع خبرنگاران افزود: سالانه بیش از 10 هزار مترمربع صنایع دستی از جمله گبه، گلیم و جاجیم توسط عشایر این استان تولید و در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

وی اظهارکرد: عشایر این استان یک میلیون راس دام، 46 هزار هکتار عرصه زراعی و بیش از ۴۶۴۰هکتار باغ و قلمستان دارند.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: عشایر این استان 50 درصد گوشت، 80 درصد پشم و ۴۰۰ هزار تخته پوست را تولید می‌کند.

علی پور تصریح کرد: براساس بررسی‌های انجام شده ۹۶ درصد جمعیت عشایری این استان اشتغال دارند و درصد بیکاری در این جامعه چهار درصد است.

وی ادامه داد: نقش عشایر استان در بخش اقتصادی و تولیدی بی‌بدیل است به طوری‌که 54 درصد محصولات گوشتی استان کهگیلویه و بویراحمد از سوی جامعه عشایری تولید می‌شود.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: هر چادر را یک کارگاه تولیدی می‌دانیم به این دلیل که تمام افراد عشایر از پیر و جوان، زن و مرد، کودک و جوان به کار و اشتغال مشغول هستند.

علی پور عنوان کرد: نرخ باسوادی در جامعه عشایری این استان 65 درصد است و جهت جلوگیری و مهاجرت جامعه عشایری، افزایش امید به زندگی، افزایش سطح رفاه و ایجاد درآمد را در این فشر دنبال می‌کنیم و در برنامه خود داریم.

وی با اشاره به اینکه پیری و کهولت سن جمعیت جامعه عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می‌کند، تأکید کرد: سالانه شاهد کاهش جمعیت عشایر هستیم به طوری که جوانان به این نوع زندگی تمایلی ندارند.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه جامعه عشایری این استان بیش از 400 شهید به نظام مقدس جمهوری اسلامی تقدیم کرده است، اظهارکرد: عشایر این استان در زمینه‌های دیگر از جمله سیاسی و امنیتی دارای سابقه غنی هستند به طوری که در دوران هر دو پهلوی سابقه ظلم ستیزی علیه استبداد داشته و قبل و بعد انقلاب، همچنین در دوران دفاع مقدس مشارکت چشمگیری داشتند.

علی پور افزود: در دوران تحریم جامعه عشایر با تولید محصولات متفاوت از جمله لبنی و پروتئینی نماد اقتصاد مقاومتی هستند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه اعتبارات اختصاصی به جامعه عشایری این استان متناسب با نیازهای این قشر زحمت‌کش نیست باید در این رابطه چاره‌اندیشی شود.

انتهای پیام

کد N708056

وبگردی