آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

عصاره دشتهای گل اسیر طعم عسلهای تقلبی/ چینی‌ها شیرینی عسل را تلخ کردند

عصاره دشتهای گل اسیر طعم عسلهای تقلبی/ چینی‌ها شیرینی عسل را تلخ کردند

کرمان – صنعت تولید عسل در کرمان با تولیدات دشتهای سرسبز و گلزارهای شهرستان رابر شناخته می شود تولیداتی که تاکنون نه تنها حمایت نشده اند بلکه هر روز سایه سنگین عسلهای تقلبی را بیشتر احساس می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، در استان کرمان صنعت تولید عسل یکی از جنبه های تاثیر گذار در اقتصاد مردم برخی از شهرستانهای کرمان است که در این میان شهرستان رابر از شهرت و اعتبار خاصی در تولید عسل در کشور برخوردار است و رتبه دوم تولید کشور را در اختیار دارد، عسل این شهرستان مشتریان پر و پا قرص بین المللی و داخلی دارد که سود مناسبی را نیز عاید زنبورداران در استان کرمان می کند.

عسل رابر را در کرمان بیشتر از آنکه بتوان در سوپر مارکتها دید می توان در عطاری ها خریداری کرد دلیل این مسئله نیز این است که عسل رابر را به عنوان دارو در کرمان استفاده می کنند این درحالی است که عسل بهاره و تابستانی هر کدام خصوصیت دارویی و رنگ و بوی خاص خود را دارند که دلیل آن نیز رویش گل های مختلف در فصل های گوناگون است.

اما زیر ساخت اصلی پرورش زنبور در رابر وجود دشت های مملو از گل و کوهستان های سرسبز شهرستان های بافت و رابر است و علیرغم خشکسالی های متوالی این صنعت همچنان در رابر پویا مانده است.

در واقع در انتهای رشته کوه های زاگرس می توان یکی از زیباترین مناطق ایران را مشاهده کرد که رابر نام دارد، رابر سرزمینی سرسبز در عمق کویر کرمان است که ارتفاع بالایی از سطح دریا دارد و از مهمترین تولیدکنندگان عسل ارگانیک و خوش طعم است.

یکی از خصوصیات اصلی عسل رابر نزدیک بودن به مناطق گرمسیر است و به همین دلیل تولید عسل بهاره «بهار نارنج» در این شهرستان محصول عسل رابر را منحصر به فرد کرده است.

همچنین وجود گیاهان دارویی متنوع در کوهستان ها تولید این عسل را که کاملا ارگانیک و بدون استفاده از شکر و دخالت های بشر انجام می شود را مرغوب کرده است.

اما در کنار تمام داشته های طبیعی شهرستان رابر مسئولان فکری به حال صنعتی کردن و تولید انبوه و برندسازی این محصول نکرده اند و همه چیز در خصوص این صنعت به حال خود رها شده است.

در حالی که حتی یک مارک یا برند از عسل رابر، بافت یا سایر شهرستان های کرمان در بازار وجود ندارد، شیشه های رنگارنگ عسل های چینی در ویترین فروشگاه های زنجیره ای با قیمت های بسیار اندک خودنمایی می کند.هر چند حمایت هایی از سوی جهاد کشاورزی در خصوص کنترل بیماری ها و آموزش های مقطعی صورت می گیرد اما عملا هیچ گونه حمایتی در خصوص بازاریابی، بسته بندی و برندسازی این نوع عسل در کرمان صورت نگرفته و تنها عرضه کنندگان این محصول عطاری ها هستند که به صورت فله ای عسل را می فروشند و حتی صادرات این محصول به کشورهای مختلف نیز به صورت فله ای یا با برندهایی از استانهای دیگر صورت می گیرد.

ناگفته پیداست که سود ناشی از تولید این محصول نیز مستقبما به جیب دلالانی می رود که عسل را از تولیدکنندگان خریداری می کنند و در نهایت با برندهای دیگر به مصرف کننده نهایی می فروشند.

علی شهابی، یکی از تولیدکنندگان عسل رابر است که در گفتگو با مهر نگرانی خود را از موانع موجود بر سر راه تولید و فروش این محصول پنهان نمی کند.

وی تصریح کرد: عسل در رابر به روش های سنتی و در کوهستان هایی مملو از گل تولید می شود و فاصله بین جابه جایی محل کندوها در زمستان و تابستان اندک است زیرا رابر بسیار به مناطق گرمسیر جنوب کرمان نزدیک است در حالی که خود این شهرستان سردسیر است به همین دلیل شاهد تنوع آب و هوایی در کوهستان های منطقه هستیم.

عسل های تقلبی چینی آلوده هستند

شهابی افزود: در تولید عسل رابر از هیچ گونه ماده مصنوعی حتی شکر نیز استفاده نمی شود بلکه تمام شرایط برای تولید ارگانیک عسل مهیا است به همین دلیل از مشتریان خاص بین المللی نیز بهره می بریم و گاها به صورت مستقیم محصول را صادر می کنیم اما اکثر این محصولات توسط دلالان خریداری و به نام استان های دیگر به کشورهای مختلف و بازار داخلی عرضه می شود.

وی ادامه داد: علیرغم تمام شعارهایی که تاکنون داده شده است هیچ گونه اقدامی از سوی مسئولان برای برند سازی محصول صورت نگرفته است و در چنین شرایطی مطمئنا زنبورداران نیز نمی توانند در این خصوص اقدام کنند در حقیقت ما حمایت های معنوی و مالی بخش دولتی نیاز داریم و حتی می توانیم سود ناشی از سرمایه گذاری را نیز برگردانیم.

وی افزود: با تمام این داشته ها اما این روزها با مشکلی بسیار مهمتر از برندسازی و بسته بندی مواجه هستیم. در حالی که حتی یک مارک یا برند از عسل رابر، بافت یا سایر شهرستان های استان کرمان در بازار وجود ندارد اما شیشه های رنگارنگ عسل های خارجی که همه نیز چینی هستند در ویترین فروشگاه های زنجیره ای با قیمتهای بسیار اندک خودنمایی می کنند.

شهابی گفت: این عسلها بسیار نامرغوب و حتی در تولید آنها زنبور نقش نداشته و از مواد مختلف و به وسیله فعل و انفعالات در کارگاه ها ساخته می شوند و برعکس عسل رابر که کیفیت دارد اما بسته بندی ندارد، عسل های چینی مضر بسته بندی های بسیار زیبایی دارند و مشتریان را جذب خود می کنند.

برای تولید عسل باید از داروها و هزینه های بالای موجود در بازار که اکثرا وارداتی هستند استفاده کنیم و هر سال قیمت بیشتری بدهیم و در نهایت وقتی عسل را وارد بازار می کنیم باید با عسل های چینی که با بسته بندی زیبا و رنگارنگ عرضه می شوند و قیمت بسیار اندکی دارند مقابله کنیم.

وی افزود: گفته می شود این عسل ها بدون مجوز واردات به بازار مصرف داخلی راه پیدا می کنند حتی آگاهی نیز به مردم در خصوص عدم خرید این محصول ها داده نمی شود و به سادگی ویترین های مغازه ها در اختیار آنها قرار می گیرند.

وی افزود: مسئولان از قاچاق بودن این محصولات سخن می گویند اما سوال اینجاست که اگر قاچاق است چرا با قیمت رسمی بازاریابی می شوند و با قیمت بسیار اندک صنعت داخلی را نشانه می گیرند.

این تولیدکننده عسل گفت: مسئولان شعار حمایت از تولیدکنندگان داخلی را می دهند در حالی که ما باید از داروها و هزینه های بالای موجود در بازار که اکثرا وارداتی هستند استفاده کنیم و هر سال قیمت بیشتری بدهیم و در نهایت وقتی عسل را وارد بازار می کنیم باید با عسل های چینی که با بسته بندی زیبا و رنگارنگ عرضه می شوند و قیمت بسیار اندکی دارند مقابله کنیم.

فرماندار رابر نیز در گفتگو با مهر در خصوص عسل رابر می گوید: رابر یکی از با کیفیت ترین عسلهای ایران را دارد و قطب تولید این محصول در استان کرمان به شمار می رود و طبق آزمایشات محصول رابر از با کیفیت ترین محصولات داخلی محسوب می شود.

علیجان سلیمانی افزود: این پتانسیل اقتصادی بخش قابل توجهی از نیروی کار رابر را به خود مشغول کرده است و زمینه پرورش زنبور نیز به خوبی در این شهرستان مهیا است.

از سرمایه گذاران در خصوص ایجاد صنایع مرتبط با عسل حمایت می کنیم

وی همچنین به برگزاری جشنواره های عسل رابر در این شهرستان اشاره کرد و گفت: این جشنواره ها در راستای شناساندن بیشتر این محصول به بازار مصرف برگزار می شود و نیاز است با برگزاری چنین برنامه هایی و به خصوص شرکت در نمایشگاه ها در سطح کشور محصول بی نظیر عسل رابر را با کیفیت بالا به مصرف کنندگان بشناسانیم.

فرماندار رابر ادامه داد: کشاورزی دامداری و زنبورداری مهمترین شغل مردم رابر است و با توجه به توجیه اقتصادی بالای تولید عسل به نظر می رسد باید در خصوص این صنعت سرمایه گذاری بیشتری در شهرستان صورت گیرد به همین دلیل از بخش خصوصی می خواهیم در این زمینه حضور یابند و از حمایت های مجموعه استان و شهرستان رابر در خصوص حمایت از سرمایه گذاران نیز برخوردار شوند.

وی ادامه داد: رایزنی هایی نیز در این خصوص صورت گرفته است و امیدواریم با راه اندازی صنایع بسته بندی و صادرات محصول که می تواند در طول سال تداوم داشته باشند زمینه اشتغال پایدار را در منطقه ایجاد کنیم.

وی وجود گلستاهای چهار فصل در این شهرستان را دارای اهمیت فوق العاده در زمینه توسعه صنعت تولید عسل در این شهرستان دانست و افزود: در هر فصل نیز طعم، خاصیت و رنگ محصول نیز متفاوت است و برای مردم جنبه دارویی دارد و بخشی از محصول هم صادر می شود.

وی از در اختیار داشتن رتبه دوم تولید عسل در کشور توسط این شهرستان خبر داد و گفت: باید از این قابلیت استفاده کرد و اجازه فعالیت به دلالان و ضرر زدن به تولید کنندگان عسل را نداد.

وی میزان تولید سالانه عسل از کلونیهای زنبور در این شهرستان را سالانه ۴۰۰ تن اعلام کرد و گفت: کیفیت، پتانسیلهای تولید چند باره در طول سال و شرایط آب و هوایی می تواند این شهرستان را به قطب نخست تولید عسل کشور تبدیل کند.

وی خواستار سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه در رابر شد.

خشکسالی، واردات عسل های تقلبی به بازار، عدم بسته بندی، عدم وجود برند مشخص و عدم بازاریابی از مهمترین مشکلات پیش روی تولید کنندگان عسل در رابر است.

گزارش: اسما محمودی

کد N707951

وبگردی