آفتاب

اعتراض جهانی به صدور حکم اعدام برای 183 حامی اخوان المسلمین مصر

اعتراض جهانی به صدور حکم اعدام برای 183 حامی اخوان المسلمین مصر

آمریکا ضمن نگرانی شدید از صدور حکم اعدام برای 183 مصری به اتهام دست داشتن در قتل 11 پلیس، از مصر خواست تا محاکمه‌های دسته جمعی خود را متوقف و احکام عادلانه صادر کند. اتحادیه اروپا و عفو بین‌الملل نیز این اقدام مصر را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه الجزیره، جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در سخنانی اظهار کرد: ما معتقدیم که این حق خانواده‌های قربانیان خشونت‌های رخ داده در حمله کرداسه است که عدالت واقعی برای آنان اجرا شود اما آمریکا از اقدام دادگاه مصر و صدور حکم اعدام دسته جمعی برای 183 تن به شدت نگران است.

جنیفر ساکی از دادگاه مصر خواست تا اجرای حکم دسته جمعی خود را متوقف کند و متهمان این پرونده را عادلانه محاکمه کند.

دادگاه کیفری مصر اخیرا 183 تن را به اتهام دست داشتن در "جنایت کرداسه" به اعدام محکوم کرد. در این حادثه عده‌ای از مردم به مقر نیروهای نظامی حمله کردند که د راین حمله 11 پلیس کشته شدند.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا ضمن محکوم کردن حکم صادر شده در بیانیه‌ای اعلام کرد که صدور حکم اعدام برای 183 تن از سوی دادگاه مصر نقض آشکار حقوق بشر است.

اتحادیه اروپا از مقامات قضایی مصر خواست تا از تصمیم خود منصرف شوند و طبق قوانین بین‌المللی عمل کنند. این اتحادیه ضمن مخالفت با صدور حکم اعدام، این اقدام مصر را بسیار سختگیرانه، غیرانسانی و مغایر با کرامت بشری دانست.

در همین راستا عفو بین‌الملل نیز ضمن محکوم کردن صدور حکم اعدام 183 مصری این حکم را غیرعادلانه خواند و آن را نشانه ناآگاهی مقامات مصری از قوانین بین‌المللی دانست.

حسیبه حاج صحراوی، قائم مقام بخش شمال آفریقا و خاورمیانه عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: صدور حکم اعدام در مصر نمونه دیگری از پافشاری نظام قضایی مصر بر تصمیمات یک طرفه خود است.

وی تصریح کرد که باید این حکم هرچه سریعتر لغو شود و تمام افراد متهم این پرونده طبق قوانین عادلانه بین‌المللی محاکمه شوند.

دادگاه مصر در دوم دسامبر گذشته به منظور تایید حکم اعدام، پرونده تمام متهمان را به مفتی این کشور ارجاع داد که با تایید مفتی احکام صادر شده نهایی شد.

مفتی با بررسی پرونده به دادگاه اعلام کرد: با توجه به جنایاتی که به متهمان این پرونده نسبت داده شده، مشخص شده که آنها این نقشه را از قبل برنامه‌ریزی کرده بودند که مجازات آنها اعدام است.

پیشتر کمیساریای حقوق بشر در سازمان ملل نیز از دادگاه مصر خواست تا حکم اعدام صادر شده در حق متهمان را لغو کند.

انتهای پیام

کد N707845

وبگردی