آفتاب

اردوغان شورای امنیت سازمان ملل را به باد انتقاد گرفت

اردوغان شورای امنیت سازمان ملل را به باد انتقاد گرفت

رئیس‌جمهوری ترکیه خواستار اصلاحات در سازمان ملل شد و گفت: این نهاد بین‌المللی که هنوز بر سر چگونگی واکنش به بحران سوریه در بن‌بست است دیگر قادر نیست به رهبری جهان بپردازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در جریان یک سخنرانی در آکادمی عدالت ترکیه گفت: جهان بزرگتر این پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل است. شما نمی‌توانید 196 کشور را تنها پنج کشور بدانید.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان ملل در قبال بحران سوریه ادامه داد: وتوی چین و روسیه نشان داده که ما نمی‌توانیم عدالت را در جهان برقرار کنیم. اگرچه بارها و بارها با این دو کشور به گفت‌وگو پرداختیم اما مشکل حل و فصل نشده است. حدود 250 هزار تن در جریان ناآرامی‌های سوریه کشته شده و همچنان هیچ مداخله‌ای در امور سوریه نشده است.

رئیس‌جمهوری ترکیه به این مساله اشاره کرد که تنها سه قاره نماینده در شورای امنیت سازمان ملل دارند و هیچ نماینده‌ای از جانب اسلام در میان اعضای دائم این شورا نیست: "اعضای موقت شورای امنیت سازمان ملل چیز زیادی برای گفتن ندارند و حتی اختیار زیادی هم ندارند و نمی‌توانند بر نتایج حاصله اثری بگذارند."

وی با اشاره به نبود نماینده‌ای از کشورهای آفریقایی در این شورا گفت: هیچ کشور مسلمان در این شورا حضور ندارد و تنها کشورهای غیرمسلمان در این شورا هستند. آیا این عدالت است؟ این شرایط برگرفته پس از جنگ جهانی دوم باید تغییر کند.

ترکیه که جامعه بین‌الملل را به دخالت بیشتر در بحران سوریه ترغیب کرده است، به خاطر بن‌بست موجود در شورای امنیت مایوس شده است.

انتهای پیام

کد N707817

وبگردی