آفتاب

اتحادیه آفریقا به دنبال استقلال مالی از طریق دریافت مالیات

اتحادیه آفریقا به دنبال استقلال مالی از طریق دریافت مالیات

رهبران کشورهای اتحادیه آفریقا با وضع مالیات به منظور تامین مالی این بلوک موافقت کرده‌اند. اتحادیه آفریقا برای پیشبرد برنامه دیپلماتیک این قاره تشکیل شده اما به کمک‌های خارجی وابسته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سران کشورهای آفریقایی پس از نشست دو روزه‌ اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی وضع مالیات‌های جدید بر بلیط هواپیما، اقامت در هتل و ارسال پیامک‌ها را پیشنهاد دادند.

زمانی اتحادیه آفریقا به شدت تحت حمایت مالی معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی قرار داشت که از این بلوک به عنوان وسیله‌ای برای به چالش کشیدن نفوذ و سلطه غرب استفاده می‌کرد. در حال حاضر 72 درصد از بودجه عملیاتی اتحادیه آفریقا از جانب اهداکنندگان بین‌المللی تحت رهبری آمریکا و اتحادیه اروپا تامین می‌شود.

رابرت موگابه، رئیس‌جمهوری زیمبابوه که در جریان این نشست دو روزه به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه آفریقا منصوب شد، گفت: بیش از 70 درصد از بودجه ما از کمک‌های خارجی تامین می‌شود. این مساله تداوم دار نیست.

اوهورو کنیاتا، رئیس‌جمهوری کنیا نیز گفت: وابستگی به کمک‌های مالی خارجی یک ضعف شدید است و مانعی بر سر حرکت و سیر این قاره محسوب می‌شود.

وی در جریان این نشست دو روزه افزود: وابستگی به کمک مالی خارجی برای تامین بودجه این اتحادیه غیرقابل قبول است. من از آفریقا می‌خواهم تا قاطعانه‌تر از استقلال و تمامیت ارضی‌ خود حمایت کرده و بر آن تاکید بورزد.

در حال حاضر اتحادیه آفریقا با 54 عضو تنها 28 درصد از بودجه نیم میلیارد دلاری پروژه‌های عملیاتی‌اش را از اعضایش تامین می‌کند. به علاوه اتحادیه آفریقا باید 750 میلیون دلار دیگر را برای عملیات‌های مربوط به حفاظت از صلح را تامین کند که این کمبود بودجه اغلب توسط اتحادیه اروپا، آمریکا، بانک‌ جهانی، چین و ترکیه تأمین می‌شود.

انتهای پیام

کد N707627

وبگردی