آفتاب

چین با دیدار رهبران هر کشوری با دالایی لاما مخالف است

چین با دیدار رهبران هر کشوری با دالایی لاما مخالف است

پس از آنکه کاخ سفید گفت، رئیس‌جمهوری آمریکا به همراه رهبر معنوی تبت در مراسم صبحانه دعای ملی در واشنگتن شرکت خواهند کرد، چین امروز (دوشنبه) اعلام کرد، با هرگونه دیدار مقامات هر کشوری با دالایی لاما مخالف است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، هونگ لی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین از آمریکا خواست تا به این مساله با در نظر گرفتن منافع روابط پکن- واشنگتن رسیدگی کند.

وی افزود: چین با هر کشور یا دولتی که از مساله تبت برای مداخله در امور داخلی چین سوءاستفاده کند و همچنین با رهبر هر کشوری که با دالایی لاما، رهبر معنوی تبت به هر نوعی دیدار کند، مخالف است.

این سخنگو ادامه داد: چین امیدوار است آمریکا به تعهداتش نسبت به مساله تبت وفادار باشد و به این مساله براساس شرایط کلی روابط دو جانبه به طور مناسب رسیدگی کند.

کاخ سفید در چند روز گذشته اعلام کرد: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا پنج فوریه سال‌جاری میلادی درباره اهمیت حمایت از آزادی مذهبی در مراسم دعای ملی آمریکا که در واشنگتن برگزار می‌شود، سخنرانی خواهد کرد. قرار است دالایی لاما نیز در این مراسم شرکت کند.

چین دالایی لاما را به عنوان یک «جدایی‌طلب» خطرناک که قصد ایجاد یک تبت مستقل را دارد، محکوم می‌کند.

دالایی لاما، برنده جایزه صلح نوبل که در سال 1959 میلادی پس از قیام ناکام علیه حکومت چین به هند فرار کرد، می‌گوید تنها خواستار خودمختاری برای تبت است و هرگونه خشونت و ناآرامی را رد می‌کند.

انتهای پیام

کد N707450

وبگردی