آفتاب
مهروانی:

امکان صادرات سرم های ضد مار وعقب گزیدگی رازی به تمام دنیا فراهم می شود

امکان صادرات سرم های ضد مار وعقب گزیدگی رازی به تمام دنیا فراهم می شود

کرج– قائم مقام موسسه تحقیقات واکسن وسرم سازی رازی گفت: باتصفیه وتولید سرم های جدید ضد مار وعقرب گزیدگی و بهره برداری از آن در مردادماه، سرم های این موسسه قابلیت صادرات به تمام نقاط دنیا را خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، همایون مهروانی در نشست خبری به مناسبت دهه فجر که بعد از ظهر دوشنبه در محل موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در کرج برگزار شد، با اشاره به سابقه ۹۰ ساله این موسسه گفت: این موسسه خدمات ارزنده ای به بخش بهداشت و حفظ سرمایه های دامی کشور داشته و فعالیت آن صرفه جویی ازی فراوانی برای کشور داشته است.

وی با بیان اینکه فعالیت موسسه رازی پیش از انقلاب بسیار کم بود، یادآور شد: هم اکنون ۸۵ درصد واکسن های انسانی و تمام واکسن های دام، طیور و ماهی در رازی تولید می شود.

مهروانی در ادامه درباره صادرات تولیدات رازی توضیح داد: محصولات این موسسه هم اکنون به برخی کشورها صادر می شود اما صارات بیشتر نیازمند تکمیل، نوسازی و بهره برداری از ساختمانهای اصلی تولید در موسسه است که از ۱۱ سال پیش ساخت آنها آغاز شد.

این مسئول افزود: متاسفانه این ساختمانها طی سال های گذشته در رکود کامل به سر برده و تنها ۱۵-۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اما با تغییر مدیریت در دولت جدید کار دوباره آغاز شده و اجرای سه طرح در دستور کار قرار گرفته است که با افتتاح طرح های سه گانه امکان صادرات فراهم خواهد شد.

قائم مقام موسسه رازی با اشاره به تولید سرم های ضد مار و عقرب گزیدگی در موسسه رازی گفت: قرار داد جدیدی با وزارت بهداشت برای تصفیه و تولید این سرم ها بسته شده و امیدواریم با تایید وزات بهداشت تا مردادماه شاهد بهره برداری از آن باشیم.

 به گفته مهروانی با این تولیدات، موسسه رازی قابلیت صادرات سرم های ضد مار و عقرب گزیدگی به تمام دنیا را دارد.

مهروانی از دو پروژه انسانی در دست اجرا در این موسسه خبر داد و گفت: براساس برنامه سازمان بهداشت جهانی ایران باید تا سال ۲۰۱۸ واکسن تزریقی فلج اطفال را جایگزین نوع خوراکی کند.

 وی ادامه داد: ویروس واکسن فلج اطفال در نوع خوراکی زنده است اما در نوع تزریقی ویروس به صورت کُشته در می آید و در این شیوه احتمال چرخش ویروس در طبیعت و انتقال بیماری کاملا از بین می رود.

به گفته مهروانی این واکسن از خرداد یا تیرماه سال آینده برای انجام تست های تاییدی و تولید آزمایشی در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد.

این مسئول تولید واکسن پنتاوالان که هم اکنون از خارج از کشور تامین می شود را از دیگر برنامه های در دست اجرای موسسه رازی اعلام کرد.

موسسه رازی قادر به تامین کل نیاز کشور به واکسن گامبرو است

وی درباره تولید واکسن گامبرو در این موسسه با اشاره به نیاز کشور به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دز از این واکسن گفت: سال گذشته ۶۰۰ میلیون دز از واکسن گامبرو در موسسه تولید شد اما به دلیل واردات تولید را کاهش دادیم با این حال اگر سازمان دامپزشکی واکسن گامبرو را وارد نکند موسسه رازی توان تامین و تولید کل نیاز کشور را دارد.

قائم مقام موسسه رازی ارزش تعهدات موسسه رازی را ۱۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این موسسه از نظر انتقال تکنولوژی مراودات خوبی با کشورهای منطقه دارد و واکسن های تب برفکی، آبله، آنتی سرم های ضد مار و عقرب گزیدگی را به کشورهای پاکستان، ارمنستان و آذربایجان صادر می کند.

تولید سالانه ۱۳۰ هزا آمپول ضدمار و عقرب گزیدگی در رازی

مهروانی با اشاره به تولید واکسن های دامی در رازی گفت: این واکسنها یا در اختیار سازمان دامپزشکی قرار می گیرد و یا توسط موسسه به صورت آزاد به فروش می رسد و قیمت آن نیز در مقایسه با قیمت جهانی این واکسن کمتر است.

به گفته این مسئول سالانه ۶۰ هزار آمپول ضد مار گزیدگی و ۷۰ هزار آمپول ضد عقرب گزیدگی در رازی تولید می شود.

کد N707424

وبگردی