آفتاب

تاکید چین بر اهمیت تقویت روابط با هند/ نشست سه جانبه وزیران خارجه چین، هند و روسیه در پکن

تاکید چین بر اهمیت تقویت روابط با هند/ نشست سه جانبه وزیران خارجه چین، هند و روسیه در پکن

چین و هند در جریان سفر وزیر امور خارجه هند به پکن بر اهمیت تقویت روابط بین دو کشور تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سفر سوشما سواراج، وزیر امور خارجه هند به چین پس از آن انجام می‌شود که نزدیک به یک هفته پیش باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز به هند به عنوان یک کشور همسایه چین سفر کرد. این نشان دهنده پیچیدگی روابط پکن با واشنگتن ودهلی نو است.

شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین با استقبال از سوشما سواراج نسبت به توسعه بیشتر روابط میان هند و چین در سال جاری ابراز امیدواری کرد. سواراج در جریان این سفر در یک نشست سه جانبه میان چین، هند و روسیه در پکن شرکت کرده است.

رئیس جمهوری چین در آغاز دیدار با سواراج در تالار بزرگ خلق پکن اظهار کرد: جنبه مثبت روابط چین با هند در حال رشد بوده و همکاری میان دو کشور تقویت شده است.من اطمینان کامل به آینده روابط چین با هند داشته و معتقدم با گسترش این روابط دو جانبه در سال جدید پیشرفتی واقعی به دست خواهد آمد. سفری که چند روز پیش اوباما به هند انجام داد از سوی چین به عنوان تلاش آمریکا به منظور تاثیرگذاری بر کشورهای همسایه چین تلقی می‌شود. اوباما نخستین رئیس جمهوری آمریکا است که در مدت ریاست جمهوری‌اش دو بار به هند سفر می‌کند.

اوباما در جریان سفر به هند با نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور توافق کرد تا پیمان دفاعی 10 ساله میان دو کشور تمدید شده و تعامل نظامی میان آنها و همچنین همکاری دریایی بین آنها افزایش یابد.

همچنین دولت چین اعلام کرد: امیدوار است روابط نزدیک‌تر آمریکا با هند یک نیروی مثبت برای منطقه باشد. با این حال خبرگزاری دولتی شینهوای چین این سفر اوباما را بیشتر از آنکه عملگرایانه بداند سمبلیک دانست.

روابط میان چین با هند به دنبال سفر شی جینپینگ به هند در ماه سپتامبر پیش از پیش تقویت شد هرچند که طرفین بر سر برخی مسائل نظیر مناقشات مرزی تجارت نابرابر و افزایش نفوذ چین در اقیانوس هند اختلافاتی دارند.

انتهای پیام

کد N707218

وبگردی