آفتاب

دیدار مذاکره‌کنندگان کره و چین برای از سرگرفتن مذاکرات کره شمالی

دیدار مذاکره‌کنندگان کره و چین برای از سرگرفتن مذاکرات کره شمالی

بنا بر اعلام وزارت خارجه کره جنوبی مذاکره کننده‌ی ارشد کره جنوبی برای بحث در مورد نحوه‌ی ادامه‌ی مذاکرات شش جانبه در مورد برنامه‌ی هسته‌ای کره شمالی با همتای چینی خود به چین سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از خبرگزاری یونهاپ، هوانگ ژون کوک، مذاکره کننده‌ی ارشد کره جنوبی در مساله برنامه‌ی هسته‌ای کره شمالی این هفته برای بررسی بیش‌تر راه‌هایی که می‌توانند به ادامه‌ی مذاکرات شش جانبه هسته‌ای کره شمالی منجر شود و داوی، همتای چینی خود، به این کشور سفر خواهد کرد.

وزرات خارجه‌ی کره‌ جنوبی هم‌چنین در مورد این دیدار اعلام کرد:‌ هدف از این دیدار تبادل نظر میان دو طرف در مورد امنیت شبه جزیره کره و بحث‌های جدی در مورد چگونگی از سر گرفتن مذاکرات شش جانبه‌ی هسته‌ای در مورد خلع تسلیحات هسته‌ای کره شمالی و توقف آزمایشات هسته‌ای آن انجام خواهد شد.

مذاکرات شش جانبه‌ی هسته‌ای کره شمالی که شامل کشورهای کره جنوبی و شمالی، آمریکا، روسیه، چین و ژاپن می‌شود از سال 2008 تاکنون با خروج کره شمالی از میز مذاکرات متوقف شد.

پیونگ یانگ، در حالی که سومین آزمایش هسته‌ای خود را در فوریه 2013 انجام داد اخیرا درخواست از سرگرفتن این مذاکرات را به آمریکا بدون نهادن هیچ‌گونه پیش شرطی پیشنهاد داده است اما واشنگتن و سئول تاکید کرده‌اند که کره شمالی ابتدا باید حسن نیت خود را در این مساله نشان دهد.

روابط میان واشنگتن و پیونگ یانگ، با صدور تحریم‌های جدید آمریکا علیه کره شمالی و پس از حمله‌ی اخیر سایبری این کشور به شرکت سونی پیکچرز آمریکا، تیره‌تر از گذشته شده است.

هفته‌ی گذشته نیز مقامات کره شمالی از سانگ کیم، مذاکره کننده‌ی واشنگتن در برنامه‌ی هسته‌ای کره شمالی در طول سفرش به شرق آسیا برای بازدید از کره شمالی دعوت کرده بودند که مقامات واشنگتن این درخواست را رد کردند.

انتهای پیام

کد N707209

وبگردی