آفتاب

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا مقابل آمریکا درباره اصلاحات امنیت هسته‌ای

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا مقابل آمریکا درباره اصلاحات امنیت هسته‌ای

کشورهای اروپایی در پی مخالفت روسیه و آمریکا، پیشنهاد سوییس برای تقویت قوانین امنیت هسته‌ای را مورد بازنگری قرار می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه بلومبرگ، کمتر از یک هفته پیش از کنوانسیون پادمان‌های هسته‌ای در وین برای تصمیم‌گیری درباره بهبود قوانین بین‌المللی، کشورهای اروپایی در تلاشند تا به پیش‌نویس توافقی دست یابند که بتواند مورد حمایت آمریکا و روسیه قرار بگیرد.

در همین حال لایحه نوشته شده توسط کشورهای اروپایی به رهبری سوییس به منظور ایجاد رگولاتورهایی است که نشان می‌دهند چگونه باید بر ضد آلودگی‌های رادیواکتیوی تولید شده از رویدادهای اتمی همچون حادثه فوکوشیما عمل کرد. در مارس 2011 ذوب شدن رآکتورهای فوکوشیما موجب فرار 160 هزار تن از منطقه شد.

با این حال این برنامه از آغاز مورد مخالفت آمریکا قرار گرفت. دیپلمات‌های آمریکایی می‌گویند اصلاح معاهده، روندی پیچیده و طولانی‌مدت داشته و ممکن است موجب تفرقه در مسائل بین‌المللی شود.

اکنون بیش از آنکه دیپلمات‌ها به دنبال رای مثبت برای این ضمیمه باشند، در پی تهیه پیش‌نویسی هستند که بدون نیاز به روند تصویب قانونی بتواند به کنوانسیون پادمان‌های هسته‌ای پیوست شود.

در همین حال کمیسیون اروپا در پاسخ به سوالی درباره این کنوانسیون و تغییرات احتمالی آن طی نامه‌ای اظهار کرد: کشورهای اتحادیه اروپا کاملاً به دستیابی و استقرار بالاترین استانداردهای امنیت در سطح جهانی متعهد و پایبند هستند. هدف این کمیسیون اجرای جهانی قوانین و اصول جدید اتحادیه اروپا درباره امنیت هسته‌ای است.

این در حالی است که از زمان حادثه فوکوشیما، مسوولان پادمان‌های هسته‌ای در سراسر جهان تلاش کرده‌اند تا استانداردهای امنیتی را افزایش دهند.

در همین حال فرانسه به عنوان کشوری که بیش از 70 درصد برق خود را از انرژی هسته‌ای تامین می‌کند، در حال به کارگیری حامل‌های انرژی تقویت شده، ذخیره کردن انرژی و ایجاد سیستم‌های خنک‌کننده اضطراری است. نماینده پادمان‌های هسته‌ای سوئد نیز اوایل ماه جاری اعلام کرد که تجهیزات تمامی رآکتورها باید افزایش یابد.

براساس برآوردهای صنعتی در صورت به‌روزرسانی تاسیسات با تجهیزات جدید امنیتی، سود کشورهای اروپایی چهار تا پنج برابر افزایش می‌یابد.

با این حال براساس قانون آمریکا، تجهیزات انرژی لازم نیست تا اصلاحات جدید را که بسیار گرانقیمت هستند، اعمال کنند.

انتهای پیام

کد N707036

وبگردی