آفتاب
/گزارش/

قمار تریلیون دلاری اوباما بر روی تسلیحات اتمی

قمار تریلیون دلاری اوباما بر روی تسلیحات اتمی

"چرا رئیس‌جمهوری آمریکا بازنگری چندین میلیارد دلاری در زرادخانه‌های اتمی را که خطرناک و گران است و به نظر نمی‌رسد که آمریکا را امن‌تر کند، پیشنهاد داده است؟"

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سایت «دیفنس وان» در گزارشی نوشت: «باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در نظر دارد تا پیشنهاد کاهش بودجه برای بسیاری از برنامه‌های فدرال را در پیشنهاد بودجه 2016 خود که امروز (دوشنبه) به کنگره ارسال می‌کند، مطرح کند اما این اقدام شامل تسلیحات اتمی نمی‌شود. بلکه بر عکس، دولت اوباما قصد دارد که وارد برنامه گسترش تسلیحات اتمی شود. این اشتباه هزینه‌بر و جدی است و برنامه‌ای است که مشارکت محدود تسلیحات اتمی برای امنیت آمریکا را نقض می‌کند.

طرح پرهزینه دولت آمریکا برای بازسازی مجموع زرادخانه‌ هسته‌ای آمریکا از جمله شامل کلاهک‌ها، موشک‌ها، هواپیماها و زیر دریایی حامل آنها می‌شود. بر اساس برآورد دفتر بودجه کنگره، طرح‌های مذکور طی 10 سال آتی 348 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. هیات دفاع ملی که از سوی کنگره منصوب می‌شود، اعلام کرده است که هزینه تدابیر دولت آمریکا برای تسلیحات اتمی طی 30 سال می‌تواند بیش از یک تریلیون دلار شود.

مالیات‌دهندگان آمریکایی در ازای آن چه چیزی دریافت می‌کنند؟ هیچ‌ چیز! تسلیحات اتمی هیچ کمک برای مقابله با تهدیدات واقعی‌ یا مقابله با داعش در عراق و سوریه انجام نمی‌دهند و برای مقابله با تهدید حمله سایبری نیز سودمند نیستند.

حال با در نظر گرفتن رفتار مشکل‌ساز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، حقیقت این است که نیروی هسته‌ای آمریکا حتی نتوانست جلوی ارتش روسیه را برای مداخله در اوکراین بگیرد. افزایش هزینه‌ها بر روی تسلیحات اتمی نیز نمی‌تواند آنها را عقب براند. نیروهای متعارف مذکور که آمریکا و متحدانش در اختیار دارند، بیش از حد برای واکنش به هرگونه تجاوز روسیه کافی است و این در صورتی است که سیاست‌گذاران برای استفاده از آنها به اتفاق نظر برسند.

هدف این نیست که بگوییم تسلیحات هسته‌ای آمریکا هیچ نقشی ایفا نمی‌کنند. مسوولیت آنها مقابله با حمله هسته‌ای بر علیه آمریکا و یا متحدان ماست. ایالات متحده امروز حدود 2000 سلاح هسته‌ای مستقر شده و بیشتر از آن را به صورت ذخیره در اختیار دارد. توافق جدید استارت با روسیه، کلاهک‌های دوربرد دو کشور را تا سال 2018 به 1550 عدد کاهش می‌دهد. تاکنون ارتش آمریکا به این نتیجه رسیده است که آمریکا به بیش از 1000 کلاهک از این نوع نیاز ندارد.

در حقیقت، ایالات متحده می‌تواند بازدارندگی کامل خود را حفظ کند، بدون اینکه نیازی به صرف هزینه‌های اضافی داشته باشد. هیچکدام از تهدیدات کنونی و یا تهدیدات ممکن در آینده مستلزم آن نیست که آمریکا بیش از چند صد کلاهک در اختیار داشته باشد. دولت اوباما در گام اول این مسیر باید مجموع زرادخانه اتمی خود را به 1000 سلاح کاهش دهد که شامل تسلیحات دور برد، کوتاه برد و نیز تسلیحات مستقر شده و ذخیره شده باشد.

کاهش زرادخانه‌ی حجیم آمریکا نه تنها باید ذخیره صدها میلیارد دلار از پول مالیات‌دهندگان شود، بلکه امنیت آنها را نیز تقویت کند. تسلیحات اتمی تنها تهدید برای حیات ایالات متحده است. با کاهش نقش آنها در امور جهانی، امنیت خودمان را افزایش می‌دهیم. خصوصا اینکه کاهش ذخایر تسلیحات اتمی آمریکا موجب می‌شود تا کشورهایی همانند کره‌شمالی و چین نیز برنامه‌های اتمی خود را محدود کنند. همانطور که در گذشته دیدیم، کاهش ذخایر تسلیحاتی آمریکا موجب می‌شود که روسیه نیز ذخایر خود را کاهش دهد؛ خصوصا اینکه سقوط بهای جهانی نفت اقتصاد روسیه را دچار خسران کرده است. حتی تصمیم پوتین برای خاتمه برنامه همکاری برای کاهش مواد اتمی روسیه و اظهارات آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه روسیه پیمان نیروهای متوسط را نقض کرده است، رسیدن به چنین نتیجه‌ای را رد نمی‌کند.

دولت اوباما قصد دارد تا به جای اینکه کلاهک‌های کنونی را بازسازی کند، انواع جدیدی از کلاهک را توسعه و تولید کند. بار دیگر تاکید می‌کنیم که این هزینه‌ها نه تنها لازم نیست بلکه امنیت ملی آمریکا را تضعیف می‌کند. ایالات متحده آمریکا می‌تواند تا هر زمانی که لازم باشد، زرادخانه موثر و معتبری را با هزینه معقول در اختیار داشته باشد. اما هزینه بودجه بر روی انواع جدید کلاهک‌ها، تلاش‌ها برای توقف دستیابی سایر کشورها به چنین تسلیحاتی را تضعیف می‌کند. به جای اینکه این دارایی امنیت ملی را افزایش دهد، تسلیحات هسته‌ای هم‌اکنون به بزرگترین مسوولیت امنیتی آمریکا تبدیل شده‌اند.

خیلی دیر است که بخواهیم درخواست بودجه را اصلاح کنیم و متاسفانه بعید به نظر می‌رسد که کنگره تغییرات ملموسی بر روی آن انجام دهد. اما از آنجایی که ارزش محدود تسلیحات هسته‌ای روشن‌تر می‌شود، بودجه‌بندی هوشمندانه موجب کوچک‌شدن بودجه و سرمایه‌گذاری منطق بر روی زرادخانه اتمی ما می‌شود.»

انتهای پیام

کد N706941

وبگردی