آفتاب

بیانیه‌ی هفتاد و چهارمین گردهمایی معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی

بیانیه‌ی هفتاد و چهارمین گردهمایی معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی

در بیانیه هفتاد و چهارمین گردهمایی معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی تاکید شد که توسعه پایدار و همه جانبه به ویژه توسعه علمی و فناورانه بدون فراهم آوردن بسترها و زمینه‌های فرهنگی امکان‌پذیر نیست.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن این بیانیه به شرح ذیل است:

با استعانت از الطاف الهی و استمداد از ارواح پاک پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و حضرات معصومین (ع) و خاصه حضرت ولی عصر (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) ، هفتاد و چهارمین نشست معاونان فرهنگی واحدهای جهاد دانشگاهی سراسر کشور، با هدف مرور مجدد اهداف و سیاست‌های مصوبه برنامه‌ی پنجم توسعه جهاد دانشگاهی، ایجاد هماهنگی و هم افزایی فزونتر فعالیت‌های فرهنگی بر اساس طرح جامع " هفت شهر شایستگی" و بررسی آخرین تحولات و رویدادهای فرهنگی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، در ابتدای بهمن1393 در استان هرمزگان برگزار شد.

مسئولان فرهنگی حاضر در نشست با تاکید مجدد بر اهمیت نقش دانشگاه و دانشجو در تحقق اهداف بلند و متعالی انقلاب اسلامی، ضرورت توجه بیش از پیش به عرصه‌ی فرهنگ را در سالی که به نام " اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نامگذاری شده، یاد آور شدند و عنایت به موارد ذیل را خواستارند:

1- متاسفانه جهان اسلام، در روزهای اخیر شاهد هتک حرمت و اهانت به اسوه رحمت، دانایی و اخلاق ، پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله و سلم ) به بهانه‌ی آزادی بیان از سوی مدعیان دروغین آزادی بود.

قیچی دو تیغه تکفیر و آزادی بیان هتاکانه، دست به دست هم داده‌اند تا مقدسات دینی را که سرمایه‌ی عظیم و معنوی بشریت است، دستمایه حرکت‌های استعماری و استثماری قرار داده و خشونت، نفرت، ترور و فحاشی را ترویج کنند. ما ضمن محکومیت این اقدام‌های موهن و شرم آور که حاصلی جز دامن زدن به کینه، نفرت و ناامنی ندارد بر این باوریم که راه فلاح، رحمت، عشق، امنیت و دوستی در جامعه بشری جز با تمسک به دین و معنویت، آموزه‌ها و حیانی و اخلاق الهی امکان پذیر نمی‌باشد. خشونت و افراطی گری با هر بهانه، انگیزه و هدفی محکوم است و ضروری است جهان اسلام و بلکه پیروان همه ادیان الهی برای مقابله با جریان‌هایی که سعی دارند با دین هراسی در یک سطح و اسلام هراسی در سطح دیگر، جامعه بشری را از سرمایه‌های معنوی خود تهی سازند متحد شده وعرصه را بر نفرت پراکنان، تروریست‌ها و دین ستیزان تنگ کنند.

2-در آستانه فرا رسیدن دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل (قدس‌سره الشریف) و مقام معظم رهبری یاد آور می‌شویم رمز بقاء و استمرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پایبندی همیشگی به اصول اساسی و محوری "استقلال" ، " آزادی" و " جمهوری اسلامی" و اطاعت از رکن رکین " ولایت فقیه" به عنوان حافظ همزمان " جمهوریت" و " اسلامیت" نظام است. این روزهای خدایی فرصتی است تا جوانان در اقصی نقاط کشور و به ویژه دانشجویان با مطالعه و مرور مجدد اهداف انقلاب اسلامی، با رسالت و مسئولیت دینی، اجتماعی و انقلابی خویش برای حرکت و هدایت به سوی رستگاری و فلاح آشنا شوند.

3-توسعه پایدار و همه جانبه به ویژه توسعه علمی و فناورانه بدون فراهم آوردن بسترها و زمینه‌های فرهنگی امکان‌پذیر نیست. دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به مثابه موتور پیش ران این توسعه، زمانی می‌توانند مسئولیت ملی خود را به خوبی ایفاء کنند که به " قدرت فرهنگ" برای غلبه بر موانع و مشکلات توجه کنند و با تاکید بر " فرهنگ جهادی" از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه این حوزه به خوبی استفاده نمایند. لذا ما دست‌اندرکاران عرصه فرهنگ با علم و آگاهی از مشکلات فراگیر کشور، انتظار داریم حمایت از عرصه فرهنگ مورد توجه و عنایت جدی قرار گرفته شود. عرصه‌ای که روح و ذهن را جلا می‌بخشد و شرایط را برای تولید و ترویج معرفت تخصصی و ایجاد زمینه برای خلاقیت نقادانه مساعد می‌سازد.

4-خوشبختانه با تاکیدات مستمر رهبر معظم انقلاب اسلامی نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. پیرو فرمایشات اخیر رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جهاد گران دانشگاهی با ایشان، مبنی بر حضور فعال جهاد دانشگاهی برای کمک به پیش برد. نقشه جامع علمی کشور ضمن اعلام آمادگی مجدد برای ایفاء نقش در این حرکت ملی و علمی، بر این نکته تاکید می‌ورزیم که طرح جامع " هفت شهر شایستگی" با هدف تربیت و پرورش دانشجویان و دانش آموختگان تراز انقلاب اسلامی، می‌تواند یکی از ضمانت‌های اجرایی مناسب برای به خدمت گرفتن ظرفیت جریان‌های دانشجویی مومن، متخصص، جهادی و دلداده به گفتمان " پیشرفت و عدالت" باشد. برهمین اساس از مسئولین محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارتین محترم علوم و بهداشت و مدیران ارشاد جهاد دانشگاهی، حمایت موثر از این برنامه جامع فرهنگی و دانش بنیان را خواستاریم.

5-ارتقاء بهره وری و اثر بخشی فعالیت‌های فرهنگی نیازمند همراهی و هم افزایی همه نهادهای فرهنگی فعال در عرصه‌ی آموزش عالی است. انتقال تجارب وم ایجاد هماهنگی و تقسیم کار ملی در قالب هم اندیشی‌های مستمر با دانشجویان، دانشگاهیان و متولیان فرهنگی دانشگاه‌ها و همچنین پرهیز از کارهای سطحی و مطالعه نشده یا فاقد مبانی نظری روشن، موازی کاری و نهایتا اتلاف منابع در طرح‌های فاقد اولویت، نقش موثری در ارتقاء کمی و کیفی فعالیت‌ها و آماده سازی عرصه برای شتاب بخشیدن به تولید علم با مشارکت نخبگان دانشگاهی دارد.

در اینجا فرصت را مغتنم شمرده و به همه شهدای انقلاب اسلامی، شهدای دفاع مقدس، شهدای عرصه علم و فناوری و همچنین شهدای اخیر مقابله با توطئه تکفیری، داعشی و صهیونی، به ویژه سرداران شهید: تقوی،الله دادی و جهاد مغینه ، درود و سلام می‌فرستیم و علو درجات آن حافظان اسلام و قرآن را از خداوند منان درخواست داریم.

انتهای پیام

کد N706689

وبگردی