آفتاب
در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان

اوباما: تحریم جدید ایران نقض توافق ژنو است

اوباما: تحریم جدید ایران نقض توافق ژنو است

رییس‌جمهور آمریکا بار دیگر تاکید کرد که اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران منجر به شکست راه‌های دیپلماتیک خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)؛ باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با فرید زکریا خبرنگار شبکه‌ی خبری سی‌ان‌ان که متن کامل آن عصر یک‌شنبه منتشر شده است در واکنش به سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن برای سخنرانی در کنگره علیه ایران گفت: اجازه دهیم رییس کنگره و نتانیاهو به این مساله پاسخ دهند و من تنها به این دلیل با وی دیدار نخواهم داشت که سیاست ما این است که ما هیچ‌گاه با مقامات خارجی دو هفته پیش از انتخابات‌شان ملاقات نمی‌کنیم.

او ادامه داد: من مرتب با نتانیاهو گفت‌وگو می‌کنم اما فکر می‌کنم که این سیاست ما برای ملاقات نکردن با مقامات خارجی صحیح است چون ما با نزدیک‌ترین دوستان‌مان نیز همین رویه را داریم.

اوباما با تکرار این ادعا که تحریم‌های اقتصادی موجب شده است ایران پای میز مذاکره با غرب بنشیند تاکید کرد:‌ فکر نمی‌کنم تاکنون هیچ استدلال محکمی که این باور من را تکذیب کند که ما تحریم‌هایی موثر علیه ایران اعمال کردیم تا این کشور را به پای میز مذاکره بیاوریم و بتوانیم مساله‌ی هسته‌ای این کشور را از طریق راه‌های دیپلماتیک حل کنیم دریافت نکرده‌ام.

وی ادامه داد: همه به ویژه سرویس‌ اطلاعاتی نیز موثر بودن متن توافق اولیه ژنو را تایید می‌کنند. ایرانی‌ها برنامه‌ی هسته‌ای‌شان را گسترش ندادند و ذخیره اورانیوم غنی شده خود در سطوح بالا را کاهش دادند بنابراین ما در مدت زمانی که این مذاکرات در جریان است هیچ چیزی را از دست ندادیم.

اوباما یاد آور شد: برنامه‌ی هسته‌ای ایران پیشرفتی نداشته است و ما فرصت این را داشته‌ایم تا مکانیزمی را ایجاد کنیم که بتواند تایید کند ایران به دنبال سلاح نیست و ایران نیز این توانایی را داشته است تا به عنوان یک بازیگر مسوولیت‌پذیر وارد تعامل دوباره با جامعه جهانی شود.

رییس‌جمهور آمریکا افزود:‌ من نمی‌دانم قادر هستیم به توافق برسیم یا نه اما صحبت من این است که تلاش کنگره آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی هم‌پیمانان‌مان به‌علاوه به عنوان نقض توافق اولیه تلقی خواهد شد و از نظر ما نیز تضعیف دیپلماسی در این مرحله حساس محسوب می‌شود.

او تاکید کرد:‌هیچ دلیل خوبی برای انجام این خطا وجود ندارد آن چه لازم است این است که ما باید این دور از مذاکرات را پایان دهیم و ایران را برای پاسخ مثبت دادن به خواسته جامعه جهانی تحت فشار قرار دهیم.

اوباما اظهار کرد: آن چه اهمیت دارد این است که ما قادر بوده‌ایم در گروه 1+5 و حتی با روسیه به اتحاد خود ادامه دهیم و با وجود این که چین یکی از اصلی‌ترین خریداران نفت ایران محسوب می‌شود این اتحاد راحفظ کنیم. این مساله نشان‌دهنده‌ی میزان تاثیرگذاری دیپلمات‌های ماست. و اگر نتوانیم به یک توافق برسیم به شما اطمینان می‌دهم که این اشتباه ایرانی‌هاست چون نتوانسته‌اند به یک توافق منطقی پاسخ مثبت دهند.

او افزود: بنابراین تکرار می‌کنم که من تاکنون استدلالی خلاف این ندیده‌ام. من هر تحریمی که علیه ایران تصویب شود را وتو خواهم کرد. آن چه به اعضای کنگره و به علاوه اسراییلی‌ها گفته‌ام این است که یک روز پس از آن که ایرانی‌ها از حصول یک توافق قابل قبول کناره گیری کنند راحت‌ترین کار برای من در کنگره این است که تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال کنم.

اوباما تصریح کرد:‌ تصویب چنین طرحی برای من تنها دو روز زمان می‌برد بنابراین ما قادر به اعمال تحریم‌های بیش‌تر هستیم اما مهم این است که نشان دهیم از هیچ کار ممکنی برای رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک دریغ نکردیم.

وی ادامه داد: آن چه برای ما مهم است این است که به یک توافق دست پیدا کنیم و سپس درباره‌ی این توافق تحلیل انجام دهیم. من پیش از این گفته‌ام که ما حاصل نشدن توافق را به یک توافق بد ترجیح می‌دهیم .

اوباما در پایان تاکید کرد: اکنون این سوال را از اعضای کنگره می‌پرسم که چرا باید چنین توافقی را رد کرده و گزینه یک اقدام نظامی محتمل را ترجیح دهیم که تاثیر کم‌تری در محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران دارد و پیامدهایی بی‌شمار در شرایطی که ما هم اکنون در خاورمیانه درگیر مناقشات زیادی هستیم در پی خواهد داشت. من اطمینان دارم که به خواسته‌ی خود می‌رسم.

به گزارش ایسنا به نظر می‌رسد اظهارات اوباما درباره تاثیرگذاری تحریم‌ها بر ایران مصرف داخلی داشته و آن چه گزارش‌های داخلی و بین‌المللی نشان می‌دهد به‌دلیل هدایت اقتصاد ایران به سمت خودکفایی شکست خورده است. هم‌چنین مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند که استفاده از سیاست نخ‌نمای تحریم نمی‌تواند موجب دستیابی به یک توافق جامع شود و ایران هرگز تحت فشار حاضر به مذاکره نیست.

انتهای پیام

کد N706688

وبگردی