آفتاب

تعهد جدی نخست‌وزیر ژاپن برای مقابله با تروریسم

تعهد جدی نخست‌وزیر ژاپن برای مقابله با تروریسم

نخست‌وزیر ژاپن یک روز پس از اعلام گروه داعش مبنی بر سر بریدن خبرنگار ژاپنی اعلام کرد، تمایل دارد احتمال ورود ارتش برای نجات شهروندان ژاپنی در خارج از کشور را مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، تروریست‌های داعش روز گذشته اعلام کردند که کنجی گوتو، خبرنگار کهنه‌کار جنگ ژاپنی را در پی شکست مبادله زندانیان سربریده‌اند. یک هفته پیش از این نیز داعشی‌ها یکی دیگر از گروگان‌های ژاپنی را به قتل رسانده بود.

در همین حال، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن ضمن تاکید بر مواضع خود در محکوم کردن این گروه تروریستی اظهار کرد، ژاپن به عنوان عضوی از جامعه جهانی در مبارزه با تروریسم کاملاً به انجام دقیق مسوولیت‌های خود متعهد است و این مبارزات را برای محافظت از شهروندان ژاپنی لازم و ضروری می‌داند.

وی در ادامه اظهاراتش در یکی از کمیته‌های مجلس ژاپن عنوان کرد: حفظ امنیت شهروندان ژاپنی، مسوولیت دولت است و من کسی هستم که بیشتر از همه این مسئولیت را برعهده دارم.

گروه افراطی داعش که بخش‌هایی از عراق و سوریه را اشغال کرده، فیلمی را منتشر کرد که قتل گوتوی 47 ساله را که در اواخر اکتبر سال گذشته گروگان گرفته شد، نشان می‌دهد.

این قتل‌ها در شرایط کنونی موجب حمایت از درخواست‌های طولانی‌مدت ژاپن برای حق اجرای عملیات‌های نجات در خارج از کشور شده است. ژاپن براساس قوانین پس از جنگ جهانی دوم حق شرکت در هیچ عملیات نظامی خارجی را ندارد.

در همین حال حوزه اختیار ارتش در انجام عملیات‌های نجات توسط قانون محدود شده است اما دولت اکنون برنامه دارد تا متن بازنگری این قانون را برای کاهش محدودیت‌ها به پارلمان ارائه دهد.

با این حال حتی برخی از حامیان کاهش این محدودیت‌ها نیز معتقدند ارتش ژاپن برای انجام چنین عملیاتی با کمبود ظرفیت و توانایی مواجه است. در همین حال منتقدان به این مساله نیز می‌گویند، اعزام سرباز به خارج از کشور تنها خطر را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

کد N706350

وبگردی