آفتاب
/سرمقاله - رأی الیوم/

مصر برای سرپوش گذاشتن بر شکست سیاست‌های خود قسام را قربانی می‌کند

مصر برای سرپوش گذاشتن بر شکست سیاست‌های خود قسام را قربانی می‌کند

استقبال گسترده محافل رسمی، مردمی و رسانه ای رژیم صهیونیستی از حکم اخیر دادگاه مصری که نام گردان های شهید عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی "حماس" را در لیست "سازمان های تروریستی" قرار داده است، هیچ جای تعجب ندارد؛ چرا که این بزرگترین و گران قیمت ترین هدیه ای بود که مصر می توانست به اسرائیل بدهد؛ به ویژه در برهه کنونی که این رژیم می خواهد خود را به عنوان قربانی آنچه که "تروریسم اسلامی" توصیف می کند، جلوه دهد و از حمله به دفتر مجله "شارلی ابدو" در پاریس به نفع خود بهره برداری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود با اشاره به همین مساله تاکید کرده است که دستگاه قضایی مصر هیچ نشانی از "بی طرفی"، "آزادی عمل" و "استقلال" ندارد و ابزار دست دولت عبد الفتاح سیسی شده است که از آن علیه مخالفان خود و به ویژه طرف های اسلامگرا استفاده می کند و صدور حکم اعدام علیه 500 نفر از اعضای این جریان ها تنها طی چند ساعت؛ صرفا به خاطر شرکت آنها در تظاهرات های اعتراض آمیز علیه سیاست های سرکوبگرانه نیروهای امنیتی مصداق بارز این مساله است.

حوادث خونین منطقه سیناء که آخرین مورد از آنها کشته شدن 30 نفر از نیروهای امنیتی بود، باعث استیصال و درماندگی مراجع مصری شده است. از سوی دیگر، نظام کنونی مصر از همان لحظه کودتا علیه محمد مرسی رئیس جمهور منتخب مصر، بنای دشمنی با جنبش حماس گذاشت و این جنبش را به حمله به زندان های مصر که منجر به خروج رهبران گروه اخوان المسلمین از این زندان ها شد، متهم کرد و در همین راستا، جنگ رسانه ای ظالمانه ای را علیه آن به راه انداخت، اما هیچ کس فکرش را نمی کرد که کار را به جایی برساند که گردان های قسام شاخه نظامی حماس را با حکم قضایی ساختگی و سیاسی در لیست "سازمان های تروریستی" قرار دهد.

دادگاه مصری در حالی قسام را در لیست سازمان های به اصطلاح "تروریستی" قرار داده است که این گروه مقاومتی در سه جنگ عملکرد قهرمانانه و مثال زدنی در برابر رژیم صهیونیستی نشان داده و دست به چندین عملیات شهادت طلبانه علیه اهداف صهیونیستی در داخل اراضی اشغالی فلسطین زده است. قسام همان گروهی است که موشک‌هایش فرودگاه تل آویو را فلج و بیش از 4 میلیون صهیونیست را روانه پناهگاه ها کرد و به جرأت می توان گفت که گردان های قسام نه تنها سازمان تروریستی نیست، بلکه مایه فخر امت عربی و اسلامی است و هر کس نظری خلاف این داشته باشد، جایی در امت عربی و اسلامی ندارد.

واقعیت این است که عملیات خشونت بار و تروریستی در منطقه سیناء ناشی از شکست سیاست های دولت سیسی است و هیچ ارتباطی به جنبش حماس و یا قسام که قاهره سعی دارد با قربانی کردن آنها بر روی شکست سیاست های خود سرپوش بگذارد، ندارد.

در ادامه سرمقاله رای الیوم آمده است که مصر ضمن تخریب تونل های مرزی با نوار غزه، احداث منطقه حائل به عمق یک کیلومتر و کوچاندن اهالی این منطقه، گذرگاه رفح را نیز از ماه ها قبل بسته است و سوالی که اینجا مطرح می‌شود، این است که در این شرایط گردان های قسام چطور می تواند در منطقه سیناء فعالیت کند و به پشت این سدهای امنیتی نفوذ کند و طبق ادعای مراجع مصری دست به عملیات "تروریستی" در سیناء بزند؟

سوال دیگر این است که گردان های قسام با وجود ادامه جنگ با رژیم صهیونیستی، چطور بر امپراتوری امنیتی و اطلاعاتی مصر فائق آمده است و اگر واقعا توانسته است در این امپراتوری امنیتی که بزرگترین قدرت منطقه ای به شمار می رود و یک سوم بودجه کل مصر صرف آن می شود، خلل ایجاد کند، باید گفت که هزینه های میلیاردی مصر برای آموزش و تجهیز نیروهای اطلاعاتی خود به هدر رفته است.

همه این واقعیت ها نشان می دهد که مصر تنها با جنبش حماس مشکل ندارد، بلکه دشمن کل ملت فلسطین و به ویژه ساکنان نوار غزه است و گر نه بسته شدن گذرگاه رفح و دیگر راه های هوایی و زمینی غزه و تشدید محاصره علیه این منطقه به منظور تسلیم کردن آنها در برابر رژیم صهیونیستی را نمی توان با هیچ منطق دیگری توجیه کرد.

اما حکم دادگاه های بی اعتبار مصری و متهم کردن قسام به "تروریسم" نمی تواند هیچ ضربه ای به شریف ترین گروه مقاومتی در داخل امت عربی و اسلامی بزند؛ چرا که این گروه در برابر بزرگترین رژیم ترویستی نژاد پرست در تاریخ معاصر ایستادگی و از کرامت و عقاید امت دفاع کرده است و این در حالی است که دیگر طرف های رسمی عربی راه خفت و سازش را انتخاب کرده اند.

لذا، باید به مراجع مصری به خاطر فراهم کردن زمینه شادی و سرور صهیونیست ها تبریک گفت، اما نظام سیسی باید مطمئن باشد که ملت اصیل مصر که هزاران شهید در راه حق، عدالت، انسانیت و دفاع از مظلومان تقدیم کرده است، از این رفتارهای دولت سیسی احساس شرم می کند؛ هر چند که سیاست سرکوب و بازداشت مانع از ابراز این خشم و انزجار شود.

انتهای پیام

کد N706251

وبگردی