آفتاب

مقام نظامی سابق انگلیس: اقدامات محدود نمی‌تواند منجر به شکست داعش شود

مقام نظامی سابق انگلیس: اقدامات محدود نمی‌تواند منجر به شکست داعش شود

رئیس سابق ستاد مشترک ارتش انگلیس گفت: اگر سایر گزینه‌ها برای مقابله با داعش در عراق موفقیت‌آمیز نباشد، ضرورت دارد تا اعزام نیروهای انگلیس مورد بحث قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، "لرد دانات"، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش انگلیس در مصاحبه‌ با شبکه خبری اسکای‌نیوز گفت: اقدامات محدود احتمالا برای شکست داعش که کنترل مناطقی در شمال عراق و سوریه را به دست گرفته، کافی نیست. اگر این ماموریت درست باشد و همه چیز طبق روال پیش برود و اگر گزینه‌های دیگر شکست بخورد، ما می‌توانیم درباره اینکه گزینه بدتر را که اعزام نیروی زمینی است، بررسی کنیم. من در حال حاضر به چنین گزینه‌ای فکر نمی‌کنم اما باید به قدرت در این باره فکری کنیم.

اظهارنظرهای این فرمانده سابق ارتش انگلیس پس از انتشار فیلم سربریدن کنجی گوتو، خبرنگار ژاپنی به دست داعش مطرح شد.

پرفسور پیتر نیومن، کارشناس مسائل تروریسم در کالج لندن گفت: حملات هوایی تحت امر آمریکا فعالیت داعش را کاهش داده است. آنها را نمی‌توان از نظر نظامی شکست داد اما به این معنا نیست که شکست دادن و از بین بردنشان امکان ندارد. اگر مردم عراق و سوریه به پا خیزند و داعش را بیرون کنند، این تروریست‌ها در نهایت شکست می‌خورند.

لرد دانات این مساله را نیز تایید کرد که در اعزام سربازان انگلیسی برای مقابله با داعش به خاطر تجربیاتی که از جنگ عراق و افغانسان به دست آمده اکراه و بی‌میلی وجود دارد و ادامه داد: بعید است که تغییر گسترده‌ای از سیاست‌های کلان دولت لندن درباره مساله اعزام نیرو تا پس از انتخابات پارلمانی پدید آید.

وی افزود: عمده مشکلات درباره داعش از ناکامی برای رویارویی با خلاء قدرت پس از کشته شدن مردم به سال 2003 ناشی می‌شود. آنچه که پس از موفقیت نظامی در سرنگونی صدام در عراق رخ داد، با برنامه‌ریزی‌های بعدش ناکارآمد شد و زمانی که برنامه و طرحی نداشته باشید و خلاء قدرت پدید آید، نیروها دیگر کاری نمی‌توانند انجام دهند. زمانی که کنترل اوضاع را از دست می‌دهید، همه چیز را از دست داده‌اید و فکر می‌کنم هر آنچه را که امروز شاهدش هستیم، نتیجه برنامه‌ریزی ضعیف 2003 و 2004 است. ما با شرایطی مواجهیم که خودمان ایجاد کردیم.

انتهای پیام

کد N706121

وبگردی