آفتاب
هروی در گفت‌وگو با ایسنا:

خودخواهی‌ها و تکبر عامل اساسی عدم وحدت میان جریانات سیاسی است

خودخواهی‌ها و تکبر عامل اساسی عدم وحدت میان جریانات سیاسی است

نماینده مردم قائنات در مجلس با بیان این‌که عامل اساسی عدم وحدت هم در میان اصول‌گرایان و هم اصلاح‌طلبان تکبر و غرور نابجاست، گفت: قانون‌گرایی نباید در لفافه شعار باشد و نیاز است که هم اصول‌گرایان و هم اصلاح‌طلبان بازنگری در انطباق با قانون را مورد توجه قرار دهند.

جواد هروی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره این‌که با توجه به در پیش رو بودن انتخابات جریانات سیاسی باید چه درس‌هایی از گذشته بگیرند، گفت: یکی از مهمترین درس‌هایی که از تجربیات تاریخی حتی در فرآیند پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی می‌توان گرفت این است که هر گاه گروه‌های مختلف سیاسی در عین داشتن دیدگاه‌ها متفاوت و گاه متناقض در قبال یورش، چه سیاسی،‌ نظامی و یا فرهنگی دنیای استکبار برخوردار از یک همدلی بودند توفیق نصیب نظام شده است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین هر جناحی بیش از این‌که نگاه باندی و جناحی خودش را در نظیر گیرد باید تقویت نظام را در نظر داشته باشد، لذا اولویت دادن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از هر نگاه جناحی باید فراتر باشد.

این عضو فراکسیون اصول‌گرایان رهروان ولایت مجلس تصریح کرد: این‌که گاهی اوقات شاهد هستیم برخی از جناح‌ها به حرکت‌های فردی و یا جانبداری‌های احساساتی و نگرش‌های غیرسنجیده راغب می‌شوند اینها جز این‌که در مقطعی کوتاه موجب رشد و توسعه آن جناح شده اما در دراز مدت ضربات مهلکی را بر پیکره نظام و کشور ما وارد می‌کند.

هروی در ادامه ابراز عقیده کرد: تصور می‌کنم جناح‌های مختلف کشور اعم از چپ یا راست، اصلاح‌طلب یا اصول‌گرا باید بعد از این‌همه سال به این حقیقت رسیده باشند که آن‌چه مدنظر است تحت نظام،‌ رهبری و مردم ممکن است. به همین دلیل این مسأله باید ضمن تقدم بر هر نگاهی مدنظر قرارگیرد، حتی آنچه که در اساسنامه آنها ذکر شده است.

وی افزود: به تعبیر دیگر گاهی اوقات در فضای تعارضات جناحی تا آن حدی پیش می‌رویم که مردم فراموش می‌شوند. در واقع به منزله پاک کردن صورت مسأله است ولذا در هر جایی که نگرش‌های باندی و جناحی مردم کمرنگ شد آنجا باید پرونده آن جناح را بست.

نماینده مردم قائنات در مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو،‌ اظهار کرد: معتقدم که باید آرام آرام به سمتی برویم که این همدلی داخلی در کشور جهت مقابله با شیطنت‌های خارجی فراهم شود. البته طی روزهای اخیر گاهی شاهد بوده‌ایم که برخی از این شیطنت‌های خارجی موثر واقع می‌شود.

هروی یادآور شد: این شاید به دلیل کم لطفی برخی از حرکت‌ها و جناح‌های سیاسی بوده است که حتی گاه مخالفین داخلی خود را از دشمنان خارجی بدتر می‌دانند و این یک اشتباه محرز است،‌ اشتباه محرزی که ضررش برای جامعه و مردم خواهد بود.

وی در ادامه بیان کرد: احساس می‌کنم جناح‌ها باید دقت کنند که یکی از وظایف اصلی آنها مبادرت کردن و تلاش جهت رفع مشکلات مردم است. اما امروز متأسفانه شاهد هستیم که برخی از این جناح‌ها به صراحت اعلام می‌کنند که ظاهراً مشکلات مردم را نمی‌بینند و متأسفانه به هر چیزی می‌پردازد جز آنچه که نیاز و خواست مردم است و اگر اینگونه باشد چیزی جز استحاله سیاسی اینگونه حرکت‌ها و جناح‌های سیاسی نیست.

هروی درباره این‌که چه چیزی باعث می‌شود این جریانات به وحدت برسند و یا حتی چه عاملی عدم وحدت آنها را به دنبال دارد، گفت: تصور می‌کنم آن عامل اساسی که مانع از وحدت هم در میان اصول‌گرایان و هم اصلاح‌طلبان شده خودخواهی‌ها،‌ تکبر و غرور نابجایی است که گاه در میان برخی از جریانات پیدا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه این مسأله جریانات را به سمتی می‌برد که آرام آرام مرزبندی‌های سیاسی آنها تبدیل به حرکت‌های غیراخلاقی می‌شود و البته ما در جامعه‌ای بسر می‌بریم که با وجود احساس به دارا بودن یک جامعه دینی و اخلاقی، این رویه‌های غیراخلاقی در این جامعه یافت می‌شود و تمام آن ثبات و وحدت و همدلی را بهم می‌زند.

این نماینده مجلس ادامه داد: تصور می‌کنیم اگر این جریانات تا حدودی مردم و نظام را دوست داشته باشند این فرافکنی‌ها و حاشیه‌سازی‌هایی که ضربه‌اش به نظام و مردم حاصلی ندارد بوجود نمی‌آید. لذا به نظر می‌رسد بیش از آنچه که نگرش سیاسی باشد خودخواهی‌های فردی است.

هروی با بیان این‌که اگر وحدت حاصل شود شاهد این همه تفرقه، نگرش‌های متفاوت و دیدگاه‌های متعارض نخواهیم بود، گفت: این دیدگاه‌های متعارض سود‌ش برای هیچ کسی نیست اما ضررش برای همه است.

وی همچنین اظهار کرد: به نظر می‌رسد آنچه که بیش از همه نیاز دارد در بین اصلاح‌طلب‌ها و اصول‌گرایان به آن توجهی ویژه شود بازنگری در انطباق با قانون است که متأسفانه در این ایام کمتر دیده‌ایم که یک جناحی خودش را به قانون نزدیک کند.

نماینده مردم قائنات در مجلس در پایان با اشاره به این‌که هرگاه در تاریخ دیدیم فردی و یا جناحی خود را خارج از قانون تصور کرده منشأ بسیاری از اختلافات بوده،‌ اظهار کرد: قانون‌گرایی نباید در لفافه شعار که در مقام عمل باید برآید اما ظاهراً با این روندی که چه جناح اصول‌گرا و چه اصلاح‌طلب برای دستیابی به وحدت پیش می‌روند کار بسیار ثقیلی باشد.

انتهای پیام

کد N706024

وبگردی