آفتاب

پایان کنفرانس ملی یمن و ضرب‌الاجل 3 روزه حوثی‌ها به گروه‌های سیاسی

پایان کنفرانس ملی یمن و ضرب‌الاجل 3 روزه حوثی‌ها به گروه‌های سیاسی

کنفرانس ملی یمن که به دعوت حوثی‌ها به مدت سه روز در صنعا برگزار شد، با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد و شرکت کنندگان به گروه‌های سیاسی 3 روز مهلت دادند تا برای حل بحران خلاء قدرت در کشور راهکاری پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، در بیانیه پایانی "کنفرانس ملی یمن" که در صنعا و با حضور حزب کنگره ملی یمن به ریاست علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری سابق، گروه انصارالله و نمایندگانی از دیگر احزاب و گروه‌های سیاسی و نیز برخی رهبران نظامی و امنیتی برگزار شد، آمده است: ما به گروه‌های سیاسی در یمن سه روز مهلت می‌دهیم تا خلاء کنونی در کشور را پر کرده و راهکاری برای حل بحران کشور بیابند و در صورت شکست گروه‌های سیاسی، رهبران انقلاب اوضاع کشور را به دست می‌گیرند.

در بیانیه پایانی کنفرانس ملی یمن همچنین آمده است که برخی طرف‌ها در کشور از تکفیری‌ها حمایت می‌کنند، طرف‌هایی که تلاش دارند در اجرای توافقنامه صلح و شراکت کارشکنی می‌کنند.

از زمان استعفای رئیس جمهور و دولت یمن عملا وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی این کشور بدون نظارت رها شده‌اند و حوثی‌ها می‌گویند اگر ظرف این سه روز مدیران دولتی به سر کارهای خود باز نگردند یک شورای ریاست جمهوری از تمامی گروه‌ها تشکیل می‌دهند و فرماندهان جدیدی برای نیروهای نظامی و امنیتی یمن انتخاب خواهند داد.

در این بیانیه بر 11 نکته اصلی تاکید شده است که در خصوص تقویت نقش ارتش، کمیته‌های مردمی و امنیت در حمایت از یمن در برابر تنش‌ها و همچنین ایجاد اصلاحات در پیش‌نویس قانون اساسی براساس نتایج مذاکرات ملی است.

فارس السقاف، مشاور رئیس‌جمهوری یمن نیز اعلام کرد: حوثی‌ها در حال حاضر یک نیروی سیاسی و مردمی اصلی در یمن هستند. وی گفت: اگر گروه‌های سیاسی نتوانند به توافق برسند احتمالاً تصمیماتی درخصوص شورای ریاست‌جمهوری و فرماندهی ارتش گرفته شود.

در همین حال راجح بادی، سخنگوی نخست‌وزیر یمن مدعی شد که حوثی‌ها اگر می‌توانستند دولتی را تشکیل دهند نیاز به مشخص کردن مهلت زمانی نداشتند و در این مهلت سه روزه هیچ تغییری حاصل نخواهد شد.

همچنین یکی از رهبران جدایی‌طلبان جنوب یمن اعلام کرد که جدایی‌طلبان به زودی نشست گسترده‌ای را برای فراهم کردن مقدمات برپایی "کنفرانس ملی" در شهر تعز برگزار می‌کنند.

صالح الصماد، رئیس شورای سیاسی گروه انصارالله اعلام کرد: گروه‌های سیاسی در یمن در هتلی در صنعا برای دستیابی به سمت‌ها و پست‌های مختلف در کشور با هم درگیر هستند. این افراد از اوضاع وخیم کشور برای دستیابی به قدرت استفاده می‌کنند.

همچنین گروه انصارالله دست به تظاهراتی در مقابل سفارت عربستان در صنعا زده و خواهان آزادی بازداشت‌شدگان یمنی در زندان‌های عربستان شدند. تظاهرکنندگان اعلام کردند که عربستان در امور یمن مداخله کرده و برای تقسیم این کشور به چند اقلیم تلاش می‌کنند.

علی القحوم عضو دفتر سیاسی انصارالله اعلام کرد که تظاهرکنندگان از حوثی‌ها نیستند بلکه شهروندان یمنی هستند که دیدگاه‌های خود را بیان کرده و خواهان آزادی بازداشت‌شدگان خود در عربستان هستند.

از سوی دیگر دستگاه‌های امنیتی و شورای شهر سبها در تشکیل نیروی امنیتی مشترک که شامل تمامی طرف‌های امنیتی باشد و هدف آن برقراری امنیت در این شهر است، توافق کردند.

همچنین آمریکا و انگلیس اتباع و دیپلمات‌های خود در یمن را از طریق کشتی‌هایی از این کشور خارج کردند. برخی منابع نیز اعلام کردند که چند هواپیما نیز به فرودگاه صنعا رسیدند که دیپلمات‌ها و اتباع آمریکایی و انگلیسی را به فرودگاه عدن منتقل کردند.

انتهای پیام

کد N705918

وبگردی