آفتاب

رئیس تحت تعقیب سابق آژانس اطلاعات کلمبیا خود را تسلیم کرد

رئیس تحت تعقیب سابق آژانس اطلاعات کلمبیا خود را تسلیم کرد

رئیس سابق آژانس اطلاعاتی کلمبیا به چندین سال فرار پایان داد و خود را تسلیم مقامات پاناما کرد تا با اتهامات جاسوسی از مخالفان آلوارو اوریبه، رئیس جمهوری پیشین کلمبیا مواجه شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ماریا دل پیلار اورتادو، رئیس سابق آژانس اطلاعاتی کلمبیا خود را تسلیم مقامات پاناما کرد. وی در سال 2010 میلادی به این کشور فرار کرده بود.

وی را سوار هواپیمایی به مقصد بوگوتا، پایتخت کلمبیا کردند، جایی که قاضی دستور داده تا زمان بررسی اتهامات، وی در دفتر دادستان کل محبوس شود.

ادواردو مونته لگره، دادستان کل کلمبیا گفت: اورتادو با دست کم پنج اتهام مواجه است که در صورت گناهکار شناخته شدن به 15 تا 20 سال حبس محکوم می‌شود. من از او می‌خواهم تا در این پرونده با مقامات همکاری کرده و افشا کند که چه کسی دستور شنود‌های غیرقانونی را به او داده بود.

این اتهامات وارده به رئیس آژانس اطلاعات پیشین کلمبیا بیش از پیش میراث اوریبه را تهدید می‌کند.

اورتادو هرگز اوریبه را متهم به همکاری در هیچ جرم و اشتباهی نکرده است. وی به عنوان رئیس آژانس اطلاعات کلمبیا بر سازمان مملو از رسوایی نظارت و کنترل داشت که به نظر می‌آمد مامورانش در استفاده از شنود غیرقانونی برای نظارت بر سیاستمداران، مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران و حتی قضات دادگاه عالی که مخالف اوریبه بودند آزاد و بی‌قید بودند.

چندین تن از مقامات آژانس اطلاعات و جاسوسی کلمبیا از جمله یکی از جانشینان اورتادو به جاسوسی غیر قانونی و کمک به جوخه مرگ شبه نظامی جناح راست محکوم شده است.

هنگامی که خوآن مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا در سال 2010 میلادی زمام امور کشور را به دست گرفت، فورا این آژانس جاسوسی را منحل کرده و چندین تن از مقامات پیشین آن را متهم کرد.

اورتادو در سال 2010 میلادی پناهندگی پاناما را به دست آورد. اما دادگاه عالی پاناما سال گذشته میلادی دستور داد که تصمیم برای اعطای پناهندگی به اورتادو خلاف قانون اساسی بوده است.

اوریبه روز شنبه در توییتر آنچه را که شکنجه سیاسی اورتادو توصیف می‌کند، محکوم کرد.

انتهای پیام

کد N704907

وبگردی