آفتاب
همزمان با آغاز دهه‌ فجر؛

نمایشگاه دستاوردها و فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی برپا شد

نمایشگاه دستاوردها و فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی برپا شد

افتتاحیه نمایشگاه 35 سال تلاش، دستاوردها و فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی با حضور اساتیدی از حوزه و دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه‌ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین روستا آزاد معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات حوزه‌ علمیه‌ی قم صبح امروز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با تبریک ایام‌الله دهه فجر، اظهار کرد: در راستای مسائل فرهنگی خوشبختانه توسعه‌های چشمگیر کمی و کیفی بسیار زیادی داشته‌ایم، ولی متاسفانه در امر توزیع محصولات کوتاهی کرده‌ایم. حوزه و دانشگاه در یک جبهه واحد و هماهنگ حرکت نمی‌کنند؛ لذا همواره در این مسیر تنش و موازی‌کاری‌های زیادی می‌بینیم.

وی در ادامه با بیان این که دستگاه‌های فرهنگی باید به هماهنگی برسند، گفت: برای این که از این موازی کاری‌ها خارج شویم به حدیثی از امام صادق (ع) در تحف‌العقول اشاره می‌کنم. ایشان می‌فرمایند: اگر سه محور کار که می‌تواند افراد را کنار هم جمع کند در آنها اجتماع نباشد اتفاقی که می‌افتد این است که این عدم اجتماع آنها سبب می‌شود مورد اهانت قرار بگیرند و کار آنها به نوعی سبک جلوه داده شود و سایر مردم بتوانند بر آنها شماتت کنند. ما اکنون می‌بینیم که در رسانه‌های غربی حتی اگر خبر اشتباهی را هم ارسال می‌کنند همه پشت هم هستند ولی در رسانه‌های ما هماهنگی فرهنگی نیست.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات حوزه‌ علمیه‌ قم تصریح کرد:‌ امام صادق (ع) در ادامه می‌فرماید برای این که تمام دستگاهها با هم هماهنگ شوند باید در فعالیت‌های خود حسد را کنار بگذارند تا فرقه فرقه نشوند. مثلا گاهی در موسسات ما دوست داریم فقط خودمان را نشان دهیم و به فکر پیشبرد سایر موسسات نیستیم، حسد در امور فرهنگی باعث تشدد در امور فرهنگی و فعالیت‌های آن می‌شود.

روستا آزاد افزود: امام در ادامه حدیث به این امر اشاره دارد که تواسل و ارتباط می‌تواند گره‌گشای موازی کاری‌های فرهنگی باشد. ما گاهی در امور فرهنگی شاهد تکرار هستیم و از آن طرف می‌بینیم برخی از امور فرهنگی بر زمین مانده است. اگر مجموعه‌های فرهنگی هم افزایی و هماهنگی نداشته باشند هیچ گاه سیستم‌ها به عزت نمی‌رسند، حتی در کتاب‌ها داریم که شرقی‌ها و به‌خصوص ایرانی‌ها خیلی روحیه‌ جمعی ندارند. این امر حتی در امر ورزش هم دیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این که اسلام بر انجام امور هماهنگی مثل حج، نماز جماعت، نماز عید‌ها تاکید دارد به دلیل این است که باید در کارهای جمعی به نوعی به تعاون و هماهنگی برسیم. ولی متاسفانه ما از فعالیت‌های جمعی گریزان هستیم. در صورتی که قرآن به این امر تاکید بسیار زیادی دارد. هماهنگی دستگاه‌های فرهنگی یک امر اجتناب ناپذیر است و مجموعه‌ها باید در کنار هم نیازها را پاسخگو باشند.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات حوزه‌ علمیه‌ قم در پایان گفت: علی رغم تمام تبلیغات سوء‌ای که در رسانه‌ها صورت می‌گیرد هنوز هم مردم ما خواستار دین و فرهنگ دینی هستند. این مجموعه‌های فرهنگی‌اند که باید به این خواسته‌ی مردم اهمیت بدهند و نیازهایشان را پاسخگو باشند. اکنون توجه به خواسته‌های دینی مردم در تهران که یک کلان‌شهر است بسیار مهم و می‌تواند کارآمد باشد.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ‌الاسلامی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ تهران اظهار کرد: این جلسه یک آغازی است برای این که دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران دستاوردهای خود را به نمایش بگذارد. سال گذشته اولین مراسم بود و امسال خوشبختانه با کیفیت بهتری برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: اتفاق مهمی که در دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران رخ داده تغییر ماموریت این دفتر در تهران است. از این پس حوزه‌ تهران دغدغه‌های اصلی خود را برای ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی قرار می‌دهد.

شیخ‌الاسلامی گفت: در تهران مردم به دلیل این که با فناوری‌های بیشتری در ارتباط هستند. این مشکل در زندگی‌ها زیاد است که گاهی بین مدرنیته و دین دست وپا می‌زنند. در این راستا دفتر تبلیغات اسلامی می‌تواند کارهای بسیار زیادی انجام دهد و سبک زندگی اسلامی همواره مورد توجه ویژه‌ رهبری است و در این راستا هم دفتر تبلیغات اسلامی گام‌های بسیار زیادی برداشته است.

همچنین در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین میر رفیعی تبار رئیس فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ علمیه‌ی قم در تهران با تبریک ایام‌الله دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای اظهار کرد: این جلسه باشکوه افتتاحیه‌ دستاوردهای حوزه‌ علمیه قم است که این حوزه از شجره‌ طیبه انقلاب است که در اوایل انقلاب به دستور امام برگزار شد و رهبری هم برای ادامه این دفتر تاکید بسیار زیادی داشتند.

وی ادامه داد: خوشبختانه این سازمان تا به امروز در عرصه‌های دین و عمل فعالیت‌های بسیار زیادی داشته است و امروز هم با افتتاح این نمایشگاه در حوزه‌ آموزش و پژوهش فعالیت خود را به نمایش می‌گذارد. این سازمان در انتشارات بوستان کتاب و نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دستاوردهای بسیار زیادی داشته است.

انتهای پیام

کد N704617

وبگردی