آفتاب
وال استریت ژورنال تحلیل کرد:

چرا دوستان واشنگتن در خاورمیانه دیگر امریکا را دوست ندارند

چرا دوستان واشنگتن در خاورمیانه دیگر امریکا را دوست ندارند

یک روزنامه غربی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور آمریکا به عربستان به بررسی دلایل دور شدن تدریجی متحدان قدیمی واشنگتن در خاورمیانه از ایالات متحده پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، وال استریت ژورنال در تحلیل خود می نویسد: سفر هفته گذشته «باراک اوباما» به عربستان سعودی در راس هیئتی بلندپایه یک حرکت هوشمندانه بود اما هیچکس نباید در این مورد تردید کند که این حرکت موجب از بین رفتن ناراحتی های موجود میان عربستان و آمریکا و یا حتی میان واشنگتن و دیگر متحدان ایالات متحده در خاورمیانه نمی شود. 

در این روزها دو متحد قدیمی آمریکا در خاورمیانه و از مهمترین دوستان واشنگتن در منطقه یعنی اسرائیل و عربستان سعودی بیش از آنکه با ایالات متحده نکات مشترک داشته باشند با یکدیگر موارد مشترک پیدا کرده اند. در این میان باید مصر را نیز به این لیست اضافه کنیم و بدین ترتیب با یک جامعه یهودی، یک کشوری که به صورت پادشاهی اداره می شود و کشوری که تحت حکومت نظامیان قرار دارد مواجه هستیم. 

به نوشته وال استریت ژورنال، اگر آمریکا دوستان زیاد و مورد اطمینانی در خاورمیانه داشت دور شدن هیچ یک از این سه مورد (عربستان، مصر و اسرائیل) از واشنگتن اهمیت چندانی نداشت اما خاورمیانه در حال ذوب شدن است و نمونه مصر موردی است که به ما می گوید امریکا باید با دقت بیشتری با دوستان خود در خاورمیانه برخورد کند. این کار چندان ساده ای برای دولت آمریکا نیست که دوستان قدیمی خود را که از وی ناراحت هستند مجددا و در یک دوره کوتاه دور خود جمع کند. 

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل، در سال ها و بویژه ماه های اخیر به شدت از دولت اوباما فاصله گرفته که این امر دلایل متعددی دارد. «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر، نیز نشان داده که به هیچ وجه تمایلی به مسائل دموکراتیک ندارد و البته عربستان سعودی نیز در سال های اخیر و بویژه بعد از تحولات مصر که منجر به کنار فتن حسنی مبارک از قدرت شد، از آمریکا ناراحت است. 

در این میان به نظر می رسد که دلایل اصلی ناراحتی متحدان قدیمی آمریکا در خاورمیانه از واشنگتن سه دلیل اصلی داشته باشد، این سه دلیل عبارتند از:  

1- ایران

عربستان و اسرائیل از این نکته در هراس هستند که روند آغاز شده از سوی دولت اوباما برای حل پرونده هسته ای ایران، موجب توقف پیشرفت های هسته ای این کشور نشده و تهران را از دستیابی احتمالی به سلاح اتمی بازندارد . علاوه بر آن، موضووع داعش نیز عاملی شده تا ایران از طریق مبارزه با این گروه قدرت و نفوذ خود را در منطقه افزایش بدهد. 

2- هراس از اقدامات دموکراسی خواهانه و لیبرال آمریکا  

عربستان و مصر دو کشور مهم خاورمیانه که هنوز به روش سنتی اداره می شوند از این نکته در هراس هستند که واشنگتن در پی ایجاد تغییرات دموکراتیک در کشور آنها باشد آنچه که السیسی و حاکمان ریاض تا کنون به شدت در برابر آن ایستادگی کرده اند. 

3- سوریه و بشار اسد 

عربستان معتقد است که آمریکا در مورد سوریه کوتاهی کرده و اجازه داده که بشار اسد همچنان در قدرت بماند از همین رو ریاض از دست واشنگتن خشمگین است. 

تمام این سه مورد مواردی هستند که موجب شده اند تا متحدان قدیمی آمریکا در خاورمیانه دیگر واشنگتن را دوست نداشته باشند از همین رو سفر اوباما و همراهانش به عربستان هر چند سفری مهم بود اما نمی تواند موجب از بین رفتن این ناراحتی ها شود.

کد N704377

وبگردی