آفتاب

موگابه 90 ساله رئیس اتحادیه آفریقا شد

موگابه 90 ساله رئیس اتحادیه آفریقا شد

رئیس‌جمهور 90 ساله زیمبابوه ریاست دوره‌ای اتحادیه آفریقا را به عهده گرفت و سایه‌ای بر روابط این هیات قاره‌ای با غرب افکند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، رابرت موگابه 90 ساله، تنها رئیس‌جمهوری که زیمبابوه از زمان استقلال از انگلیس در سال 1980 میلادی به خود دیده، ریاست اتحادیه آفریقا را به عهده گرفت و نخستین جلسه‌اش را در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی آغاز کرد.

ریاست‌جمهوری در زیمبابوه عمدتاً نقشی تشریفاتی محسوب می‌شود. موگابه در سخنرانی پذیرشش به عنوان رئیس اتحادیه آفریقا از ضرورت محافظت در برابر خارجی‌هایی که از ذخایر معدنی ارزشمند این قاره بهره‌برداری می‌کنند، سخن گفت و خواستار کمک بیشتر به کشاورزان آفریقایی شد.

وی افزود: منابع آفریقایی باید برای آفریقا باقی بمانند نه اشخاص دیگر البته به جز افرادی که ما از آنها به عنوان دوست دعوت می‌کنیم. دوستانمان می‌توانند از این منابع استفاده کنند اما دیگر امپریالیست‌ها و استعمارگران به هیچ‌وجه نمی‌توانند از این منابع سوءاستفاده کنند.

رامتان لامامرا، وزیر امور خارجه الجزایر در حاشیه این نشست گفت: زیمبابوه یکی از کشورهای عضو مهم و بسیار متعهد است.

از برخی جهات موگابه به عنوان یک قهرمان ناسیونالیست که در میدان انتخابات نبرد و بر قدرت استعماری انگلیس پیروز شد، تلقی می‌شود.

اما از جهات دیگر، وی به عنوان فرد مستبدی که مسوول نقض حقوق بشر، تقلب انتخاباتی و تبدیل زیمبابوه به کشوری ضعیف است، تلقی می‌شود.

اوبرت گوتو، سخنگوی اپوزیسیون «جنبش برای تغییر دموکراتیک» در هراره، پایتخت زیمبابوه گفت: موگابه دموکراسی در این کشور را نابود کرده و خود و حزبش اقتصاد را به تباهی کشانده‌اند.

وی افزود: موگابه مشروعیت سیاسی برای ریاست اتحادیه آفریقا را که باید به دنبال تحکیم دموکراسی و حکومتی خوب باشد، ندارد.

موگابه به عنوان رئیس اتحادیه آفریقا می‌تواند بر موضوعات مذاکرات تاثیر بگذارند در حالی که دیگر رهبران و کمیسیون‌ها مذاکرات را شکل می‌دهند.

انتهای پیام

کد N702570

وبگردی