آفتاب

هشدار دبیرکل ناتو نسبت به چالش‌های پس از «سال سیاه» / تاسیس مرکز آموزشی ناتو در گرجستان

هشدار دبیرکل ناتو نسبت به چالش‌های پس از «سال سیاه» / تاسیس مرکز آموزشی ناتو در گرجستان

دبیر کل ناتو با ارائه گزارش سالیانه گفت که این ائتلاف باید پس از «سال سیاه» مداخله روسیه در اوکراین و حملات تروریستی در خیابان‌های اروپا خود را برای چالش‌های جدید آماده کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که تشکیل نیروهای واکنش سریع برای کمک به حل چالش‌های امنیتی ضروری است و تمام 28 کشور عضو باید به تعهدشان برای افزایش هزینه دفاعی متعهد باشند.

وی اظهار کرد: سال 2014 برای امنیت اروپا، سال خوبی نبود. در واقع می‌توان گفت که سال سیاهی را پشت‌سر گذاشتیم. جو امنیتی ما شدیداً و اساساً تغییر کرده است. مداخله روسیه در اوکراین اصلی‌ترین مشکل است و می‌توان گفت که این مساله نقض هنجارهای بین‌المللی بود و موجب بی‌ثبات شدن اوکراین و وحشت همسایگان آن شد.

استولتنبرگ تاکید کرد: روسیه ظرفیت‌های دفاعی خود را از جمله برای انجام حملات نظامی سریع افزایش داده و بخشی از دلیل آن این است که ما تصمیم گرفتیم موضع دفاعی خود را تغییر دهیم.

دبیرکل ناتو همچنین هشدار داد که تهدید شبه‌نظامیان داعش و سایر گروه‌های افراطی علیه مرزهای ناتو خصوصاً پس از حملات اخیر پاریس افزایش یافته است.

وی گفت: از سمت جنوب، افراط‌گرایی خشونت‌آمیز به مرزهای ما رسیده است. آشوب‌ها در سراسر شمال آفریقا و خاورمیانه و افزایش حملات تروریستی گسترش یافته است. در جریان نشست روزهای آتی وزرای دفاع ناتو، لیست کشورهایی که قرار است در نیروهای واکنش سریع «سرنیزه» شرکت کنند، مشخص می‌شود.

دبیرکل ناتو ادامه داد: مراکز فرماندهی و کنترل در کشورهای حوزه بالتیک شامل لیتوانی، لتونی و استونی و نیز لهستان، رومانی و بلغارستان تشکیل می‌شود تا نیروهای جدید بتوانند در واکنش به تهدیدها ظرف چند روز مستقر شوند. روسیه طی سال‌های اخیر هزینه‌های دفاعی را به رغم مشکلات مالی افزایش داده است. ما شاهد این بوده‌ایم که روسیه آماده حمله است.

استولتنبرگ همچنین تاکید کرد: ناتو یگان‌های کوچکی را در شش کشور اروپایی شرقی مستقر خواهد کرد تا به هماهنگ کردن نیروهای سرنیزه در واکنش به اقدامات روسیه در اوکراین کمک کنند.

به گفته وی، یگان‌ها در استونی، لیتوانی، لهستان، بلغارستان و رومانی اولین گزینه‌ها هستند. وزرای دفاع ناتو در پنجم فوریه در این‌باره رایزنی می‌کنند.

از سوی دیگر معاون دبیر کل ناتو روز جمعه گفت: ما همچنین امیدواریم که یک مرکز آموزشی تا پایان 2015 در گرجستان تاسیس شود. ناتو می‌خواهد که روابطش را با کشورهای استقلال یافته از شوروی تقویت کند.

دولت گرجستان مدت‌هاست که برای پیوستن به ناتو تلاش می‌کند اما روسیه سال 2008 بر سر دو منطقه جدایی‌طلب با گرجستان وارد جنگ شد، می‌گوید که این تهدید امنیتی برای مسکو است.

انتهای پیام

کد N702102

وبگردی