آفتاب
روحانی در جشنواره فارابی:| 247311

مداخله سیاست در علم، نه به نفع حکومت و نه به نفع دانشگاه است

مداخله سیاست در علم، نه به نفع حکومت و نه به نفع دانشگاه است

تبختر سیاسیون دربرابر عالمان به معنای نابودی سیاستمداران نیست، بلکه به معنای نابودی کشور است. ما کشور را به سمت نابودی حرکت می‌دهیم اگر از عالمان استفاده نکنیم. البته ممکن است از آنجایی که سیاستمدار قدرت و ثروت و منزلت داردة بخواهد در عرصه علم مداخله کند و ارزشگذاری بزند که این منجر به نابودی می‌شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: مداخله سیاست در علم نه به نفع حکومت و سیاست و نه به نفع عالم و دانشگاه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جشنواره بین‌المللی فارابی با اشاره به فرارسیدن دهه فجر گفت: ایام بسیار فرخنده و مبارکی برای ملت ایران و همه آزادیخواهان جهان است که ملت بزرگ ایران پس از تحمل سالیان دراز و شاید قرن‌ها تحمل تحقیر، تحمل استبداد در جامعه، سلطه استعمار در کشور، فساد نهادینه شده و عدم حضور و مشارکت مردم در کشور توانستند با یک نهضت و انقلاب عظیم مردمی به رهبری یکی از رهبران بزرگ و استثنایی تاریخی علی‌رغم مخالفت همه ابرقدرت‌ها به پیروزی برسانند.

وی با بیان اینکه در این پیروزی همه مردم و اقشار نقش داشتند، اظهار داشت: نقش روحانیت و دانشگاه در این نهضت ممتاز بود. از آغاز نهضت اسلامی یعنی از پاییز سال 41 همانطور که روحانیت و حوزه‌های علمیه حضور داشتند دانشگاه‌ها هم در این انقلاب نقش و حضور داشتند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما باید نگاهی به انقلابی که سرنوشت و تاریخ ایران را رقم زد، داشته باشیم. تناسب این انقلاب با علوم انسانی بیشتر است یا با سایر علوم؟ البته همه علوم مثل فنی، مهندسی، تجربی، پزشکی و همه فناوری‌های نو جایگاه خود را دارند اما تقسیم‌بندی صورت گرفته که علوم انسانی و اسلامی را به نام معلم ثانی امروز جشن گرفتیم و سایر علوم را در سایر جشنواره‌ها جشن می‌گیریم.

روحانی با بیان اینکه روزی همه علوم در یک مدرسه جمع بود که هم فقه، هم تفسیر و هم فلسفه به معنای عام کلمه به عنوان طبیعیات در آن خوانده می‌شد، یادآور شد: حتی موسیقی و شعر و ادبیات هم در همان مدارس مورد بررسی قرار می‌گرفت و ما عالمان و دانشمندان بسیاری به جهان عرضه کردیم و ایرانیان در همه علوم سرآمد بودند.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به جایگاه علوم انسانی و اسلامی تصریح کرد: اگر علوم انسانی و اسلامی را در کنار هم بگذاریم متکفل شناخت بهتر راه انسان و رسالت او و دریافت و فهم سنت‌های الهی که همه چیز بر اساس این سنت‌ها عمل می‌کند می‌شویم.

وی با بیان اینکه سنت خدا نه تاویل‌پذیر و نه تغییرپذیر است، خاطر نشان کرد: یکی از رسالت‌های علوم انسانی کشف این سنت‌ها است. باید سنت‌های الهی را بشناسیم. کی باید بگوید بهترین راه برای ایجاد وحدت در ایران زمین کیست؟ همه چیز که با شعار درست نمی‌شود. شعار لازم است تا راه گم نشود ولی باید در کنار شعار راه را بشناسیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه سیاستمداران باید مهمان عالمان باشند، ابراز داشت: البته در این جشن شما مهمان ما شدید اما فرهیختگان و دانشمندان میزبان سیاستمداران در تاریخ هستند و زمانی سیاستمداران موفق می‌شوند که در برابر عالمان و دانشمندان زانو بزنند. تبختر سیاسیون دربرابر عالمان به معنای نابودی سیاستمداران نیست، بلکه به معنای نابودی کشور است. ما کشور را به سمت نابودی حرکت می‌دهیم اگر از عالمان استفاده نکنیم. البته ممکن است از آنجایی که سیاستمدار قدرت و ثروت و منزلت داردة بخواهد در عرصه علم مداخله کند و ارزشگذاری بزند که این منجر به نابودی می‌شود. باید کار علم را به عالمان سپرد و ارزشگذاری نیز برعهده عالمان است. سیاستمداران باید زمینه فراهم کنند البته گاهی سیاستگذار نظارت‌کننده هم است.

روحانی تاکید کرد: مداخله سیاست در علم نه به نفع حکومت و سیاست و نه به نفع عالم و دانشگاه است.

رئیس دولت یازدهم با یادآوری اینکه وقتی می‌گوییم علوم اجتماعی و انسانی، بومی و اسلامی شود به معنای چیست؟ بیان کرد: این به معنای این نیست که دنیا دستاوردی ندارد. مگر به غیر از این سرزمین کشورهای دیگر دستاوردی ندارند؟ حکمت، دانش و علم که مرز نمی‌شناسد. هرکجا علم است مومن زانو می‌زند. چین، هند و اروپا یا هر کجا باشد ما باید به دنبال آن باشیم.

کد N701945

وبگردی