آفتاب
مهر گزارش می دهد/

قلم و رسانه، ابزار کارآمد پلیس در آذربایجان غربی

قلم و رسانه، ابزار کارآمد پلیس در آذربایجان غربی

ارومیه - رسانه با توجه به موقعیت استراتژیک آذربایجان غربی و مرزی بودن این استان در کنار تهدیداتی از قبیل قاچاق، ترانزیت مواد مخدر و ....می تواند ابزاری موثر برای مقابله با این آسیب ها برای پلیس باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، با گسترش جوامع و افزایش ارتباطات مردمی، فرهنگهای مختلف این امکان را یافتند که بتوانند از نزدیک با یکدیگر معاشرت و همزیستی داشته باشند و افزایش نگرشهای مختلف و دیدگاه های نوین، رسیدن به مطلوب در عرصه های اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری را در بستر این تعامل امکانپذیر دیده اند.

با اینحال همواره وجه منفی توسعه، گریبانگیر همه جوامع بوده و در آینده نیز متصور است و برای جلوگیری از بروز بحران در این مسیر چهارچوب و قوانینی لازم بوده که قوه نظارت و بازدارندگی به منظور بیمه کردن آن در ارجحیت است.

در فرهنگ و ارتباطات عمومی اجتماع دستگاه ها و نهادهای متفاوتی دخیل هستند که اولین نهاد با عنوان خانواده مد نظر است و این نهاد که در اسلام به مقدس ترین نهاد اجتماعی معروف است بستر رشد و تعالی هر فرد می تواند باشد بطوریکه یكی از مشكلات دنیای كنونی، كم توجهی به نهاد خانواده است و بسیاری از بد اخلاقی‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی از وجود خانواده‌های كم توجه ناشی می‌شود.

سرمایه مردمی نیز همواره مهمترین پشتوانه نیروهای انتظامی و پلیس در هر جامعه ای است بطوریکه مردم می توانند با رعایت قانون و حمایت از نیروی های انتظامی، موجب دلگرمی و خرسندی زحمتکشان نظم و امنیت شوند. تحقیقات در این خصوص نشان می دهد که بسیاری از مشکلات قضایی و انتظامی در نتیجه جهل از قانون است و حرکت پلیس در مسیر آشناسازی شهروندان با قوانین با استفاده از ابزار رسانه و اطلاع رسانی موجب کاهش مراجعات به پلیس و محاکم قضایی می شود.

رسانه اهرم اصلی رسیدن به جامعه بدون بزه و مدنی است

رسانه به عنوان ابزاری کارآمد در عصر کنونی اهرم اصلی رسیدن به اهداف مثبت و متعالی جامعه آرمانی بدون بزه و مدنی است و نیازهای فرهنگی و اجتماعی هر منطقه از جمله استان آذربایجان غربی از جمله فعالیت رسانه های مجازی، مکتوب، دیداری و شنیداری نیز باید با توجه به موقعیت خاص خود در این استان مورد بررسی قرار بگیرد.

پلیس در شاکله جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهادی موثر شناخته می شود و متولیان این نهاد با حفظ ارزش ها، تقویت باورهای اعتقادی و دینی، مقابله با جنگ نرم و هجمه های فرهنگی دشمنان داخلی و خارجی و همچنین حفظ و حراست از آرمان های انقلاب اسلامی همگام با رسانه ها گام بر می دارد.

حوزه نیروی انتظامی و پلیس در سه بعد پیش بینی، پیشگیری و مقابله در حال فعالیت است که اگر در بعد پیش گیری و پیش بینی اقدامات به گونه مطلوب پیش رود کمتر نیاز به مقابله داریم که با ترویج فرهنگ تفاهم و تعامل احاد جامعه با مجریان قانون، رعایت حقوق شهروندی و اخلاق مداری، رعایت انصاف، عفو و گذشت، قانونمداری و انضباط اجتماعی می توان از تزلزل جامعه جلوگیری کرد.

فعالیت های متنوع و مختلف پلیس در سالهای اخیر علاوه بر اجرای بهینه وظایف ذاتی از جمله حفظ نظم و امنیت، کنترل و پیگیری بزه و اقدامات پیشگیرانه شامل حمایت از گروه های مدنی و اجتماعی، برگزاری دوره های مختلف آموزشی، برگزاری نمایشگاه های مختلف و مناسبت های متنوع در کنار حمایت و برنامه ریزی برای تمام اقشار جامعه اعم از نوجوانان تا سالمندان و نیز بانوان در حوزه های مختلف به عنوان عملکرد موازی و تلطیف دیدگاه عمومی از پلیس به عنوان ابزار قهریه به نمادی از آسایش و امنیت خاطر بدل کرده است.

احساس امنیت از فاکتورهای اصلی یک جامعه پویا به شمار می رود

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی در خصوص اهمیت ارتباطات رسانه و پلیس در گفتگو با خبرنگار مهر معتقد است: احساس امنیت از فاکتورهای اصلی یک جامعه موفق و پویا به شمار می روند و رصد و پایش جرایم و آسیب ها و ارائه راهكارهای كاربردی و منطبق با فرهنگ جامعه توسط کارشناسان انتظامی در كاهش جرایم و آسیب های اجتماعی بسیار تاثیر گذار است و این دو نهاد یعنی رسانه و پلیس می توانند با تعاملات بیش از پیش خود گامهای موثری را در کاهش ناهنجاریهای اجتماعی بردارند.

سردار یحیی شرفی انعكاس عملكرد و اطلاع رسانی ماموریت های پلیسی را عاملی برای نزدیکی هرچه بهرتر و بیشتر پلیس و مردم دانسته و خاطر نشان می کند: کسب انتقادات مردمی به منظور رفع معایب و نواقص را از جمله كاركرد های پلیس با رسانه ها است و این تعامل با رسانه در پیشبرد برنامه ها و مأموریت های نیروی انتظامی تأثیرات بسزایی دارد.

وی جنگ نرم دشمنان را از دیگر خطرات نهفته و پیش روی خانواده ها و بخصوص نسل جوان و آینده ساز کشور دانسته و تاکید می کند: با وجود پتانسیل های مناسب در رسانه و بخصوص صدا و سیما و سایر خبرگزاریها می توان با تمسک به آنها ضمن پیشبرد اهداف فرهنگی و آگاه سازی مردم تمامی نقشه های شوم دشمنان را خنثی کرد.

وی عمده ترین دلایل روی آوری معتادین به سمت مصرف بزه و بخصوص مواد مخدر را کنجکاوی، لذت، ندانم کاری و وسوسه دوستان بیان کرد و گفت: باتوجه به اینکه سیاستهای کلی ستاد مبارزه با مواد مخدر در رابطه با درمان معتادین به استناد ماده 15 و 16 قانون، مبارزه با مواد مخدر است لذا معتادین موظفند خودشان را به مراکز درمانی معرفی کنند که در این میان نیز رسانه نقش روشنگر و آگاه ساز را بر عهده دارد.

شرفی یادآوری می کند: پخش مستند، تیزر، نماهنگ، انیمیشن آموزشی و استفاده از هنرهای رسانه ای از وضعیت آسیب‌ها و جرائم به همراه راهکارهای پیشگیری از جمله سرود اتحاد، انیمیشن پلیس فتا و تیزر هفته نیروی انتظامی از جمله برنامه‌های مورد نظر است.

وی ابراز می دارد: با توجه به وظایف گسترده پلیس به عنوان نماد قانون‌مداری و اقتدار و توانمندی در برابر اخلال گران نظم و امنیت و واکنش سریع در برابر بحران‌های اجتماعی، با رعایت ابعاد اخلاقی، علمی و استانداردهای لازم در راستای برقراری نظم و امنیت در جامعه و افزایش احساس امنیت در بین آحاد شهروندان برنامه‌های نمایشی با اقتدار و صلابت اجرا می‌کند.

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی آذربایجان غربی نیز در خصوص رابطه رسانه و اهمیت آن از دیدگاه پلیس معتقد است: كاركرد مهم رسانه ها در این زمینه، شناساندن قانون و كیفر آن به كنش گران اجتماعی جهت كاهش میزان ارتكاب جرائم می باشد با این وجود قانون، نظم اجتماعی را به ارمغان نمی آورد بلکه تبیین و انتقال فرهنگ قانون گرایی به عاملین اجتماعی، آنان را هنگام مواجهه با جرم و زمینه های آن واكسینه می كند.

سرهنگ علی قهرمان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: رسانه با بهره مندی از ابزارهای اطلاع رسانی، نیاز، شهرت، تعارض و جذابیت روزافزون خود ابزار اصلی تبلیغات و آگاه سازی است و خبرنگاران نیز پیام رسان صداهای قشر ضعیف جامعه به گوش مسئولان هستند و می توانند جامعه را در مسیر اصلی خود حفظ کرده و حتی از مسیر انحراف بازگرداند.

لزوم هم اندیشی دوسویه پلیس با رسانه ها

وی افزایش ارتباط با اصحاب رسانه های فعال، حرفه‌ای، قابل اعتماد ، دقیق ، متعهد را با انگیزه از جمله برنامه‌های فرماندهی ناجای استان ذکر کرد واظهار داشت: با دقت و سرعت برنامه ریزی مناسبی صورت گرفته و اجرا می شود و هم‌اندیشی و تعامل دوسویه پلیس با رسانه‌ها با استفاده از نقطه‌نظرات موثر آنان هیچگاه از نظر مسئولان ناجا دور نخواهد بود.

به نظر می رسد آذربایجان غربی به عنوان استانی با جلوه های فراوان فرهنگی و قومیتی و حضور ادیان و مذاهب مختلف در آن به عنوان رنگین کمانی از داشته ها و فرصت ها مد نظر است. این استان با بیش از سه میلیون جمعیت و هم مرزی با سه کشور آذربایجان، عراق و ترکیه مستعد برای رشد و تعالی و نیز بستری برای الگو بودن برای کشور و حتی منطقه به شمار می رود.

این خطر نیز در کمین این منطقه است تا فرصتهای ذکر شده به تهدید تبدیل و باعث افزایش نارضلایتی، ابزاری برای معاندین و مانعی برای امنیت و رفاه عمومی شود لذا خبرنگاران به عنوان سیمرغی در آسمان اطلاع رسانی، در عرصه کشور و بخصوص آذربایجان غربی با امعان نظر به اینکه خداوند را ناظر بر نوشته های خود می بینند در مسیر خیر و صلاح جامعه حرکت می کنند و اصول اخلاقی و حرفه ای خود را رعایت کرده و واقعیات را آنچنان که هست منتشر می کنند مسئولیتی خطیر و صد البته سازنده بر عهده دارند.

گزارش از علی اصغر شادجو

کد N701667

وبگردی