آفتاب
/ورزش عاری از فساد، مطالبه‌ی جدی مقام معظم رهبری/

افشین داوری: برای جلوگیری از فساد در ورزش باید از افراد متخصص استفاده کرد

افشین داوری: برای جلوگیری از فساد در ورزش باید از افراد متخصص استفاده کرد

رییس فدراسیون دوومیدانی گفت: مهم‌ترین راهکاری که می‌تواند از بروز مشکل در ورزش جلوگیری کند استفاده از افراد متخصص و فنی در سطوح مختلف مدیریتی در ورزش است.

افشین داوری در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره دیدار مسئولان ورزشی و ورزشکاران و قهرمانان بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی با مقام معظم رهبری، تصریح کرد: جلسه‌ای که جامعه ورزش با مقام معظم رهبری داشتند انگیزه و روحیه مضاعفی را به آنها داد. ایشان صحبت‌های نویدبخش و امیدوار کننده در قالب بحث ورزش قهرمانی و همگانی و توسعه ورزش داشتند. این قبیل مراسم‌ها که همیشه در پایان سال برگزار می‌شود یک روشنایی مسیر برای جامعه ورزش و کارشناسان ایجاد می‌کند و در برنامه‌ها و اهداف سال بعد ورزش کشور راه‌گشا است. از طرفی موضوعاتی هم که رهبر به عنوان تذکر مطرح کردند بسیار قابل تعمق و رسیدگی است و باید دقیق به این موضوعات بپردازیم.

داوری درباره‌ی تاکید رهبر در خصوص مبارزه با فساد در ورزش گفت: رهبر انقلاب نقطه نظرات بسیار خوبی را به خصوص در بحث فساد در ورزش و مبارزه با فساد مطرح کردند. فسادی که فقط مختص به یک رشته ورزشی نیست و در کل ورزش هم وجود ندارد، اصولا فساد در جاهایی وجود دارد که مسائل مالی و گستردگی ورود و خروج منابع مالی زیاد باشد. در واقع وجود فساد تهدیدی برای ورزشکار، جامعه ورزش و دست اندرکاران ورزش کشور به وجود می‌آورد که اغلب نتایج آن را در جراید می‌توان دید. به همین دلیل رهبر معظم انقلاب برای مبارزه با فساد تاکید ویژه داشتند.

او در ادامه افزود: معمولا در هر جامعه و در بخش‌های مختلف آن می‌تواند زمینه وقوع فساد وجود داشته باشد، خو‌شبختا‌نه در جامعه ورزش کشور با مدیریت وزارت ورزش و جوانان و شخص وزیر این چنین موضوع‌هایی به صورت دقیق پیگیری می‌شود و امیدوارم در سال‌های آتی نیز با هدفگذار صحیح این مشکلات به صورت کامل رفع شود تا محیطی را برابر آداب پهلوانی جامعه در ورزش کشور شاهد باشیم.

رییس فدراسیون دوومیدانی درباره‌ی آسیب‌های وجود فساد در ورزش، تصریح کرد: زمانی که افراد بخواهند وارد یک مجموعه‌ شوند بررسی‌هایی را انجام می‌دهند و قطعا اگر بازخوردهای منفی درباره آن ببینند و احساس ناامنی داشته باشند از آن دوری می‌کنند. بخشی عوام هستند و برخی خواص. عوام این موضوعات را سریع می‌پذیرند و باعث می‌شود یکسری شرایط عقاید مثلا درباره فساد در ورزش شکل بگیرد که تمرکز روی آنها ورزش را دچار چالش و مشکل می‌کند.

او درباره چگونگی جلوگیری از شیوع و گسترش فساد در ورزش کشور نیز گفت: تصورم بر این است که برای این که دچار چنین مشکلاتی در ورزش نشویم باید از افرادی که واقعا متخصص هستند استفاده شود. افراد زیادی هستند که علیرغم نداشتن تخصص وارد ورزش شده‌اند و در مدیریت باشگاه‌ها و تیم‌ها دخالت می‌کنند. این گونه افراد برخی از قوانین و مقررات حاکم بر آن جامعه را نمی‌دانند و یا این که به اندازه یک فرد متخصص آگاهی ندارد و در صورت ورود به مجموعه نمی‌تواند بر اساس اهداف آن پیش برود لذا نظارت و نگهداری جامعه از این موضوعات باعث می‌شود فضایی برای ورود افراد غیر متخصص وجود نداشته باشد. بنابراین برای جلوگیری از وجود هر گونه مشکل در ورزش باید تلاش شود افراد متخصص در راس امور باشند.

داوری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر برخورد با متخلفان تصریح کرد: در صورتی که خطای فنی و ورزشی در یک رشته خاص پیش آید معمولا دستگاه‌های نظارتی خود فدراسیون با آن برخورد می‌کنند اما اگر تخلفات گسترده‌تر باشد دستگاه‌های نظارتی بزرگتر و قوی تر با این موضوعات برخورد می‌کنند. رهبر معظم انقلاب نیز بر روی جلوگیری از فساد و ضرورت برخورد با متخلفان تاکید ویژه داشتند و فرمودند که با هر گونه فساد باید به شدت برخورد شود.

او در پایان گفت: باید از وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک به دلیل این که این فضا را مهیا کردند تا جامعه ورزش بار دیگر به خدمت حضرت آقا برسند و از رهنمودهای ایشان استفاده کنند، تشکر کرد. در سال آینده خیلی از رشته‌های ورزشی مسابقات کسب سهمیه المپیک را در پیش دارند و قطعا این دیدار انگیزه خوبی را به ورزشکاران می‌دهد و در بسیاری موارد می‌تواند راهگشا باشد.

ا‌نتها‌ی‌پیا‌م

کد N701657

وبگردی