آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

خرم: توافق‌نامه اتمی میان هند و آمریکا باطنی سیاسی دارد

خرم: توافق‌نامه اتمی میان هند و آمریکا باطنی سیاسی دارد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: امضای توافق‌نامه‌ اتمی بین هند و آمریکا ظاهری حقوقی و باطنی سیاسی دارد.

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: امضای توافق‌نامه‌ اتمی بین هند و آمریکا ظاهری حقوقی و باطنی سیاسی دارد.

علی خرم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به امضای توافق اتمی میان هند و آمریکا خاطرنشان کرد: از سال 1377 که هند و پاکستان به صورت مشترک با فاصله‌ای کوتاه سلاح‌های هسته‌ای خود را آزمایش کردند از قطعنامه‌های تحریمی برخوردار شدند. ولی به تدریج آمریکا و سایر کشورهای غربی شروع به سست کردن قطعنامه‌های تحریمی کردند. تا این که موافقت‌نامه‌هایی بین هند و آمریکا امضا شد که اگر چه ظاهر حقوقی داشت ولی باطنی سیاسی داشت. یعنی آمریکا می‌خواهد هند را در آسیا قدرتمند کند و در مقابل کشورهایی مانند چین و روسیه قرار بدهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که امضای توافق‌نامه اتمی میان و هند و آمریکا در زمینه‌های غیرنظامی است گفت: هند در ازای استفاده از امکانات آمریکا قرار است از گسترش سلاح‌های هسته‌ای در کشورش جلوگیری کنند و توافق‌نامه‌ای که اخیرا بین این دو کشور امضاء شد هم در نتیجه همان موافقت‌نامه‌ای است که حدود 12 سال پیش انجام شده و امروز به نتیجه رسیده است.

او در رابطه با اعتراض پاکستان نسبت به امضای توافق‌نامه‌ی هسته‌ای میان هند و آمریکا گفت: از آن‌جا که هند و پاکستان در رقابت با هم سلاح هسته‌ای ساختند. بنابراین به هر یک که کمکی شود دیگری اعتراض می‌کند و همیشه بین این دو کشور اختلاف و رقابت وجود دارد و بر اساس آن پاکستان و هند تلاش می‌کنند تا اجازه ندهند غرب یا آمریکا یکی از دوطرف را در مقابل دیگری تقویت کند.

خرم ادامه داد: تقویت تکنولوژی‌ غیرنظامی هند شاید مستقیما علیه پاکستان نباشد ولی باعث می‌شود که این کشور از امکاناتی برخوردار شود که به واسطه آن بتواند به نوعی به توانایی هسته‌ای هند کمک کند و مخالفت‌های پاکستان هم با گسترش تکنولوژی هسته‌ای غیر نظامی هند است. علاوه بر این تکنولوژی با این که غیرنظامی است ولی می‌تواند در حوزه‌ی نظامی هم کاربرد داشته باشد.

خرم در رابطه با این که آیا توافق اتمی هند و آمریکا مغایرتی با توافق منع گسترش سلاح‌های اتمی دارد یا خیر، افزود: هند و پاکستان عضو NPT نیستند و نوع همکاری هند و آمریکا هم نوع همکاری‌هایی است که باید بین اعضا NPT صورت بگیرد. مثل ایران و آمریکا چون این دو کشور همیشه عضو NPT هستند.

به گزارش ایسنا، آمریکا و هند در سفر اخیر باراک اوباما،‌ رییس‌جمهوری آمریکا به دهلی‌ با رسیدن به توافقی اتمی به بن‌بست توافقات اتمی غیرنظامی پایان دادند.

آمریکا و هند در سال 2008 توافقی را تهیه کردند که به موجب آن هند حق دسترسی به تکنولوژی هسته‌ای غیرنظامی را به دست آورد اما این توافق در پی نگرانی‌های آمریکا بر سر قوانین دقیق و روشن هند جهت آمادگی برای پذیرش مسوولیت ناشی از یک واقعه اتمی، متوقف شد.

در همین حال سرتاج عزیز، مشاور امور خارجی نخست وزیر پاکستان در بیانیه‌ای درباره توافق جدید هند و آمریکا گفت: عملی کردن توافق اتمی هند - ‌آمریکا برای اهداف اقتصادی و سیاسی، تاثیری زیانبار بر ثبات جنوب آسیا خواهد داشت.

عزیز هم‌چنین این توافق را "معاف کردن کشوری دیگر از قوانین گروه تامین کنندگان اتمی" توصیف کرد که اعتبار این گروه به عنوان یک مرکز دیده‌بان را زیر سوال برده و توافق منع گسترش سلاح‌های اتمی را تضعیف می‌کند.

او هم‌چنین متذکر شد که این توافق جدید ثبات استراتژیک شکننده‌ منطقه جنوب آسیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

انتهای پیام

کد N701016

وبگردی