آفتاب
واعظی اعلام کرد؛

مشکلات حوزه علم و فناوری با سخنرانی حل نمی شود

مشکلات حوزه علم و فناوری با سخنرانی حل نمی شود

اهواز - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه مشکلات حوزه علم و فناوری با سخنرانی حل نمی شود، گفت: به منظور جداسازی اینترنت مورد نیاز در دانشگاه ها و مراکز علمی برنامه ریزی کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود واعظی صبح امروز در اجلاس روسای پارک های علم و فناوری و مدیران مراکز رشد کشور اظهار داشت: در صورتی که خواهان تقویت پایه های تکنولوژی و زیر بنای اقتصادی کشور هستیم در ابتدا باید توجه فراوانی به پارک های علم و فناوری داشته باشیم و نیاز های این پارک ها را رفع کنیم.

واعظی در ادامه تاکید کرد: مناسب ترین راه به منظور گام برداشتن در مسیر دو سیاست کلان علم و فناوری و اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، شکوفایی و فعالیت مثمر ثمر پارک های علم و فناوری و مراکز رشد است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید به ضرورت پویایی و عدم ورشکستگی شرکت های دانش بنیان گفت: متاسفانه از وضعیت علم و تکنولوژی در سال های گذشته راضی نیستم. مشکلات این حوزه با سخنرانی حل نمی شود بلکه باید وارد میدان عمل شویم.

لزوم جداسازی اینترنت مورد نیاز دانشگاه ها و مراکز علمی

وی تصریح کرد: خوشبختانه در دانشگاه های کشور ظرفیت های بسیار بزرگی در حوزه تولید علم و فناوری وجود دارد و ما باید بتوانیم از این ظرفیت ها به خوبی بهره ببریم.

واعظی با اشاره به جذب نیروهای متخصص  کشور در شرکت های بین المللی گفت: متاسفانه در دانشگاه های ما جوانان نخبه و با استعداد فراوانی تربیت می شود اما به دلیل کمبود امکانات مورد نیاز برای فعالیت، این جوانان جذب شرکت های بین المللی غربی می شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تمرکز دولت در سال گذشته بر حوزه آی سی تی  و برنامه های پژوهشی و دانشگاهی بوده است، اظهار کرد: در همین راستا شرکت های فعال در این زمینه باید ساماندهی و با وزرات خانه  و سازمان های مربوطه رابطه برقرار کنند.

وی خاطرنشان کرد: میزان و سرعت دسترسی به اینترنت باید به گونه ای باشد که فعالیت ها و پژوهش های علمی و دانشگاهی با شتاب بیشتری صورت بگیرند. در همین راستا برنامه ریزی های لازم به منظور جداسازی اینترنت مورد نیاز در دانشگاه ها و مراکز علمی صورت بگیرد. در این زمینه کمیته ای متشکل از وزرات خانه های مربوطه تشکیل شده و امیدوار هستیم تا در سال آینده این اقدام عملی شود.

برداشتن گام بلند در مسیر توسعه مستلزم داشتن تکنولوژی مستقل است

وی بومی سازی فعالیت پارک های علم و فناوری را از جمله سیاست های دولت تدبیر برشمرد و افزود: معاونت علم و فناوری وزرات خانه اعتبارات بسیار خوبی به منظور توسعه و رشد شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته است. امیدوار هستیم تا در آینده شاهد شکوفایی این شرکت ها باشیم.

واعظی همچنین با اشاره به حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از بخش تولید محتوا  گفت: برنامه ریزی های لازم در راستای همکاری این وزرات خانه با سه اپراتور فعال در کشور به منظور تولید محتوا و اپیکیشن های مختلف صورت گرفته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: در این راستا ساز و کاری فراهم شده تا افراد طراح به صورت دایم از درآمد اپراتورها درصدی را برداشت کنند.

وی در پایان عنوان کرد: ما باید بتوانیم تجهیزات و مواد مورد نیاز کشور را از طریق شرکت های دانش بنیان فراهم کنیم. در صورتی که بتوانیم از لحاظ تکنولوژی مستقل شویم به طور حتم گام های بلندی را در راستای توسعه کشور برخواهیم داشت.

کد N700317

وبگردی