آفتاب

اندیشکده آمریکایی: کره‌شمالی راکتور اتمی خود را دوباره فعال کرده است

اندیشکده آمریکایی: کره‌شمالی راکتور اتمی خود را دوباره فعال کرده است

یک اندیشکده آمریکایی اعلام کرد تصاویر جدید ماهواره‌ای نشان می‌دهد که کره‌شمالی احتمالا دوباره در حال فعال کردن راکتور اتمی خود است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کارشناسان معتقدند در صورت فعال شدن کامل این راکتور پنج مگاواتی در مرکز اتمی یونگ بیون، پیونگ‌یانگ می‌تواند پلوتونیوم لازم برای ساخت یک بمب اتم را تولید کنند.

کره‌شمالی تاکنون سه آزمایش اتمی انجام داده و در میان تنش‌ها بر سر تحریم‌های جدید از سوی آمریکا و اقدام سازمان ملل برای ارجاع پرونده این کشور به دادگاه کیفری بین‌المللی تهدید کرده است که چهارمین آزمایش خود را نیز انجام خواهد داد.

در همین حال مرکز آمریکایی - کره‌ای در دانشگاه جان هاپکینز اعلام کرده است که تصاویر جدید ماهواره‌ای فعالیت‌های جدیدی را در تاسیسات یونگ بیون نشان می‌دهد. این مرکز معتقد است که این تصاویر نشان‌دهنده تلاش پیونگ‌یانگ برای فعال کردن مجدد این راکتور است.

در گزارش این مرکز از بخارهای موجود در اطراف لوله‌های این مرکز و مایعات خارج شده از آن به عنوان نشانه‌های فعال شدن این راکتور یاد شده است.

با این حال کارشناسان تاکید می‌کنند که چنین فعالیت‌هایی برای اثبات فعالیت مجدد این راکتور و یا وجود یک آزمایش در این مرکز بسیار ناچیز و محدود است.

پیش از این و در سال 2007 کره‌شمالی در پی تلاش برای خلع سلاح اتمی و اثبات آن فعالیت راکتور یونگ بیون را متوقف کرد. اما پس از آخرین آزمایش اتمی خود در سال 2013 بازسازی آن را آغاز کرده است.

انتهای پیام

کد N700069

وبگردی