آفتاب

ابراز ناراحتی خونتای تایلند از انتقادات آمریکا

ابراز ناراحتی خونتای تایلند از انتقادات آمریکا

رهبر خونتای تایلند در پی سفر نماینده ارشد واشنگتن به بانکوک نسبت به اظهارنظرات این مقام آمریکایی مبنی بر انتقاد از رژیم نظامی تایلند ابراز ناراحتی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز دوشنبه دانیل راسل، معاونت امور کشورهای شرق آسیا و اقیانوسیه در ایالت متحده پس از دیدار با نخست‌وزیر برکنار شده تایلند از ژنرال‌های تایلند خواست تا روند سیاسی در این کشور را جامع‌تر و سنجیده‌تر پی بگیرند.

وی درباره اخراج و برکناری یینگاک شیناواترا، نخست‌وزیر سابق تایلند اظهار کرد: اقدامات علیه شیناواترا از زمان به قدرت رسیدن حکومت نظامی جنبه سیاسی داشته و با اهداف سیاسی انجام شده است.

در اقدامات علیه شیناواترا پارلمان وی را استیضاح کرد و اتهاماتی مبنی بر فساد مالی را به وی نسبت داد.

اما دیدار راس با شیناواترا و اظهاراتش در پی آن به شدت مقامات خونتا را که طی کودتایی در ماه مه به قدرت رسیدند، عصبانی کرد. این مقامات همچنین اقدام فرستاده واشنگتن را شدیداً محکوم کردند.

در همین حال پرایوت چان اوچا، رهبر خونتای تایلند و نخست‌وزیر این کشور در واکنش به این اقدامات عنوان کرد: من وزارت خارجه را مسوول ابلاغ و ناراحتی خود از اظهارات نماینده واشنگتن کرده‌ام؛ اظهاراتی که روشن می‌کند آمریکایی‌ها هیچ درکی از فعالیت ما ندارند.

پس از آن وزیر خارجه تایلند نیز با تکرار مواضع چان اوچا بر آن تاکید کرد و گفت: راسل قلب بسیاری از مردم تایلند را آزرد. وی همچنین اطلاع داد که وزارت خارجه تایلند رئیس سفارت آمریکا در بانکوک را برای ارائه توضیحاتی درباره دیدار راسل با شیناواترا فرا خوانده است.

این در حالی است که با به قدرت رسیدن حکومت نظامی در تایلند روابط این کشور با آمریکا روند رو به زوالی را طی کرده است.

در پی این کودتای نظامی در تایلند، آمریکا کمک‌های امنیتی خود به ارزش بیش از چهار میلیون دلار به تایلند را لغو کرد.

انتهای پیام

کد N699883

وبگردی