آفتاب

نشست هسته ای ایران و سه کشور اروپایی در استانبول

نشست هسته ای ایران و سه کشور اروپایی در استانبول

مذاکرات چهار جانبه ایران و سه کشور اروپایی امروز در استانبول ترکیه برگزار می شود.این دور از مذاکرات در سطح معاونان وزیران امور خارجه ایران، انگلیس، فرانسه و آلمان برگزار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، اتحادیه اروپا روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نمایندگان 3 کشور اروپایی آلمان،انگلیس و فرانسه و همتایان ایرانی آنان پنجشنبه 9 بهمن (29 ژانویه) در استانبول طی نشستی یک روزه رایزنی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران را پیگیری خواهند کرد و از «هلگا اشمیت» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آمده است.
نشست چهارجانبه معاونان وزیران امور خارجه ایران و سه کشوراروپایی یک روزه است.
تیم مذاکره کننده هسته‌ای به سرپرستی سید عباس عراقچی بدین منظور و برای شرکت در این رایزنی‌های یک روزه  امروز راهی استانبول می‌شود. مجید تخت روانچی نیز که به منظور رایزنی با مقامات ایرلند به دوبلین سفر کرده، قرار است در استانبول به تیم مذاکره کننده بپیوندد.
سخنگوی وزارت امورخارجه  کشورمان گفت: مذاکرات هسته‌ای با 1+5 به مرحله بسیار حساسی رسیده و چارچوب آن تنظیم شده است. افخم تصریح کرد: پذیرش غنی‌سازی ایران، بسته نشدن هیچ یک از سایت‌های هسته‌ای، ادامه داشتن تحقیق و توسعه و برداشته شدن تحریم‌ها کلیات و چارچوب‌های اصلی مذاکرات هستند و نحوه اجرا و جزئیات هر یک از این اصول مطرح است.
پیش از این گفته شده بود که قراراست نشست معاونان ایران و شش کشور در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ در اوائل فوریه برگزار شود که محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی سه‌شنبه شب، با بیان اینکه همه اعضای 1+5 در زمان برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ در این کنفرانس حضور ندارند و فقط جان کری، لوران فابیوس و اشتان مایر وزرای خارجه آمریکا، فرانسه و آلمان در مونیخ هستند، خاطرنشان کرد: هنوز تصمیمی برای برگزاری جلسه با 1+5 در مونیخ نگرفته‌ایم.
محمد جواد ظریف، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای همچنین گفت: نشست ایران و 1+5 در مونیخ و در سطح معاونان نیز هنوز قطعی نشده و آنچه هنوز قطعی است جلسه روز پنج‌شنبه این هفته (9 بهمن ماه) معاونان وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی در استانبول است.
پس از تمدید هفت ماهه توافق ژنو در سوم آذر ماه 1393 تیم مذاکره کننده ایرانی رایزنی‌هایی را با همتایان خود در گروه 1+5 داشت و دو دور مذاکرات جامع هسته‌ای اواخر آذر ماه و همچنین اواخر دی ماه در شهر ژنو برگزار شد.
هیأت مذاکره کننده ایران و آمریکا همچنین برای سومین بار و طی روزهای جمعه و شنبه دوم و سوم بهمن ماه به مدت هشت ساعت برای اولین بار در شهر زوریخ سوئیس به گفت‌وگو پرداختند و در خصوص برخی جزییات مورد اختلاف بحث و گفت‌وگو کردند.
کد N699872

وبگردی