آفتاب

جواب‌ موسویان به سه کشور اروپایی در شبکه تلویزیونی پی‌بی‌اس

جواب‌ موسویان به سه کشور اروپایی در شبکه تلویزیونی پی‌بی‌اس

شبکه تلویزیونی پی بی اس در برنامه خبری ساعت 19 چهارشنبه شب که از پربیننده‌ترین برنامه‌های خبری آمریکاست، مذاکرات ایران و آمریکا را در گفت‌وگو با تعدادی از کارشناسان آمریکایی و ایرانی مورد بحث و بررسی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا، ران درمر، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، رابرت کاپلان نویسنده معروف آمریکایی و حسین موسویان، دیپلمات پیشین ایران که در حال حاضر در دانشگاه پرینستون به کار تحقیق می‌پردازد از سخنرانان این برنامه بودند.

ران درمر، سفیر رژیم صهیونیستی در سخنانی در این برنامه در اظهاراتی جنگ‌طلبانه گفت که شیعه و سنی در منطقه در جنگ هستند. ما باید بگذاریم این‌ها با هم بجنگند و همدیگر را تضعیف کنند.

او مدعی شد که ایران اکنون چهار پایتخت کشورهای عربی را اداره می‌کند. مذاکره و رابطه با ایران به صلاح آمریکا نیست.

هم چنین رابرت کاپلان محقق و نویسنده آمریکایی گفت: مساله داعش از جمله مواردی است که آمریکا در همکاری با ایران منافع مشترک دارد و حل مساله سوریه بدون ایران امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به بحران یمن گفت: حوثی‌ها متحد ایران هستند و تنها پنانسیل جدی مقابله با القاعده هستند. آمریکا باید واقع‌بین باشد و از همکاری با ایران استقبال کند.

ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در اظهاراتی تاکید کرد که با توجه به اختلافات میان ایران و آمریکا در زمینه‌های مهمی از جمله سوریه، حزب الله لبنان، تروریسم و اسراییل زمینه‌ای برای همکاری ایران و آمریکا وجود ندارد.

حسین موسویان عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با سه کشور اروپایی در این برنامه اظهار کرد: واقعیت این است که ایران و آمریکا هم دارای اختلافات اساسی هستند و هم در مواردی منافع مشترک مهم دارند. بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا را هم نمی‌توان منکر شد.

وی ادامه داد: آمریکا از کودتای 1953 علیه مصدق، از رژیم دیکتاتوری و فاسد شاه، از صدام متجاوز حمایت کرده و بدترین تحریم‌ها را هم علیه ایران سازماندهی کرده است. در عین حال عدم درک صحیح، ذهنیت‌های نادرست و محاسبات اشتباه متقابل هم وجود دارد.

موسویان گفت: آمریکا امروز در عمل رهبری جنگ هوایی و ایران رهبری جنگ زمینی علیه داعش را به عهده دارد. در سال 2001 ایران و آمریکا به طور مشترک علیه طالبان و القاعده جنگیدند و حکومت طالبان را در افغانستان ساقط کردند. در سال 2003 ایران و آمریکا در یک همکاری غیر مستقیم صدام را ساقط کردند. اینها خود گواه مهمی از واقعیت منافع مشترک تهران و واشنگتن در برقراری صلح، ثبات و امنیت است.

انتهای پیام

کد N699870

وبگردی