آفتاب
با تشریح دستاوردهای کنفرانس وحدت اسلامی

اراکی: تشکیل کمیته پیگیری حقوق از دست‌رفته قربانیان تکفیر دستاورد کنفرانس وحدت

اراکی: تشکیل کمیته پیگیری حقوق از دست‌رفته قربانیان تکفیر دستاورد کنفرانس وحدت

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: یکی از نتایج کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی تاسیس کمیته حقوقی برای پیگیری حقوق از دست رفته قربانیان تکفیر و فرقه‌گرایی و افراط و تفریط در جهان کنونی بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله محسن اراکی در نشست خبری به منظور تشریح دستاوردهای بیست و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی، با بیان این‌که «این کنفرانس امسال متفاوت از سال‌های قبل از لحاظ کمیت، کیفیت و تنوع مدنظر قرار گرفت» اظهار کرد: هزار شخصیت از داخل و خارج در جلسات کنفرانس حضور داشتند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: از این تعداد حدود 450 نفر از شخصیت‌های خارجی و بقیه از شخصیت‌های داخلی بوده‌اند. ضمن اینکه تعداد زیادی از مفتیان و علمای برجسته جهان اسلام در این کنفرانس حضور داشتند.

وی با مورد توجه قرار دادن حضور شخصیت‌های دانشگاهی فراوان در این کنفرانس از دانشگاه‌های جهان اسلام و خارج از جهان اسلام، گفت: در این کنفرانس سعی کردیم از اقشار مختلف دعوت کنیم. در سال‌های پیش دعوت‌ها بیشتر از شخصیت‌های علمی مخصوصا علمای دینی بود اما امسال تنوع بیشتری انجام شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: کمیسیون ویژه دانشگاهیان را شکل دادیم و تدبیری اندیشیده شد تا دانشجویان و دانشگاهیان در عرصه تقریب فعال شوند. ضمن اینکه معتقدیم جوانان نیز به عنوان قشر موثر در عرصه تقریب نیازمند برنامه‌های ویژه‌ای بودند بر همین اساس کمیسیون ویژه جوانان و دانشجویان تشکیل شد.

وی با مورد توجه قرار دادن کمیسیون‌های شکل گرفته در بیست و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی، اظهار کرد: همچنین ما از بازرگانان و شخصیت‌های اقتصادی در جهان اسلام دعوت داشتیم تا از راهکارهایی که از طریق تعاملات اقتصادی می‌توان مساله تقریب را پیش برد استقبال کنیم. در این راستا رایزنی‌های خوبی انجام شد و ما پیشنهادهای خوبی دریافت کردیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین با بیان این‌که «یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌ها که برای اولین بار در تاریخ کمیسیون‌های وحدت اسلامی شکل گرفت کمیسیون احزاب مقاومت اسلامی بود» گفت: در بررسی‌هایی که سال‌های گذشته انجام شد به این نتیجه رسیدیم که حضور فعالان سیاسی در عرصه تقریب ضرورت دارد. بر همین اساس از احزاب مقاومت از کشورهای اسلامی در کنفرانس حضور فعال داشتند. چنانچه مقاومت اسلامی فلسطین، لبنان، سوریه، عراق و احزاب مقاومت اسلامی در کنفرانس حضور فعال و پررنگی داشتند.

اراکی در ادامه، کمیسیون بانوان را یکی دیگر از کمیسیون‌های فعال در این کنفرانس ذکر کرد و گفت: تاسیس اتحادیه بانوان جهان اسلام از قبل مورد توجه قرار گرفته بود و این اتحادیه تشکیل شد و بر این مبنا حضور بسیار فعال در کنفرانس وحدت اسلامی داشت.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: تشکیل کمیته مساعی حمیده که از شخصیت‌های بزرگ اسلامی شکل گرفته مورد توجه قرار گرفت. برنامه‌هایی در این کمیته پیشنهاد شد تا به مناطق بحرانی مثل سوریه و عراق وارد شود.

وی در ادامه با بیان این‌که «در کنار کنفرانس وحدت اسلامی در هفته وحدت برنامه‌های دیگری چون جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) در حرم مطهر امام خمینی برگزار شد» گفت: پیامبر اکرم (ص) نماد وحدت ما هستند و یکی از اهداف دشمنان اسلام در توهین به شخصیت پیامبر اکرم (ص) هدف گرفتن وحدت جهان اسلام است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: مهم‌ترین استراتژی دشمنان اسلام و استکبار جهانی شکستن پیوند وحدت در جهان اسلام و به هم ریختن جهان اسلام و ایجاد جنگ و تفرقه و ستیز و دشمنی بین گروه‌ها و مذاهب مختلف در جهان اسلام است. در همین راستا توهین به پیامبر اکرم (ص)‌ را دنبال می‌کنند چرا که حضرت رسول محور و اساس وحدت در جهان اسلام قلمداد می‌شود.

وی افزود: در مقابل این عملکرد زشت، مجمع تقریب برای بزرگداشت نبی اکرم و تکریم ارزش‌هایی که حضرت رسول(ص) نماد آن ارزش‌ها قلمداد می‌شوند جشن باشکوهی در مناطق مختلف کشور از جمله آستان حضرت امام خمینی(ره) برگزار شد و جا دارد از حاج حسن آقای خمینی تولیت آستان امام (ره) تشکر کنیم چرا که عنایت خاصی به برنامه‌های مجمع جهانی تقریب داشتند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزاری جشنواره شعر رسول رحمت را از دیگر برنامه‌های مدنظر معاونت فرهنگی مجمع تقریب برشمرد و گفت: در این جشنواره از کسانی که در رابطه با رسول اکرم و مساله وحدت و تقریب شعری سروده بودند و به عنوان برگزیده انتخاب شده بودند تقدیر شد. ضمن اینکه نزدیک به 1500 قطعه شعری ناب به این جشنواره رسید.

اراکی با مورد توجه قرار دادن تشکیل کمپین love mohammad و گسترش آن در جهان، گفت: این کمپین توانست در رابطه با پیام بسیار مهم مقام معظم رهبری به جوانان فعال شود و نقش بسیار خوبی نیز در رساندن پیام تقریب به گوش جهانیان داشته باشد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین بیانیه اختتامیه کنفرانس وحدت اسلامی را از مهم‌ترین بیانیه‌هایی که تاکنون در طول این کنفرانس‌ها مدنظر قرار گرفته، دانست و اظهار کرد: این بیانیه می‌تواند به عنوان یک منشور وحدت مورد توجه قرار گیرد.

وی تکریم و تجلیل از سه شخصیت امام موسی صدر، علامه شیخ سعید شعبان و آیت‌الله واعظ زاده را از جمله برنامه‌های مهم کنفرانس وحدت اسلامی در سال جاری خواند و گفت: دیدار مهمانان با مقام معظم رهبری و ایراد بیانات بسیار پراهمیت ایشان درباره وحدت و تعیین راهبرد وحدت در جهان اسلام حائز اهمیت فراوانی بود و ایشان تاکید داشتند که اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی خطری است که جامعه اسلامی را تهدید می‌کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: یکی از نتایج این کنفرانس تاسیس کمیته حقوقی برای پیگیری حقوق از دست رفته قربانیان تکفیر و فرقه‌گرایی و افراط و تفریط در جهان کنونی بود و امیدواریم این کمیته پس از تشکیل بتواند نقش خود را در این راستا ایفا کند.

وی با بیان این‌که «یکی دیگر از مهم‌ترین دستاوردهای کنفرانس وحدت اسلامی تاسیس اتحادیه علمای مقاومت است» گفت: بحمدالله این اتحادیه تشکیل شده و الان بیش از هزار نفر از شیعه و سنی عضو دارد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درباره اقدامات کمیته مساعی حمیده نیز گفت: ما در آغاز تشکیل این کمیته اعلام کردیم که علمای جهان اسلام در جوامع اسلامی اثرگذارند و حرف‌شان شنیده می‌شود. اینکه همه منتظر بمانیم در مسائل مربوط به سوریه و عراق کمیته‌ای از سازمان ملل بیاید کافی نیست البته آنها کار خودشان را می‌کنند ولی به هر ترتیب چرا علمای اسلام در این عرصه به وظیفه خود عمل نکنند.

اراکی افزود: از سوی دیگر گاهی اختلافات رنگ مذهبی می‌گیرد، بدون اینکه اصل و اساسش مذهبی بوده باشد و همچنین طرف‌ها برای کوبیدن هم از عنصر مذهب استفاده می‌کنند بنابراین حضور علمای اسلام در این راستا بسیار موثر است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: در سوریه این کمیته اقداماتی را انجام داده و تماس با طرف‌های موافق و مخالف دولت از جمله برنامه‌های آن بوده است ضمن اینکه در رابطه با مساله عراق نیز کارهایی انجام شده است و به طور کلی این کمیته به هر میزان که بتواند نقش ایفا خواهد کرد.

وی همچنین تشکیل اجتماعات و همایش‌های گوناگون در داخل و خارج از کشور و انجام فعالیت‌ها از سوی اتحادیه بانوان جهان اسلام را از اقدامات بانوان در راستای برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی و بعد از آن عنوان کرد.

انتهای پیام

کد N698615

وبگردی