آفتاب
افخم در نشست خبری:

پیام ایران به آمریکا به سفارت سوئیس داده شده است

پیام ایران به آمریکا به سفارت سوئیس داده شده است

مذاکرات فقط مربوط مسائل هسته‌ای است و درباره دیگر موضوعات صحبت نمی‌شود و اگر در حاشیه آن٬ موضوعی مطرح شود و درباره آن نظر داده می‌شود٬ به معنای مذاکره نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه از انتقال پیام جمهوری اسلامی ایران به آمریکا از طریق سفارت سوئیس در تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ مرضیه افخم در نشست خبری صبح امروز خود با اصحاب رسانه که در وزارت امور خارجه برگزار شد، در ابتدای سخنان خویش با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا، گفت: در این هفته شاهد بازتاب‌های مثبت پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی و آمریکایی بودیم که دامنه زیادی از افراد را در بر گرفته و بازتاب‌های زیادی هم داشته است.

وی با بدیع و ابتکاری دانستن این پیام، اظهار داشت: پیام رهبر و انقلاب وجه دیگری از دیپلماسی و نگاه ایران به روند تحولات و مسائل جهانی و آینده بین المللی را نشان می‌دهد و وزارت امور خارجه این پیام را به عنوان یک وظیفه اساسی در دستور کار خود قرار داده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، ادامه داد: ما سفارتخانه‌هایمان را مامور کرده‌ایم موضوع را به شکلی جدی و حساس دنبال کنند و در راه تبیین و انتشار این پیام از هیچ تلاشی دریغ نورزند.

افخم در ادامه با اشاره به در پیش بودن سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، تصریح کرد: این مناسبت را تبریک می‌گویم و بار دیگر یاد و خاطره امام عزیز و تمام شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت را گرامی می‌داریم. باید بگویم که هر سال بیش از سال دیگر، مردم و ملت‌های دیگر نسبت به انقلاب آگاه‌تر می‌شوند و امیدواریم مردم ما در ۲۲ بهمن صحنه باشکوه‌تری نسبت به سال‌های قبل را رقم بزنند و پیام خوبی را به جهانیان برسانند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، درباره اینکه مقامات بحرینی اعلام کرده‌اند شیخ علی سلمان را امروز محاکمه می‌کنند، نظر ایران در این باره چیست؟ خاطرنشان کرد: ما در این‌باره قبلا نظرمان را اعلام کرده‌ایم. بازداشت معترضان را محکوم می‌کنیم و معتقدیم تداوم بازداشت شیخ علی سلمان و عدم فعالیت یک جمعیت قانونی مورد پذیرش نیست.

وی با بیان اینکه امیدواریم دولت بحرین انعطاف و سعه صدر بیشتری از خود نشان دهد، ابراز داشت: ما از دولت بحرین می‌خواهیم امکان گفت‌و‌گو و تعامل را فراهم کند چرا که تداوم رویکرد امنیتی به نفع بحرین نیست امیدواریم بحرین صدای معترضان را بشنوند و جوابی در خور نسبت به آن بدهد.

در ادامه خبرنگاری از سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان پرسید حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه دیروز اعلام کرد  ایران در خصوص اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن سردار الله‌دادی پیام داده است، این پیام چیست که وی پاسخ داد: جمهوری اسلامی ایران متعاقب اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی دیدگاه خود را نسبت به این مسائل از طریق مجاری دیپلماتیک به آمریکا ارائه کرده است.

افخم افزود: ما ضمن محکوم کردن این اقدام بیان کرده‌ایم بی‌توجهی به تروریسم دولتی موجب گسترش افراطی‌گری و تروریسم می‌شود و از آمریکا خواستار توجه جدی به این مساله شده‌ایم. البته جمهوری اسلامی ایران به وظایف دیپلماتیک خود عمل خواهد کرد و این مساله را از مجاری بین‌المللی دنبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اینکه این پیام به چه کسی داده شده است٬ بیان کرد: این پیام به سفارت سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران است انتقال داده شده است.

وی در واکنش به اینکه همتای آمریکایی شما اعلام کرده است که پیامی به آمریکا داده نشده٬ عنوان کرد: درست این بود که ایشان می‌گفتند من هنوز این پیام را ندیده‌ام چرا که ما پیام را به مسئول حافظ منافع آمریکا در ایران داده‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا پیام ایران به امریکا درباره شهادت سردار الله دادی تاثیری در مذاکرات خواهد داشت؟ یادآور شد: مذاکرات فقط در خصوص مسائل هسته‌ای است و درباره دیگر موضوعات صحبت نمی‌شود و اگر در حاشیه آن موضوعی مطرح شود درباره آن نظر داده می‌شود ولی این به معنای مذاکره نیست.

افخم با تبریک گفتن در مورد آزادشدن کوبانی، تاکید کرد: این آزادسازی به معنای به نتیجه رسیدن مقاومت مردم و پیروزیشان در برابر تروریسم و افراط است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه مقاومت تنها راه حل است، گفت: این مقاومت نشانه خوبی است تا سایر گروه‌هایی که درگیر مبارزه با تروریسم و افراط هستند از آن درس بگیرند.

کد N698502

وبگردی