آفتاب

رئیس نهاد دیانت ترکیه: اسلام‌هراسی به صنعت بدل شده است

رئیس نهاد دیانت ترکیه: اسلام‌هراسی به صنعت بدل شده است

روحانی برجسته ترکیه گفت که اسلام‌هراسی به یک صنعت در سراسر جهان بدل شده تا ترس و هراس را گسترش دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، مهمت گورمز، رئیس عالی‌ترین نهاد مذهبی ترکیه (دیانت) گفت: اسلام‌هراسی که به یک صنعت بدل شده به دنبال گسترش هراس در قلوب جهانیان به وسیله درگیری و تنش در جهان اسلام است و هدفش گسترش پروپاگاندای وحشتناک علیه مسلمانان است.

وی اضافه کرد که در این زمینه نامه‌ای خیرخواهانه که توسط نخبگان اسلامی تهیه شده به زودی با روسای کشورها و مذاهب به اشتراک گذاشته می‌شود.

گورمز پس از نشستی در آنکارا به رسانه‌ها گفت: «گروه تماس دائم مدرنیزاسیون و صلح» در حال بررسی روی یک نقشه راه است و تصمیم دارد تا آن را در قالب یک نامه خیرخواهانه ارایه کند. یکی از موضوعاتی که ما درباره‌اش در این نامه پرداخته‌ایم برقراری صلح است. ما می‌خواهیم این نامه را از جانب نخبگان اسلامی به سایر نخبگان مسلمان ارایه کنیم.

وی گفت: اسلام‌هراسی آینده را از بین می‌برد. رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور و احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه از نخستین کسانی هستند که این نامه را دریافت می‌کنند.

در این نامه همچنین آمده که گروه تماس مذکور برای جلوگیری از تبدیل درگیری‌ها در جهان اسلام به یک ساختار قومی و نژادی دائم همکاری می‌کند. درگیری‌های کنونی در جهان اسلام شامل انفجارهای انتحاری، قتل‌ها، آدم‌ربایی‌ها، حمله به مساجد و تخریب اماکن مذهبی و آوارگی میلیون‌ها مسلمان نه تنها بر ساکنان مناطق درگیر بلکه بر کلیت اسلام خدشه وارد می‌کند. چنین رخدادهایی باعث می‌شود تا مسلمانان شرمنده شوند. پیام تمام پیامبران همانند اسلام بوده که همان صلح جهانی در مقابل سرکوب، کشتار، آشوب و فتنه‌انگیزی است.

انتهای پیام

کد N698387

وبگردی