آفتاب

تولد جزیره ای که تنها چند ماه مهمان زمین است

تولد جزیره ای که تنها چند ماه مهمان زمین است

با فعالیت آتشفشان خستگی ناپذیر Hunga Tonga جزیره ای تازه به جزایر زمین اضافه شد. البته نکته جالب توجه این است که این جزیره تنها چند ماه مهمان زمین است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این جزیره جدید در اقیانوس آرام و به لطف فعالیت شدید کوه آتشفشانی Hunga Tonga شکل گرفته است. این آتشفشان طی ماه های اخیر فعالیت مستمری داشته که نتیجه آن شکل گیری این جزیره بوده است.

مهمان جدید خشکی زمین در مجمع الجزایر Tonga – گروهی از جزایر جنوب شرق فیجی – واقع شده است و دانشمندان به تازگی آن را کشف کرده اند. طی بیش از یک ماه گذشته فعالیت کوه آتشفشانی زیر آن ادامه داشته و در نتیجه این جزیره به تدریج سر از اقیانوس درآورده است. در حال حاضر این آتشفشان خاموش است.

بخش قابل توجهی از این جزیره نوپا از خاکستر بوده و درحقیقت می توان آن را بخشی از آتشفشان زیر آن به شمار آورد. عرض این جزیره نزدیک به یک کیلومتر است.

دانشمندان با مقایسه تصاویر قبل و بعد از پیدایش این جزیره کوچک متوجه شکل گیری این بخش جدید از زمین شده اند که در حقیقت از دو بخش مجزا اما در کنار هم تشکیل شده است.

شکل گیری این دست از جزایر در گوشه و کنار اقیانوس ها فرآیندی طبیعی اما دیدنی است که البته اکثر آنها پس از شکل گیری بر اساس فرسایش ناشی از آب اقیانوس ها از بین می روند. با این حال برخی از آنها به جهت بزرگی و مقاومت در برابر فرسایش، به شکل جزایری دائمی ماندگار می شوند. از جمله جزایر آتشفشانی اقیانوسی که ماندگار شده جزیره ای در ژاپن است که در نتیجه فعالیت های آتشفشانی در سال 2013 به وجود آمد و اکنون بخشی از جزیره "نیشینو شیما" این کشور به شمار می آید.

محققان پیش بینی می کنند جزیره نوپایی که به وسیله آتشفشان Hunga Tonga به وجود آمده طی چند ماه از بین برود.

کد N698337

وبگردی