آفتاب
در پی حادثه تروریستی در طرابلس؛

لیبی پیوستن به ائتلاف ضد داعش را خواستار شد/محکومیت جهانی حمله تروریستی در پایتخت لیبی

لیبی پیوستن به ائتلاف ضد داعش را خواستار شد/محکومیت جهانی حمله تروریستی در پایتخت لیبی

در واکنش به انفجار تروریستی شهر طرابلس پایتخت لیبی و کشته شدن 13 تن از جمله پنج خارجی، پارلمان لیبی، شورای امنیت، اتحادیه اروپا و شرکت کنندگان نشست ژنو این اقدام تروریستی را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کر که دور دوم مذاکره میان طرف‌های مختلف لیبی که در ژنو برگزار شد در فضایی مثبت به پایان رسید. طبق این بیانیه، شرکت کنندگان در این نشست دو روزه، مساله "تشکیل دولت یکپارچه ملی"، تعیین برنامه‌ها و روند تصمیم گیری و ملاک‌های انتخاب اعضا را بررسی کردند.

یک دیپلمات در گفت‌وگو با خبرگزاری ای تی اس سوئیس گفت: سه تن از 17 شرکت کننده این نشست امروز (چهارشنبه) نیز در ژنو می‌مانند تا در میزگردی با حضور نمایندگانی از طرف‌های مختلف شرکت و روند اعتمادسازی میان طرف‌های مختلف را بررسی کنند.

این دیپلمات افزود: این روند سیاسی باید هفته‌های آینده گسترش یابد و با حضور رهبران گروه‌های مسلح برگزار شود احتمال دارد نشست‌های جدید در ژنو و یا در لیبی برگزار شود.

شرکت کنندگان نشست ژنو خواهان پایبندی به آتش بس و مقابله با تروریسم در چارچوب "لیبی متحد و سازگار" شدند. در عملیات تروریستی روز گذشته شهر طرابلس پایتخت لیبی، یک خودروی بمب گذاری شده در مقابل هتل کورنتیا منفجر شد و سپس سه فرد مسلح به هتل یورش برده و با تعقیب نیروهای امنیتی این تروریست‌ها در طبقه 24 هتل محاصره شدند و پس از درگیری با نیروهای امنیتی خود را منفجر کردند. در این حادثه 13 تن از جمله پنج خارجی کشته شدند. همچنین 25 تن دیگر نیز زخمی شدند. گروه تروریستی داعش شاخه لیبی مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

در همین راستا، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای با محکومیت این اقدام تروریستی اعلام کرد: حادثه تروریستی شهر طرابلس در چارچوب تلاش گروه تروریستی داعش برای نفوذ در شهر بود.

پارلمان لیبی در این بیانیه اظهار داشت: شیوه این تشکیلات تروریستی برای نفوذ به شهر، انجام عملیات تروریستی متوالی در شهر و حمله به ساختمان‌های حیاتی از جمله سفارتخانه کشورهای دوست است.

پارلمان لیبی با اشاره به اینکه حمله به هتل کورنتیا، نشانه آشکاری از تحرک گروه تروریستی داعش در پایتخت است از همه مردم لیبی خواست در مقابل تروریسم در یک صف بایستند و همبستگی و اتحاد خود را حفظ کنند.

این پارلمان با قدردانی از تلاش‌های هیات اعزامی سازمان ملل به لیبی و کمیته گفت‌وگویی که از سوی نمایندگان این پارلمان برای حل مسالمت آمیز بحران لیبی تشکیل شده، خواست ممنوعیت تجهیز ارتش لیبی برداشته شود و برای حفظ امنیت و تمامیت ارضی لیبی در مقابل تروریسم از این ارتش حمایت کامل شود.

این پارلمان همچنین خواستار پیوستن کشورش به ائتلاف ضد داعش شد.

شورای امنیت نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیاز به رسیدگی فوری به این حادثه و بازداشت عاملان، ترتیب دهندگان آن، حامیان مالی و ناظران این عملیات تروریستی شرم آور و لزوم تسلیم آنان به پیشگاه عدالت را آشکار می‌کند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز در واکنش به عملیات تروریستی روز گذشته لیبی آن حمله را اقدام تروریستی ننگین دیگری توصیف کرد که به روند برقراری صلح و آرامش در لیبی ضربه زد.

موگرینی تاکید کرد: نباید اجازه داد این اقدامات تروریستی روند سیاسی لیبی را مختل کند.

همچنین وزارت خارجه آمریکا نیز این اقدام تروریستی را محکوم کرد.

جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: ما همچنان حامی تلاش‌های سازمان ملل در قالب تشکیل یک نظام حکومتی جامع برای کمک به مردم لیبی هستیم.

ساکی تاکید کرد: خشونت هرگز نمی‌تواند مشکلات لیبی را حل کند و نباید اجازه داد این دست حملات در مسیر ایجاد راه حلی سیاسی مانع ایجاد کند.

ساکی اظهار داشت: گزارش‌هایی از کشته شدن یک شهروند آمریکایی در این حمله به دست ما رسیده و ما همچنان موضوع را از نزدیک دنبال می‌کنیم اما در حال حاضر نمی‌توانیم این خبر را تایید کنیم. سایر شرکت کنندگان مذاکرات لیبی در شهر ژنو نیز این حمله را محکوم کردند.

طبق بیانیه هیات سازمان ملل، شرکت کنندگان تاکید کردند که حمله طرابلس هرگز نمی‌تواند روند سیاسی لیبی را از مسیر خود خارج کند.

در این بیانیه آمده است: تنها کشور متحد و آرام لیبی می‌تواند تروریسم و خشونت در لیبی را متوقف کند.

شرکت کنندگان از همه گروه‌های مختلف مردم لیبی دعوت کردند در یک صف مقابل تروریست‌ها بایستند و بدانند که تروریسم جایی در کشور جدید لیبی ندارد.

قطر نیز به شدت این اقدام تروریستی را محکوم کرد و آن را "انفجاری تروریستی" توصیف کرد.

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای ادامه عملیات خشونت آمیز در لیبی که امنیت و آرامش این کشور را برهم زده مردم آن را ترسانده و تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت آمیز بحران لیبی را مختل کرده را محکوم کرد.

انتهای پیام

کد N698209

وبگردی