آفتاب

واشنگتن در مذاکرات با انصارالله در یمن شرکت می‌کند

واشنگتن در مذاکرات با انصارالله در یمن شرکت می‌کند

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که مقامات این کشور در مذاکرات با نمایندگان جنبش انصارالله (حوثی‌ها) در یمن مشارکت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) خاطرنشان کرد که این مذاکرات مربوط به توافق جهت تقسیم اطلاعات پیرامون القاعده در یمن است.

وی افزود: با توجه به نابسامانی سیاسی در یمن درست است که بگوییم مقامات دولتی آمریکا با طرف‌های مختلف در یمن در تماس هستند چراکه اوضاع سیاسی در این کشور بسیار پیچیده است.

کربی گفت: همچنین درست است که بگوییم حوثی‌ها دلایلی برای صحبت‌کردن با شریکان بین‌المللی و جامعه بین‌الملل درخصوص نیت‌هایشان و روشی که روند سیاسی براساس آن صورت می‌گیرد، دارد.

این مقام آمریکایی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکایی‌ها و جنبش انصارالله به تبادل اطلاعات درخصوص القاعده در شبه‌جزیره عرب می‌پردازند یا خیر، پاسخ داد: مکانیزمی برای تقسیم اطلاعات با حوثی‌ها و توافق رسمی برای انجام این اقدام وجود ندارد و ما نیازمند این توافق‌های رسمی هستیم تا بتوانیم این کار را انجام دهیم.

پیشتر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با تکذیب اینکه کشورش عملیات مبارزه با تروریسم را در یمن به حالت تعلیق درآورده است، گفت: یمن در اوضاع خطرناکی به سر می‌برد و این مساله واشنگتن را به ادامه عملیات خود در یمن جهت اعمال فشار بر القاعده وا می‌دارد.

اوباما با درخواست از طرف‌های یمنی مختلف برای احترام به روند سیاسی گفت که کشورش همچنان مواضع تروریست‌ها را در یمن دنبال می‌کند.

از سوی دیگر رسانه‌های یمنی تصاویری را از لحظات نخست آزاد شدن احمد عوض بن مبارک، مدیر دفتر عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن پس از اینکه وی به یکی از شیخ‌نشین‌ها در استان شبوه تحویل داده شد، منتشر کردند.

برخی از منابع یمنی تاکید کردند که جنبش انصارالله احمد عوض بن مبارک را آزاد کرد و وی به یکی از شیوخ شبوه تحویل داده شد.

در همین راستا حسام الشرجبی، رئیس حزب الوطن یمن در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه العربیه گفت که اوضاع جسمانی بن مبارک خوب است اما تصمیم نگرفته است که با رسانه‌ها صحبت کند.

رئیس حزب الوطن خاطرنشان کرد: آزادی بن مبارک بدون شروط و پس از مداخله قبایل شبوه صورت گرفت.

انتهای پیام

کد N697800

وبگردی