آفتاب

پورمختار: حقوقدانان در لوایح و طرح‌های مجلس دقت نظر داشته باشند

پورمختار: حقوقدانان در لوایح و طرح‌های مجلس دقت نظر داشته باشند

رییس کمیسیون اصل 90 مجلس مفاسد اداری و اقتصادی را از دشمنان حقوق شهروندی دانست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدعلی پورمختار طی سخنانی در همایش حقوق شهروندی و حق دفاع اظهارکرد: دشمنان حقوق شهروندی بعضا ممکن است در قالب دوست در اجرای حقوق با شعار حقوق شهروندی اعمالی را مرتکب شوند که آثار و برآیند آن برخلاف اهداف و آموزه‌های حقوق شهروندی باشد از این نظر به عنوان دشمن حقوق شهروندی به حساب می‌آیند.

وی با بیان این‌که «مفاسد اداری را باید از دشمنان بارز حقوق شهروندی دانست» گفت: توقع و خواست موکدم این است که گام‌های موثری از سوی مراجع مانند برگزاری چنین همایش‌هایی برداشته شود. درواقع دشمن درجه یک حقوق شهروندی مفاسد اداری است که باعث می‌شود تبعیض و بی‌عدالتی حاکم شده و اثر آن را بر ارتکاب جرایم شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مفاسد اقتصادی نیز از این نوع هستند و درخواست دارم که اتحادیه کانون وکلا و سایر سازمان‌های مردم‌نهاد در مورد علل چرایی چنین موضوعاتی بررسی انجام دهند و اصلاحاتی صورت گیرد، این‌ها موضوعاتی است که می‌تواند در دستور کار چنین جلسات و هم اندیشی‌هایی باشد.

رییس کمیسیون اصل 90 همچنین اظهار کرد: کمیسیون اصل 90 مجلس به عنوان یک کمیسیون نظارتی و مرجع رسیدگی به شکایات آماده استقبال از دیدگاه و نظرات حقوقدان‌ها می‌باشد.

وی با بیان این‌که «حقوق شهروندی و ارکان آن نیاز ضروری است که باید به درستی تبیین شود» گفت: انتظار می‌رود که خود کانون‌ها و اتحادیه‌ها به امر دفاع خارج از قوه قضاییه اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

وی هم‌چنین با بیان این‌که «غیر از قوه قضاییه سایر قوا و بخش‌ها هم باید در این زمینه دقت نظر داشته باشند» گفت: در مجلس قانونی وضع می‌شود و دیدگاه‌های نمایندگان را مصوب می‌کنیم، بهتر است جایگاه دفاع از حقوق شهروندان و مردم نیز تعریف شود و در لوایح و طرح‌های مجلس دست اندرکاران حقوقی هم دقت نظر داشته باشند.

رییس کمیسیون اصل 90 با اشاره به این‌که «در حقوق شهروندی دفاع یکی از فصول مهم آن است» گفت: باید به این بخش توجه ویژه‌ای داشت؛ به این موضوع، مجرد و انتزاعی نمی‌توانیم نگاه کنیم و رعایت حقوق شهروندی در ابعاد مختلف آن باید چه فردی و چه قضایی مورد توجه تمامی دستگاه‌ها قرار گیرد.

انتهای پیام

کد N697526

وبگردی