آفتاب

اوباما: باید میان نگرانی‌های امنیتی و مساله حقوق بشر در عربستان تعادل برقرار کرد

اوباما: باید میان نگرانی‌های امنیتی و مساله حقوق بشر در عربستان تعادل برقرار کرد

رییس‌ جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان که کمی پیش از سفر خود به عربستان به منظور ادای احترام به پادشاه درگذشته این کشور انجام داد، از لزوم حفظ ائتلاف نزدیک میان واشنگتن و ریاض که سابقه حقوق بشری خوبی ندارد، دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان اظهار کرد که اگرچه آمریکا همکاری نزدیکی با عربستان در زمینه اهداف راهبردی مشترک نظیر مبارزه با تروریسم دارد اما او و دولتش همچنان به وارد کردن "فشار ثابت و مداوم" به عربستان در زمینه مسائلی نظیر حقوق بشر ادامه خواهند داد.

اوباما امروز وارد ریاض شده تا ضمن ادای احترام به ملک عبدالله پادشاه درگذشته عربستان با ملک سلمان پادشاه جدید این کشور نیز دیدار کند.

اوباما در مصاحبه با سی‌ان‌ان تصریح کرد: گاهی اوقات ما باید میان نیاز خود به صحبت با آنها درباره مسائل حقوق بشری با نگرانی‌های فوری خود که در زمینه مبارزه با تروریسم و یا مدیریت ثبات منطقه‌ای داریم تعادل برقرار کنیم.

اوباما عنوان کرد که در سفر امروز خود به عربستان بزرگ‌ترین اولویت او ادای احترام به پادشاه درگذشته عربستان خواهد بود.

او در پاسخ به سوال فرید زکریا، مجری سی‌ان‌ان در خصوص اینکه آیا در سفر به عربستان با مقامات این کشور مساله رائف البدوی، وبلاگ‌نویس و فعال عربستانی محکوم شده به 10 سال زندان و هزار ضربه شلاق را مطرح خواهد کرد، گفت: در این سفری که من به عربستان انجام می‌دهم مشخصا بخش عمده سفر مربوط به ادای احترام به ملک عبدالله است که به شیوه خود برخی اصلاحات مختصر را در داخل عربستان انجام داد.

اوباما همچنین عنوان کرد که فشارهای آمریکا به کشورهای هم‌پیمان به منظور بهبود شرایط حقوق بشری و یا تشویق به اجرای اصلاحات سیاسی همواره مورد خوشایند این کشورها قرار نگرفته است.

اوباما خاطرنشان ساخت: گاهی اوقات این فشارهای ما برخی از هم‌پیمانانمان را ناراحت می‌کند. این فشارها آنها را ناخرسند می‌کند.

اوباما افزود: البته شما می‌دانید که برخی از این هم‌پیمانان حرف‌های ما را گوش می‌کنند و برخی دیگر گوش نمی‌کنند.

اوباما در زمره هم‌پیمانانی که به توصیه‌های آمریکا گوش نکردند حسنی مبارک، دیکتاتور سرنگون شده مصر را یادآور شد.

اوباما تاکید کرد که به حسنی مبارک هشدار داده اعتراضات گسترده در میدان التحریر قاهره به سادگی از بین نخواهند رفت و از مبارک خواسته تا به اجرای اصلاحات پرداخته و تبدیل به پدر مصر دموکراتیک شود.

اوباما خاطرنشان کرد: من به مبارک گفتم آقای رییس‌جمهور من فکر نمی‌کنم که شما بتوانید موج اعتراضات را فرو بنشانید اما مبارک به من جواب داد که شما جامعه مصر را درک نمی‌کنید. وضعیت دوباره خوب خواهد شد و این اعتراضات از بین خواهند رفت اما شما دیدید که این اعتراضات از بین نرفت.

اوباما تاکید کرد که این رویه را در سال‌های باقیمانده ریاست‌جمهوری‌اش ادامه خواهد داد.

وی خاطرنشان ساخت: باید این استدلال را خطاب به دوستان و هم‌پیمانان‌مان مطرح کنم که اگر خواهان جامعه‌ای هستند که در این عصر بتواند خودش را حفظ کند آنها باید نحوه تعامل با جامعه را تغییر دهند.

انتهای پیام

کد N697356

وبگردی