آفتاب

معرفی 2 وزیر پیشنهادی جدید اشرف غنی به مجلس افغانستان

معرفی 2 وزیر پیشنهادی جدید اشرف غنی به مجلس افغانستان

دولت وحدت ملی افغانستان پس از رد صلاحیت دو وزیر با تابعیت دوگانه، نجیب‌آقا فهیم و عبدالباری جهانی را به عنوان وزیران پیشنهادی وزارت دادگستری و اطلاعات و فرهنگ معرفی کرد و وزیران پیشنهادی برای وزارت خارجه و کشور نیز امروز (سه‌شنبه) برنامه‌های خود را در مجلس توضیح دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هفته گذشته دو وزیر پیشنهادی‌ دولت وحدت ملی افغانستان از سوی مجلس به دلیل داشتن تابعیت دوگانه، رد صلاحیت شدند. سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان، نجیب‌آقا فهیم را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری و عبدالباری جهانی را به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات و فرهنگ معرفی کرد.

پیش از این در پست‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ و دادگستری، آی‌سلطان خیری و احمدسیر مهجور معرفی شده بود که به دلیل داشتن تابعیت دوگانه مجلس افغانستان از بررسی صلاحیت آنها خودداری کرده بود.

نجیب‌آقا فهیم متولد ۱۳۴۳ در ولایت شمالی کاپیسا، کارشناس ارشد حقوق روابط بین‌الملل، سال‌ها به عنوان استاد در دانشگاه کابل تدریس کرده و سابقه کار به عنوان مشاور در وزارت کشور و مبارزه با مواد مخدر را دارد و همچنین در وزارت خارجه دیپلمات بود.

عبدالباری جهانی نیز اهل ولایت جنوبی قندهار به عنوان شاعر، نویسنده و مورخ معرفی شد. وی سابقه کار در رادیو صدای آمریکا دارد و از سرایندگان سرود ملی افغانستان است.

وزیر امور پارلمانی افغانستان در سخنرانی خود گفت که رهبری دولت وحدت ملی به آیین‌نامه داخلی لایحه‌های مصوب مجلس احترام می‌گذارد که اشاره وی به تصویب لایحه عدم بررسی صلاحیت وزیران دوتابعیته از سوی مجلس است. مجلس براساس این لایحه و ماده هفتاد و دوم قانون اساسی، صلاحیت هفت وزیر پیشنهادی اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان را رد کرد.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، پیشتر رئیس‌جمهوری افغانستان خود هم بر احترام خود بر این لایحه تاکید کرده و گفته بود که به جای وزیران رد صلاحیت شده، افراد دیگری را معرفی خواهد کرد.

مجلس افغانستان روز دوشنبه اسناد لغو تابعیت دوم نورالحق علومی نامزد وزارت کشور و صلاح‌الدین ربانی نامزد وزارت خارجه را تایید کرد. این امر راه را برای ورود مجدد آنها به روند بررسی صلاحیت اعضای کابینه پیشنهادی هموار کرد و هر دو به توضیح برنامه‌های خود پرداختند.

صلاح‌الدین ربانی در توضیح برنامه‌های خود در مجلس گفت که پنج حلقه سیاست خارجی اشرف غنی را به عنوان اصول سیاست خارجی در وزارت خارجه تدوین خواهد کرد. این حلقه روابط خارجی افغانستان را براساس پنج حلقه همسایگان، کشورهای اسلامی، متحدان استراتژیک افغانستان، کشورهای آسیایی و سازمان‌های بین‌المللی تنظیم می‌کند.

این سیاست کشورهای پاکستان، چین و ایران را در رده اول سیاست خارجی دولت وحدت ملی افغانستان قرار می‌دهد و ربانی هم به پیروی از آن بر همکاری‌های منطقه‌ای تاکید کرد. این اصول اما آمریکا، کشورهای اروپایی، کانادا و استرالیا را در رده سوم سیاست خارجی دولت افغانستان قرار می‌دهد؛ کشورهایی که افغانستان با آنها پیمان استراتژیک امضا کرده و در حال حاضر در افغانستان نیروی نظامی دارند.

اصلاحات لازم در چهارچوب اداری وزارت خارجه، از دیگر برنامه‌های ربانی است. وی بخشی از اصلاحات مورد نظرش را چنین اعلام کرد: بازبینی دستگاه دیپلماسی، نهادینه نظام استخدام مطابق اصول، تدوین برنامه بلندمدت آموزشی و تقویت مهارت دیپلماتیک و فراهم‌آوری زمینه‌های تحقیق و پژوهش برای بخش‌های آموزشی و تحقیقی وزارت خارجه.

نورالحق علومی از ژنرال‌های ارشد دولت نجیب‌الله آخرین رئیس جمهوری حزب دموکراتیک خلق افغانستان بود که در سال‌های اخیر هم از سیاستمداران فعال بوده است. وی در دور قبلی مجلس عضویت داشت و سال‌هاست که ریاست حزب متحد ملی را به عهده دارد که عمدتاً از اعضای پیشین حزب دموکراتیک خلق تشکیل شده است.

وی از اعضای ائتلاف ملی به رهبری عبدالله عبدالله بود که در انتخابات از تشکل‌های اصلی حامی آقای عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری شمرده می‌شد.

معرفی نورالحق علومی پشتون و دشمن سابق مجاهدین از سوی آقای عبدالله به عنوان نامزد وزارت کشور نارضایتی هم‌حزبی‌های قدرتمندش در حزب جمعیت اسلامی را به دنبال داشت. علومی در سخنرانی خود در مجلس از وضعیت فعلی پلیس انتقاد کرد و گفت که حضور پلیس در خطوط مقدم جنگ، ناهماهنگی میان نهادهای مختلف و دشواری‌های اجتماعی از جمله رشد برنامه‌ریزی نشده جمعیت‌های شهری باعث کاهش موثر کارکرد پلیس شده است.

وی متعهد شد که در صورت کسب رای اعتماد مجلس، با همه به صورت یکسان برخورد کند و تبعیض میان شهروندان قایل نخواهد شد. تسریع توزیع شناسنامه‌های الکترونیک، مبارزه با فساد و پاسخگویی و شفافیت از دیگر تعهدات وی است.

وزیران پیشنهادی جدید در روزهای آینده به توضیح برنامه‌های خود خواهند پرداخت و به این ترتیب، جلسه رای‌گیری مجلس برای تایید یا رد صلاحیت‌های اعضای کابینه اشرف غنی احتمالاً هفته آینده برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N697211

وبگردی